DEL VEIEN

Jeg sykler ute ca. 3 ganger i uken
... og jeg har enda ikke ftt en tur uten sure bilister

Jeg elsker trene. Faktisk er trening det aller beste jeg vet om. Selvsagt kjenner jeg ogs p drstokkmilen i blant. Jeg gleder meg til lange lpeturer og svmmeturer i sone 2. Jeg sliter noe mer med drstokkmila fr veldig tunge intervallkter. Men den virkelige drstokkmila kjemper jeg med fr sykkelktene mine. Hovergrunnen til det er ufine bilister.



Jeg vil si at jeg er en syklist som sykler veldig pent.

Jeg holder med veldig nr den hvite linjen i veien. Av og til ligger jeg til og med bak linjen slik at bilene fr hele veibanen for seg selv.Jeg sykler jevnt, jeg er flink til gi tegn og jeg prver vre s lite til bry som overhode mulig. Jeg prver til og med legge ktene mine utenfor rush-trafikken. Nr jeg sykler sammen med mannen min eller andre menn jeg mter langs veien fr jeg nesten alltid sykle i fred. Av og til kommer det en bilist som bare M flyte, men det er heller unntaket. Men nr jeg sykler alene, jo da skjer det flere ganger p samme treningstur. Noen bilister senker til og med farten og spryter spyleveske p meg. Andre ruller ned vinduet sitt, kjrer sakte forbi meg og skjeller meg ut...

En av de verste historiene m vre da jeg syklet i 50 km/t (fartsgrensen)ned fra Sdalen.

En liten, rd bil la seg ved siden av meg. Inni bilen var det en mor og tre barn. Hun rullet ned vinduene ogbrlte at jeg mtte fjerne meg fra veien. Jeg var ei jval hore som var i veien. Hun slengte ut de styggeste gloser, og barna kikket p meg fra baksetet. Jeg ble trist p hennes veiene. Er det slik hun nsker oppdra barna sine? At man kan kjre som en blle, og banne til fremmede folk som sykler i fartsgrensen? Det fr meg ogs til tenke videre... nsker hun virkelig at gangfeltet skal vre full av syklister som sykler 30-60 km/t? I samme felt som skolebarn gr til og fra skolen? Jeg tok henne igjen nede i krysset, og da s hun en annen vei... Hun turde ikke se meg inn i ynene, eller st for oppfrselen sin noen minutter tidligere.

D_W4xE7_7TI
Bde syklister og bilister m vise hensyn... Trykk p bildet for video

Jeg opplever ogs at mange bilister ikke holder vikeplikten. Jeg sykler 50-60 km/t ned lange bakker, og jeg kommer like fort som bilene. Likevel kjrer de ut i veien uten vente til jeg er forbi. Det resulterer ofte i nesten ulykker, og s gir de MEG skylden...!?

Jeg syklet Norge p langs alene i 2011. Helt fra Nordkapp til Dovrefjell fikk jeg ingen ubehagelige opplevelser. Der flytet folk p meg og ropte heiarop ut vinduet. Noen stoppet og spurte om jeg ville ha haik, mens andre ga meg mat (haha). Sr for Dovrefjell var saken en annen. Da var spylevske og banneord en del av sykkelhverdagen min helt frem til Nissedal.

Jeg skal ikke pst at jeg liker kjre forbi syklister selv nr jeg kjrer bil. Jeg er redd for kjre p de, og jeg bruker av og til litt tid fr jeg finner et sted som er bra nok til kjre forbi. Men jeg har da vanlig folkeskikk selv om. Jeg ville aldri skjelt ut en fremmed p butikken bare fordi jeg hadde en drlig dag, dyttet fotgjengere av fortauene i det jeg gikk forbi eller kastet melk p folk i ken i butikken... Jeg har heller ikke s drlig tid at jeg ikke kan vente noen sekunder eller opp til et lite minutt fr jeg finner et egnet sted kjre forbi.


Vr s snill; del veien.

... Nr dette er sagt s er jo de aller fleste bilister fine
som holder god avstand og viser hensyn.
Takk for det :-)

12 kommentarer

Mantor

28.05.2015 kl.10:35

Jeg finner det merkelig at du opplever verre oppfrsel fra bilistenes side nr du sykler alene, enn nr du sykler sammen med andre. Selv synes jeg iallfall at en flokk med syklister er betydelig mer plunder og heft, enn en enkeltsyklist. Av en eller annen grunn finner jeg ogs kvinnelige syklister mindre provoserende enn mannlige, men det er sikkert bare meg. Jeg mener ikke trekke det du sier i tvil, jeg synes bare at det, som sagt, er merkelig. Spesielt hvis du - i motsetning til svrt mange treningssyklister - gjr alt du kan for ikke vre i veien.

Jeg har ingen annen forklaring enn at du er offer for "guilt by association" - folk irriterer seg over alle syklister fordi s mange av dem oppfrer seg drlig. Men det forklarer alts fortsatt ikke det jeg nevner innledningsvis.

Nr det gjelder forbikjring i nedoverbakke, der du holder like stor fart som biltrafikken, s kan du jo forske legge merke til hvordan veien ser ut der bakken slutter. Er det lett kjre forbi der? Hvis ikke, s tenker kanskje bilistene at hvis de ikke kjrer forbi i bakken, s vil det bli vanskelig komme forbi etterp, nr din fart gr veldig mye ned. Ofte blir det ogs motbakke rett etter unnabakken, og der er det gjerne umulig kjre forbi pga. bakketopp, samtidig som din fart synker til snegletempo. Hvis det er en del motgende trafikk, og det oppstr en luke akkurat i nedoverbakken, s er det ogs en anledning til kjre forbi som ikke ndvendigvis byr seg igjen p en stund.

Generelt er jeg svrt lite begeistret for at ofte uoversiktlige, trafikkerte veier brukes til sykkeltrening. Det er mange mter holde seg i form p, og de aller frreste av dem pfrer folk plunder og heft i trafikken.

For trekke en sammenligning: fly modellfly er en morsom hobby, men dessverre er det drlig med egnede flystriper mange steder. Men en rett veistrekning egner seg ypperlig. Det kan da ikke vre for mye forlangt at trafikken holdes litt tilbake de f sekundene det tar for meg f Spitfire-replikaen min opp og ned? Hvis jeg fr et par kamerater til st med "Vent, modellflyging pgr"-skilt i hver ende av veistrekningen burde det vre helt uproblematisk. Eller?

Siv Hansen

28.05.2015 kl.10:53

Mantor, sammenligningen din er litt skt, fordi det faktisk er lovbestemt hvilke kjrety som kan kjre p veien og verken fly eller modellfly er blant dem: "Med kjrety forsts innretning som er bestemt til kjre p bakken uten skinner. Med motorvogn forsts kjrety som blir drevet fram med motor."

Christine: nettopp fordi mange bilister ser rdt nr de ser en syklist og p dd og liv m presse seg forbi selv om jeg holder fartsgrensen (feks nedoverbakke og 50-sone) sykler jeg ALDRI p hvitstripa, men legger meg bortimot midt i veien slik at det ikke er mulig kjre forbi akkurat da. Det er livsfarlig for meg hvis bilisten feilberegner forbikjringstid i slike situasjoner og ender opp med brbremse eller skvise meg av veien.

John

28.05.2015 kl.10:59

Har opplevd at bilister hiver seg foran meg nr de skal inn eller ut til hyre for meg. Sist jeg syklet langt hadde jeg p meg lysende gul refleksvest (midt p dagen) og da opplevde jeg ingenting av det - s jeg tror det var en sammenheng.

christinestrening

28.05.2015 kl.11:21

Mantor: Det finnes mange mter holde seg i form p ja, og jeg har valgt triathlon/ ironman. For komme i form til lpet nytter det ikke bare lpe, svmme, sykle p Norges drlige (og f) sykkelveier, trene aerobic eller fly modellfly (!). Ut p veien m jeg, drlige opplevelser fr jeg (dog langt fra like ofte p hver tur eller p ulike sykkelruter jeg velger).

christinestrening

28.05.2015 kl.11:24

Siv Hansen: Ja, jeg tror veldig mange generelt er irritert p syklister og bare ikke kan dy seg nr de kjrer forbi. For noen uker siden syklet jeg sykkelveien fra Os til Nesttun etter Gullfjelltur... Da var det en som rullet ned vinduet for kjefte da jeg gikk over gangfeltet p grnn mann for bytte til sykkelfeltet p motsatt side av veien. Da mtte jeg bare le.

Hm, kanskje jeg tar for mye hensyn? Takk for tips.

Ha en super dag

christinestrening

28.05.2015 kl.11:25

John: Den er ogs kjip. Lurt; selv sykler jeg med en veldig rosa jakke, men kanskje gult lyser mer opp...

Mantor

28.05.2015 kl.11:42

Christine - At du har valgt triathlon betyr samtidig at du har valgt en idrett der du pfrer veitrafikken plunder og heft dersom du skal trene. Det er ditt valg. Jeg sier bare at jeg ikke er srlig begeistret for det. Du kan komme i like god form (definert som grad av kondisjon, muskelstyrke og kanskje andre parametre) p andre mter som ikke hindrer folk i trafikken.

Siv Hansen - Modellfly er ganske riktig ikke definere som kjrety, men s er det heller ikke lovbestemt at det kun er kjrety som har lov til bruke veiene. Fotgjengere er ikke kjrety, og de har lov til bruke veiene. Hensikten med betegnelsen "kjrety" er fastsette hvilke regler som gjelder. For kjrety gjelder ett sett med regler, for andre brukere av veien gjelder et annet sett.

Lars

28.05.2015 kl.13:10

Til Mantor: det som er feilen er at folk ser p andre trafikkanter som plunder og heft. Det er helt feil holdning: alle som bruker veien lovlig m ses p som en helt naturlig del av trafikkbildet. Klarer man ikke forholde seg til det, ja da anbefaler jeg slutte kjre bil.

Mantor

28.05.2015 kl.14:00

Lars:

Det er legitimt synes hva man vil om andres bruk av veien, s lenge man ikke lar det fre til at man selv bryter trafikkreglene. Det er stadig oppfordringer til bilister som kjrer til jobben om slutte med det og heller reise kollektivt. P samme mte m det vre lov til oppfordre dem som bruker veien til treningsarena om slutte med det og heller finne seg en annen idrett.

Marie

28.05.2015 kl.18:44

Blir stadig forundret over at det stilles sprsml om hvorvidt det er legitimt sykle eller ei. Det sprres sjelden om hvorfor noen velger bruke bilen. Det synes vre helt uproblematisk i disse diskusjonene. Hva er bedre og mer legitimt med dra p biltur enn p sykkeltur?Er overbevist om at det ikke bare er ndvendig nyttekjring som gjr at veiene blir fylt opp av biler.

Som syklist er jeg ogs ndt til tilpasse meg bilistene, for eksempel nr de velger saktegende kkjring til og fra jobb. Da er det min tur vre tlmodig. Hadde de valgt sykkel i stedet hadde det vrt mulig komme seg frem for alle.

christinestrening

28.05.2015 kl.19:18

Marie: Enig...

Jeg blir ogs blir forundret over at "del veien" i det hele tatt er et tema, og at folk tillater seg selv oppfre seg slikt s fort de kan gjemme seg bak et bilratt og lukkede vinduer. Jeg er glad for at saken tas opp, at det er malt inn "takk for at du sykler" i asfalten, og at det settes opp store skilt med "del veien" langs bilveiene.

christinestrening

28.05.2015 kl.19:24

Lars: Tommel opp

Skriv en ny kommentar

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) S hyggelig at du besker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket bli 31 r gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt p 1,5 r. Jeg er grnder og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendrs i sm grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; ret rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregr utendrs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge p langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira p begi meg ut p enda flere vgale drmmer- og drmmer er det ikke mangel p! Jeg trener mot mitt frste ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Flg meg gjerne p veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg ogs p instagram og facebook ved ske christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits