DEL VEIEN

Jeg sykler ute ca. 3 ganger i uken
... og jeg har enda ikke fått en tur uten sure bilister

Jeg elsker å trene. Faktisk er trening det aller beste jeg vet om. Selvsagt kjenner jeg også på dørstokkmilen i blant. Jeg gleder meg til lange løpeturer og svømmeturer i sone 2. Jeg sliter noe mer med dørstokkmila før veldig tunge intervalløkter. Men den virkelige dørstokkmila kjemper jeg med før sykkeløktene mine. Hovergrunnen til det er ufine bilister.



Jeg vil si at jeg er en syklist som sykler veldig pent.

Jeg holder med veldig nær den hvite linjen i veien. Av og til ligger jeg til og med bak linjen slik at bilene får hele veibanen for seg selv. Jeg sykler jevnt, jeg er flink til å gi tegn og jeg prøver å være så lite til bry som over hode mulig. Jeg prøver til og med å legge øktene mine utenfor rush-trafikken. Når jeg sykler sammen med mannen min eller andre menn jeg møter langs veien får jeg nesten alltid sykle i fred. Av og til kommer det en bilist som bare MÅ fløyte, men det er heller unntaket. Men når jeg sykler alene, jo da skjer det flere ganger på samme treningstur. Noen bilister senker til og med farten og sprøyter spyleveske på meg. Andre ruller ned vinduet sitt, kjører sakte forbi meg og skjeller meg ut...

En av de verste historiene må være da jeg syklet i 50 km/t (fartsgrensen) ned fra Sædalen.

En liten, rød bil la seg ved siden av meg. Inni bilen var det en mor og tre barn. Hun rullet ned vinduene og brølte at jeg måtte fjerne meg fra veien. Jeg var ei jæval hore som var i veien. Hun slengte ut de styggeste gloser, og barna kikket på meg fra baksetet. Jeg ble trist på hennes veiene. Er det slik hun ønsker å oppdra barna sine? At man kan kjøre som en bølle, og banne til fremmede folk som sykler i fartsgrensen? Det får meg også til å tenke videre... Ønsker hun virkelig at gangfeltet skal være full av syklister som sykler 30-60 km/t? I samme felt som skolebarn går til og fra skolen? Jeg tok henne igjen nede i krysset, og da så hun en annen vei... Hun turde ikke se meg inn i øynene, eller stå for oppførselen sin noen minutter tidligere.

D_W4xE7_7TI
Både syklister og bilister må vise hensyn... Trykk på bildet for video

 

Jeg opplever også at mange bilister ikke holder vikeplikten. Jeg sykler 50-60 km/t ned lange bakker, og jeg kommer like fort som bilene. Likevel kjører de ut i veien uten å vente til jeg er forbi. Det resulterer ofte i nesten ulykker, og så gir de MEG skylden...!?

Jeg syklet Norge på langs alene i 2011. Helt fra Nordkapp til Dovrefjell fikk jeg ingen ubehagelige opplevelser. Der fløytet folk på meg og ropte heiarop ut vinduet. Noen stoppet og spurte om jeg ville ha haik, mens andre ga meg mat (haha). Sør for Dovrefjell var saken en annen. Da var spylevæske og banneord en del av sykkelhverdagen min helt frem til Nissedal.

Jeg skal ikke påstå at jeg liker å kjøre forbi syklister selv når jeg kjører bil. Jeg er redd for å kjøre på de, og jeg bruker av og til litt tid før jeg finner et sted som er bra nok til å kjøre forbi. Men jeg har da vanlig folkeskikk selv om. Jeg ville aldri skjelt ut en fremmed på butikken bare fordi jeg hadde en dårlig dag, dyttet fotgjengere av fortauene i det jeg gikk forbi eller kastet melk på folk i køen i butikken... Jeg har heller ikke så dårlig tid at jeg ikke kan vente noen sekunder eller opp til et lite minutt før jeg finner et egnet sted å kjøre forbi.


Vær så snill; del veien.

... Når dette er sagt så er jo de aller fleste bilister fine
som holder god avstand og viser hensyn.
Takk for det :-)

 

12 kommentarer

Mantor

28.05.2015 kl.10:35

Jeg finner det merkelig at du opplever verre oppførsel fra bilistenes side når du sykler alene, enn når du sykler sammen med andre. Selv synes jeg iallfall at en flokk med syklister er betydelig mer plunder og heft, enn en enkeltsyklist. Av en eller annen grunn finner jeg også kvinnelige syklister mindre provoserende enn mannlige, men det er sikkert bare meg. Jeg mener ikke å trekke det du sier i tvil, jeg synes bare at det, som sagt, er merkelig. Spesielt hvis du - i motsetning til svært mange treningssyklister - gjør alt du kan for ikke å være i veien.

Jeg har ingen annen forklaring enn at du er offer for "guilt by association" - folk irriterer seg over alle syklister fordi så mange av dem oppfører seg dårlig. Men det forklarer altså fortsatt ikke det jeg nevner innledningsvis.

Når det gjelder forbikjøring i nedoverbakke, der du holder like stor fart som biltrafikken, så kan du jo forsøke å legge merke til hvordan veien ser ut der bakken slutter. Er det lett å kjøre forbi der? Hvis ikke, så tenker kanskje bilistene at hvis de ikke kjører forbi i bakken, så vil det bli vanskelig å komme forbi etterpå, når din fart går veldig mye ned. Ofte blir det også motbakke rett etter unnabakken, og der er det gjerne umulig å kjøre forbi pga. bakketopp, samtidig som din fart synker til snegletempo. Hvis det er en del motgående trafikk, og det oppstår en luke akkurat i nedoverbakken, så er det også en anledning til å kjøre forbi som ikke nødvendigvis byr seg igjen på en stund.

Generelt er jeg svært lite begeistret for at ofte uoversiktlige, trafikkerte veier brukes til sykkeltrening. Det er mange måter å holde seg i form på, og de aller færreste av dem påfører folk plunder og heft i trafikken.

For å trekke en sammenligning: Å fly modellfly er en morsom hobby, men dessverre er det dårlig med egnede flystriper mange steder. Men en rett veistrekning egner seg ypperlig. Det kan da ikke være for mye forlangt at trafikken holdes litt tilbake de få sekundene det tar for meg å få Spitfire-replikaen min opp og ned? Hvis jeg får et par kamerater til å stå med "Vent, modellflyging pågår"-skilt i hver ende av veistrekningen burde det være helt uproblematisk. Eller?

Siv Hansen

28.05.2015 kl.10:53

Mantor, sammenligningen din er litt søkt, fordi det faktisk er lovbestemt hvilke kjøretøy som kan kjøre på veien og verken fly eller modellfly er blant dem: "Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor."

Christine: nettopp fordi mange bilister ser rødt når de ser en syklist og på død og liv må presse seg forbi selv om jeg holder fartsgrensen (feks nedoverbakke og 50-sone) sykler jeg ALDRI på hvitstripa, men legger meg bortimot midt i veien slik at det ikke er mulig å kjøre forbi akkurat da. Det er livsfarlig for meg hvis bilisten feilberegner forbikjøringstid i slike situasjoner og ender opp med å bråbremse eller skvise meg av veien.

John

28.05.2015 kl.10:59

Har opplevd at bilister hiver seg foran meg når de skal inn eller ut til høyre for meg. Sist jeg syklet langt hadde jeg på meg lysende gul refleksvest (midt på dagen) og da opplevde jeg ingenting av det - så jeg tror det var en sammenheng.

christinestrening

28.05.2015 kl.11:21

Mantor: Det finnes mange måter å holde seg i form på ja, og jeg har valgt triathlon/ ironman. For å komme i form til løpet nytter det ikke å bare løpe, svømme, sykle på Norges dårlige (og få) sykkelveier, trene aerobic eller fly modellfly (!). Ut på veien må jeg, dårlige opplevelser får jeg (dog langt fra like ofte på hver tur eller på ulike sykkelruter jeg velger).

christinestrening

28.05.2015 kl.11:24

Siv Hansen: Ja, jeg tror veldig mange generelt er irritert på syklister og bare ikke kan dy seg når de kjører forbi. For noen uker siden syklet jeg sykkelveien fra Os til Nesttun etter Gullfjelltur... Da var det en som rullet ned vinduet for å kjefte da jeg gikk over gangfeltet på grønn mann for å bytte til sykkelfeltet på motsatt side av veien. Da måtte jeg bare le.

Hm, kanskje jeg tar for mye hensyn? Takk for tips.

Ha en super dag

christinestrening

28.05.2015 kl.11:25

John: Den er også kjip. Lurt; selv sykler jeg med en veldig rosa jakke, men kanskje gult lyser mer opp...

Mantor

28.05.2015 kl.11:42

Christine - At du har valgt triathlon betyr samtidig at du har valgt en idrett der du påfører veitrafikken plunder og heft dersom du skal trene. Det er ditt valg. Jeg sier bare at jeg ikke er særlig begeistret for det. Du kan komme i like god form (definert som grad av kondisjon, muskelstyrke og kanskje andre parametre) på andre måter som ikke hindrer folk i trafikken.

Siv Hansen - Modellfly er ganske riktig ikke å definere som kjøretøy, men så er det heller ikke lovbestemt at det kun er kjøretøy som har lov til å bruke veiene. Fotgjengere er ikke kjøretøy, og de har lov til å bruke veiene. Hensikten med betegnelsen "kjøretøy" er å fastsette hvilke regler som gjelder. For kjøretøy gjelder ett sett med regler, for andre brukere av veien gjelder et annet sett.

Lars

28.05.2015 kl.13:10

Til Mantor: det som er feilen er at folk ser på andre trafikkanter som plunder og heft. Det er helt feil holdning: alle som bruker veien lovlig må ses på som en helt naturlig del av trafikkbildet. Klarer man ikke å forholde seg til det, ja da anbefaler jeg å slutte å kjøre bil.

Mantor

28.05.2015 kl.14:00

Lars:

Det er legitimt å synes hva man vil om andres bruk av veien, så lenge man ikke lar det føre til at man selv bryter trafikkreglene. Det er stadig oppfordringer til bilister som kjører til jobben om å slutte med det og heller reise kollektivt. På samme måte må det være lov til å oppfordre dem som bruker veien til treningsarena om å slutte med det og heller finne seg en annen idrett.

Marie

28.05.2015 kl.18:44

Blir stadig forundret over at det stilles spørsmål om hvorvidt det er legitimt å sykle eller ei. Det spørres sjelden om hvorfor noen velger å bruke bilen. Det synes å være helt uproblematisk i disse diskusjonene. Hva er bedre og mer legitimt med å dra på biltur enn på sykkeltur?Er overbevist om at det ikke bare er nødvendig nyttekjøring som gjør at veiene blir fylt opp av biler.

Som syklist er jeg også nødt til å tilpasse meg bilistene, for eksempel når de velger saktegående køkjøring til og fra jobb. Da er det min tur å være tålmodig. Hadde de valgt sykkel i stedet hadde det vært mulig å komme seg frem for alle.

christinestrening

28.05.2015 kl.19:18

Marie: Enig...

Jeg blir også blir forundret over at "del veien" i det hele tatt er et tema, og at folk tillater seg selv å oppføre seg slikt så fort de kan gjemme seg bak et bilratt og lukkede vinduer. Jeg er glad for at saken tas opp, at det er malt inn "takk for at du sykler" i asfalten, og at det settes opp store skilt med "del veien" langs bilveiene.

christinestrening

28.05.2015 kl.19:24

Lars: Tommel opp

Skriv en ny kommentar

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits