HILS PÅ UTSTYRET MITT

Alan sier at for å begynne med triathlon trenger du bare
en badebukse, en sykkel, sykkelhjelm og ett par løpesko (kan leses HER).

Jeg stoler på Alan så jeg har tatt dette litt vel bokstavelig :-)
Hils på utstyret mitt til sommerens konkurranser.



Badebukse:

Ok da, her har jeg oppgradert fra badebukse til 2XU sin billigste våtdrakt, M1.

Den fungerte veldig bra da jeg brystsvømte med hodet over vann i ekte bestemorstil på begge sprintene mine. Nå har jeg jo lært meg å crawle, og dersom ikke all fornuft skulle forlate meg under startkaoset på halv Ironman i Haugesund i juli, så er jo planen å crawle hele veien. Jeg vurderer å kjøpe en ny drakt som er litt mer bevegelig rundt skuldrene, samtidig som jeg lurer på om våtdrakten kan brukes både under halvironman og ironman. Jeg får ta meg ett par test-turer med en gang gradestokken kryper opp litt til. Jeg trenger bare en badevenn eller to, for tanken på å skulle svømme rundt helt alene er litt skummel...



Sykkel:

I fjor stilte jeg til begge sprint triathlonene mine med en hybridsykkel.

Kona, Dr. Dew... Den samme sykkelen som jeg syklet Norge på langs med i 2011. Jeg har blitt så glad i den sykkelen, og jeg tenkte at det var en selvfølge at den skulle få være med på nye eventyr i triathlonverden. Jeg har imidlertid blitt overbevist om at det kan være lurt å bytte til en racersykkel... Mannen min har oppgradert på sykkelfronten etter en god del Bergen- Voss, og da har jeg overtatt omsorgsretten for hans billige sykkel. På rammen står det "it's like flying", jeg synes det sier litt om nivået på hele sykkelen. Men jeg har fått meg rosa styretape, nye sykkelhjul og straks kommer det på ett nytt kranklager, så den fungerer helt fint en sesong til. Men jeg drømmer mer om ny sykkel enn jeg vil inrømme for meg selv. Jeg har aldri vært noe utsyrsfrik på "hard wear" fronten, men i det siste tar jeg meg selv i å surfe etter nye sykler. Jeg har falt totalt for en svart Trek silque, med rosa skrift. Den er nok noen hakk over min prisklasse, så jeg får leve videre med drømmen. Jeg tror likevel at den hvite sykkelen med den rosa styretapen kan gjøre jobben. Og dersom alt skulle skjære seg under sykkeletappen kan det jo være godt å kunne skylde på at jeg ikke akkurat hadde den beste sykkelen.



Løpesko:

Her skal det ikke stå på utvalget.

Jeg har nok med sko, men det er "bare" 3 av disse parene jeg løper med, i tillegg til ett par nye Asics Gel Noosa Tri. Jeg løper i et nytt par på hver økt slik at føttene får variasjon. Jeg har bedret løpestilen min denne sesongen, og jeg har gått fra hæl-landing til forfotsløping. Det har fått opp farten flere km/t. Problemet nå er at Asics Gel Kayano som var mine tidligere favoritter ikke fungerer like bra lengre. Jeg er på jakt etter sko som gir demping samtidig som jeg kan lande mer på forfot, og som tåler at løpestilen svikter litt etter 10-15 km og at jeg da overpronerer mer .

 

Noen tips?
Legg gjerne igjen en kommentar

7 kommentarer

Vilde

24.05.2015 kl.18:57

Kjempe bra innlegg<3 håper du får en strålende kveld<3

Hadde virkelig satt stor pris på om du ville titte innom min blogg, om du liker den gjerne kommenter<3

Janne

24.05.2015 kl.19:57

Utstyret har LITT å si:) for ikke å snakke om ekstra piff og motivasjon.

Nysgjerrig på det du skriver om teknikk under løp.

Jeg lander som en elefant, altså på hælen, tungt som fy. Prøver innimellom å lande på forfot, men føler jeg bruker for mye energi på dette....? hvor lenge TVANG du deg inn i ny stil før dette gikk av seg selv? Salming er vel kjent for sko til nettopp forfotløping?

christinestrening

24.05.2015 kl.21:30

Janne: Utstyr har en del å si ja, jeg er enig i det. Men formen har enda mer og si... Og teknikk. Jeg begynte å jobbe med løpestil i november, og det løsnet først i mars/ april. Jeg gikk da fra å løpe i 9,5 km i timen med 165 i puls til å løpe 11,5-12 km/t med 150 i puls, sånn sirka. Det er en helt magisk følelse!

Jeg har jobbet mye med ulike teknikkdrill (høye kneløft, spark i rompa, stigningsdrag, spensthopp etc). Og da jeg løp prøvde jeg å løpe 5 min forfot pr. 10 min løp, max tre ganger i begynnelsen. Føltes veldig rart i begynnelsen.

Men bruk tid på å legg om stilen. En periode la jeg om for fort, og da fikk jeg vondt midt under helen (fikk hælfascitt, og det varte leeeenge). Andre muskler brukes når du legger om på stil, så trapp rolig opp i stedet for å plutselig legge om. Ikke tenk at du skal løpe på tå. Hele fotsålen kan være nede i bakken, men legg vekten på fremre halvdel av foten. Evt. ha helen noen få cm opp av bakken.

Kom til Bergen på løpekurs med meg ;-D

Jeg er sponset av Salming, og jeg DIGGER skoene deres. De er så lette og gode på foten. Men jeg er vant med å løpe med superdempede sko, og da blir overgangen til udempet veldig stor, og det må jeg bruke tid på. Jeg tør ikke bytte til helt udempede sko før sesongen og løpene mine er over. Da skal jeg garantert trappe over til å bruke Salming mer og mer.

christinestrening

24.05.2015 kl.21:30

Vilde: Takk. Super kveld til DEG

Anette

25.05.2015 kl.22:04

Tri bar bør du vurdere, iallfall til coastman. Ellers enig med deg, mest å tjene på trening, ikke utstyr!

silje sele

27.05.2015 kl.12:46

Haha, nå har jeg løpt frem og tilbake i stuen for å kjenne på hvordan løpeteknikken min er, for det har jeg virkelig ikke tenkt på. Jeg har alltid hatet løping, men etter å ha jogget nesten 9 km på en time her om dagen opplevde jeg en veldig mestringsfølelse som det frister å jobbe videre med. Kanskje teknikk er noe å tenke på i den sammenheng.

christinestrening

27.05.2015 kl.20:34

silje sele: Herlig! 9 km på en time er jo bra jo :-) Det er supermasse å hente på løpeteknikk. Det aller viktigste er å rette ut hofta og la beina treffe bakken midt under kroppen- ikke foran. Og så frem med brystet. La armene svinge i løpsretning :-)

Kom til Bergen så skal jeg vise deg

Skriv en ny kommentar

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits