MITT FØRSTE SYKKELRITT

Da har jeg gjennomfør mitt første sykkelritt
Og jeg syntes det var kjempegøy!

Jeg var litt usikker på hvordan det kom til å gå, for jeg har ikke syklet mer enn 3- 4 ganger etter at jeg ble gravid. Men jeg MÅ få noen mil i beina på sykkel før mitt neste løp, og da var jo Skjærgårdsrittet en super anledning. De siste dagene har jeg brukt på "restitusjonstrening" og spise sunn og god mat som gjør kroppen min glad. Bare sjekk gårsdagens middag da, rene luksusen!



Tapas- kjæreste- middag

Alt er hjemmelaget a la Christine. Aioli, pesto, bacon dadler, mørkegrønn salat med dressing, parmaskinke, egg, røkelaks, melon, druer, marinerte oliven og guacamole. Som vi koste oss!

 

Jeg har lest at rødbete juice skal bidra til at man presterer bra fysisk, og juicen har blitt populær innen sportsernæring. Flere studier har konkludert med at rødbetejuice bedrer arbeidsøkonomien, og at man ved et gitt oksygenopptak kan løpe fortere eller holde på lenger. Jeg følte meg i alle fall supersunn da jeg helte i meg et glass med knall-lilla juice, og jeg kjente med en gang at jeg ble like sterk som supermann. Dette må bare bli mitt hemmelige (kanskje ikke så hemmelig lengre) eliksir før løp i tiden fremover ;-)



Klare for start

I dag stod vi opp til overskyet vær og 8 grader. Jeg dro på meg kort sykkelshorts, ullsokker, lang sykkelbukse utenpå, superundertøy (ganger to på overkroppen) og vindjakke. Vi stilte til start rett før klokken 9, og jeg kjente meg passe varm. Jeg skulle nok tatt av meg den lange sykkelbuksen allerede da, men plutselig var det start for vår pulje og da var det bare å finne seg en rygg å henge på. Jeg hang fint på i to mil sirka, og jeg følte meg lett og fin i kroppen. Så kom det en superbakke. Jeg var så varm at jeg så dobbelt, og farten sank i takt med at svetteperlene dukket opp. Vi stoppen, og jeg fikk tatt av meg et lag, og vips så var feltet borte. Mannen min er fin, han lånte bort ryggen sin (hele veien), og jeg slapp unna motvinden det meste av veien. Jeg tenkte positive tanker, og alt gikk bedre enn fryktet. Etter bare en time gnagde sulten i magen, og jeg spiste bananer og sunne, hjemmelagde godiskuler til den store gullmedaljen. Det hjalp på energinivået, og det holdt motet oppe helt til vi var kommet rett over 5 mil. Da begynte høyre arm og korsryggen å stivne. Egentlig ikke så rart ettersom jeg ikke har sittet på et sykkelsete på en evighet. Jeg beit tenna sammen, og etter enda en mil kom vi frem til drikkestasjonen. Der ble vi møtt av verdens fineste heiagjeng, bananer, rød saft og lovnader om at det bare var to mil igjen. Superkreftene kom tilbake, vi trødde på og jeg kunne lukte mållinjen. Etter enda en mil fikk jeg syke kramper i høyre lår, og det tok ikke mer enn noen sekunder før venstre lår fulgte etter. Vi slakte ned på farten, men krampene ga seg ikke. Vi kunne ikke gi oss nå, så jeg beit tenna sammen igjen og trødde på det jeg hadde igjen av krefter.



Vi kom i mål etter 85 km på sykkelsetet, på tiden 3.30.38.
... Ingen medalje ventet på oss. Hva skjer?

Jeg er veldig fornøyd med løpet. Vi fullførte uten feltet vårt (ok da, der er det mannen som skal ta æren) og ettersom jeg ikke har sykkeltrent på leeenge, eller hatt treningsøkter på lengre enn 1,5 time av gangen må jo tiden være ok. Og nå har jeg noe å perse på... Til neste år kanskje


Matpakken som ventet ved mållinjen.

Nå ligger jeg endelig som et slakt ut på sofaen.
... Det er ingen spøk å komme sliten hjem til en skjønnas som aldri sitter stille.

Nå skal det spises... Og soves

 

#sykkel #sykkelritt #skjærgårdsrittet #trening #mat #naturligmat #sunnmat

10 kommentarer

prinsessen

25.05.2014 kl.18:41

WOW så flink! og masse deilig mat <3

christinestrening

25.05.2014 kl.19:08

prinsessen: Takk :-) Tapas er SÅ godt

lineinspirasjon

25.05.2014 kl.19:14

Var det godt med rødbetjuice? Jeg er så glad i rødbetchips og bakte rødbeter at det har holdt så langt :)

Grattis med gjennomført ritt, hvor langt var det nå igjen? Du må ha bra viljestyrke som står sånn på etter lite sykkeltrening de siste åra. Kjenner igjen alle symptomene, stiv korsrygg, arm som dovner og leggkrampe fra min tid som "syklist", (lengste ritt 12 mil). Tipper du er enda mere motivert for triathlon nå, og hvordan gikk det med konkurransenervene (?)

christinestrening

25.05.2014 kl.19:48

lineinspirasjon: Jeg synes vanlig rødbeter og rødbetchips smaker bedre, men det var ikke dumt med juice heller.

Takk for det. Rittet var bare på 85 km. Da jeg syklet Norge på langs startet jeg med dagsetapper på 85 km og endte med dagsetapper 150 km. Det er den eneste sammenligningen jeg har, og sykkelritt var både lettere og tyngre. Tyngre fordi jeg ikke kunne gå av sykkelen for å ta pause, men lettere pga jeg syklet uten 20 kg bagasje og tunge bein :-)

Nervene gikk det veldig fint med. Jeg kjente nesten ikke noe til de. Men så var heller ikke løpet viktig for meg... Tror det blir verre på tri. Men ja nå som jeg har syklet 85 km virker 25 km mindre skummelt. Men der er det svømmingen som er bøygen. Jeg har aldri crawlet ute før.

Iselin Renée

26.05.2014 kl.08:40

Så mye god mat :)

christinestrening

26.05.2014 kl.19:20

Iselin Renée: Mmmmmm :-)

unicornraape

26.05.2014 kl.22:26

Syns det er supert bare det at du har fullført jeg :) og det er som du sier, da har du noe å strekke deg etter også :)

christinestrening

29.05.2014 kl.21:39

unicornraape: Hehe, fullføre må man jo, men var digg å ikke komme sist til tross for at jeg ikke har hatt spesifikk trening mot sykkelritt. Men nå står snart triathlon for dren, og da er det godt å ha syklet et ritt først :-)

Jay

17.06.2014 kl.12:07

Gratulerer med vel gjennomført sykkelritt!! Jeg ble ordentlig ompnert når jeg leste innlegget ditt nå :p Utrolig bra å stå på når dte begynner å gjøre vondt både her og der og fullføre rittet i still!! Og så den fine mannen din da... Du er heldig som fant han ;-)

christinestrening

22.06.2014 kl.10:05

Jay: tusen takk :-) det var veldig ok å oppleve et sykkelritt som deltakere; tidligere har jeg bare stått på sidelinjen og heiet på mannen min. Krampe i lårene er visst en ny greie for meg. Har aldri opplevd det tidligere og det slo til på både dette rittet og triatlon. Uaktuelt å gi seg- der er jo du helten over alle da!

Jon er best <3

Skriv en ny kommentar

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits