RACE RAPPORT COASTMAN 140,6

Dahar jeg gjennomfrt mitt aller frste fulldistanse ironmanlp.
3800 meter svm, 180 km sykkel og 42 km lping


I motsetning til halv Ironman i Haugesund lot nervene vente p seg. Det var frst dagen fr lpetjeg vknet med sommerfugler i magen. Lrdag kveld var alle deltakerne p prerace mte. Og for en flott dag; det var strlende sol og nesten vindstille. Da ordfreren sa at vi hadde kommet dit p en av tre dager som det, og etter manisk sjekkuing av yr.no den siste uken begynte jeg ane ugler i mosen om at vret dagen etter ville bli en ane annerledes...

Det skullenemlig blseopp til sterk kuling/ liten storm.


Like fr start.


Ved rundemerket. Bilde lnt fra Coastman sin facebookside.

P sndag var det opp og hoppe kl. 04.00. Jeg fikk i meg en god porsjon med havregryn fr vi kjrte mot ygarden. Det tok ikke lang tid etter at vi hadde kommet frem fr nervene virkelig dukket opp. Det regnet, det blste, det var kaldt, svmmelypen virket uendelig lang og alle de andre virket s veldig mye tffere enn meg. Vi fikk p oss vtdrakter og gjorde oss klare til start kl. 07.00. Jeg begynte grue meg skikkelig for svmmingen, men fantastiske Nina fikk roet meg ned. S var det bare duppe seg under det kalde vannet og gjre seg klar for start. Jeg stilte meg helt bakerst og lot de andre svmme litt fr jeg hang meg p; jeg ville ikke havne i samme svmmekaos som i Haugesund. Det tok ikke mange sekundene fr jeg fant roen. Dette skulle g bra. Jeg fokuserte p hvert armtak, og det gikk fint fremover. Jeg plukket opp en- etter- en og jeg l ikke lengre sist.Svmmelypen var helt topp. Den var skjermet for vinden, det var bare helt ytterst vi svmte i blger. Og det var en kjempekul opplevelse. Jeg flte meg litt tff. Her svmte jeg i kaldt sjvann (14 grader og null flelse i hender og ftter) sammen med maneter, tare og blger. Jeg knuste "svmme i havet" forbien min, jeg fant rytmen og crawlet hele lypa. Selv da en feit brennmanettraff meg inakken, og jeg skuffet vekk en brennmanet i ett armtak fikk jeg ikkepanikk, men crawlet rolig videre.Da jeg kom i ml etter to runder hadde jeg masse energi p lager og sa meg fornyd med at jeg kunne svmt mye lengre.


Sponset vtdrakt fra 2XU

Jeg svmte 3800 meter p 1;31.

S var det 8 min i skiftesonen igjen fr jeg kom meg ut p sykkel. Her skulle vi sykle 4 rundera 4 mil. Heldigvis var regnet dratt sin vei. Frste lengde var tff da vi fikk vinden midt mot oss (type 9 ms) mens det gikk lettere opp igjen. Jeg kjente p syre i lrene etter bare en runde, s jeg satte opp setet mitt noen f mm og prvde sette opp takten i trkkingen. Det hjalp. Andre runde var ganske lik fr det blste skikkelig opp til stiv kuling i 3. runde(de mlte 16- 20ms), og jeg begynte bli skikkelig sint. Jeg trdde det jeg hadde og i perioder l jeg i 10-15 km/t. P den ene sletten i 4. rundetok det en stund fr jeg tok igjen en mann som var begynt p lpingen. DET var demotiverende det. Her mtte jeg virkelig g inn i meg selv, tenke positivt og bare tr videre. Jeg ble egentlig litt letta da jeg gikk tom for strm p pulsklokken med GPS og distansemler tidlig i 3. runde slik at jeg ikke fikk fulgt med hvor irriterende sakte det gikk de to siste rundene. Tingen med rundlyper er at man ser veldig godt hvordan de andre deltakerne ligger an; og jeg var skikkelig misunnelig p noen av mennene som var p vei inn til lpedelen og slapp de siste rundene i ekstrem vind. Det var en stund der jeg tenkte at sykkelen min skulle bli lagt ut til salg p finn.no s fort som mulig. Heldigvis har jeg hukommelse som en gullfisk; jeg har alt nesten glemt hvor tungt det var.


Rolling hills all the way.
Sponset trishorts fra 2XU



Bommerten jeg gjorde p sykkelen var at jeg ikke fikk i meg nok mat. Jeg hadde pakket med meg barer, gels og brdskiver. Jeg tler ikke brdbakst s godt, s jeg hadde kjpt et surdeigsbrd dagen fr. Det viste seg vre trrere enn papp, og jeg fikk ikke i meg s mange tygg. Vi planla samme dag at mannen skulle lange plser til meg i drikkestasjonen, men det viste seg athan hadde kjpt osteplse, og jeger allergisk mot melk. S da ble det barer og energidrikke, og jeg kjente at magen vrei seg i sult. Barer funker ikke i lengden, s jeg m virkelig g systematisk til verks og teste ernring p langturer i fremtiden! Alle tips mottas med takk.

Jeg var superletta da jeg endelig kunne sette fra meg sykkelen.
18 mil sykling endte p hele 7:21


Kuling sa du? Jeg blste nesten bort!

Etter 6 min i skiftesonen med klemmer fra familien og litt prating og tysing med mini som var kommet for heie begynte lpeetappen. Lpingen gikk overraskende greit. Etappen var slik at man lp 12 km inn til Rong sentrum. Derfra var det tre runder p 1 mil hver. I Haugesund lp jeg hele etappen med kramper i mage, og jeg var forberedt p mtte g hele maratonetappen. N var jeg ekstra obs og passet p ikke drikke for mye p en gang. Jeg begynte med g fort til beina fltes ok. Deretter gikk jeg for lyktestolpemetoden de neste 18 km. Jeg lp 4 lyktestolper og gikk 1 lyktestolpe. Unntak var oppoverbakker; da fikk jeg g, og nedoverbakker; da mtte jeg lpe. Jeg syntes det var langt mellom drikkestasjonene og munnen fltes som sandpapir. Nr frst drikkestasjonen kom ville jeg drikke to glass, men turde ikke pga magen. S jeg fortsatte. Etter at et halvmaraton var tilbakelagt begynte det bli tungt, virkelig tungt, og jeg holdt p blse bort. Andre runde gikk jeg for det meste; jeg hadde ftt vannblemmer under begge fttene, langs helene og mellom trene, og jeg hadde mistet piffen helt. Da jeg begynte p tredje runde tenkte jeg "n er det bare 10 km igjen. Jeg kan like greit spise mye, risikere magekramper og bare g resten". Jeg fikk med meg en hel banan fra drikkestasjonen, 1 bar og Vossafr. Jeg slukte nedp to glass cola og tok med meg 1 glass vann (!!!). Jeg fikk i meg alt sammen og gikk p videre. Etter 3 km skjedde det noe magisk; energien kom tilbake og jeg begynte lpe. Jeg klarte lpe de siste 7 km, og flte plutselig at kroppen var med meg igjen. Vannblemmene var det bare ignoere; jeg kunne lukte ml og jeg s p klokken at jeg kunne klare komme i ml p under 15 timer.

Jeg "lp" 42 km p 5:48



Totalt brukte jeg 14:56 p hele lpet.

Det offisielle mlet mitt var klare det pcut-off tiden p 18:30. Mitt eget hovedml var under 15 timer og delml var mellom13 og 14 timer. Men en hel dag i kuling er rimelig ekstremt, og jegersuperfornyd med klare det p under 15 timer selv om jeg fler at jeg burde og kunne ha presset meg mer.Dette er frste gang jeg svmmer legre enn 3000 meter; og frste gang jeg svmmer lengre enn 1100 meter i havet. Det er frste gang i r jeg sykler over 16 mil og frste gang jeg har lpt lengre enn halvmaraton. Bak meg har jeg bare to sprint triatlon og ett halv ironman, og dette er mitt frste full ironman lp s jeg sier meg veldig fornyd.

Jeg er glad. Og stolt. Og jeg vil mer!

Tusen, tusentakk til en fantastisk ektemann som har tro p at jeg kan klare hva som helst i verden, somftt meg ut dra p trening de dagene drstokkmilen har vrt lang og som stilte som god support. Tusen takk til flotte svigerforeldre som heier som f, som passet p minien vr i to dager og som satt vkne som barnevakt hjemme hos oss til langt utp sndag kveld slik at mannen min kunne vre med meg fra start til slutt. Tusen takk til arrangrene og alle de smilende frivillige p Coastman. Og tusen takk til alle dere som har heiet p meg, bdedereflotte deltakere, alle derep sosiale medier og alle de fine meldingene jeg har ftt. Og takk til Nina som har svart p de dummeste sprsml i ukene fr lpet, og som backet meg opp underveis.

Jeg fler meg overraskende pigg i dag. Ingen vondter sett bort fra et digert gnagsr i nakken og en haug med vannblemmerunder fttene, mellom trene og langs helen(jeg hper jeg fr p sko innen jeg starter ny baby bootcamp gruppe p onsdag). Og selvflgelig gangsprerre :-)

6 kommentarer

Jay

10.08.2015 kl.11:46

DU alts!! DU m vre den tffeste dama jeg vet om!! Det du har lagt ned i trening frem mot dette lpet, og prestasjonne p selve dagen er bare helt rtt!! Du imponerer kraftig, og jeg er ikke rent lite stolt av deg!! Takk for at du er tff nok til g for de hrete mlene dine, og for at du inspirerer meg til gjre det samme <3 Hvilke barrierer har du ikke krysset dette ret liksom?? :p GRATULERER!!

Allan

10.08.2015 kl.12:47

var veldig kjekt flge med deg i lypen. Jeg l noen hundrede meter i havet rett ved siden av deg, og det var imponerende se hvor rolig du var. Flott innsats og av support teamet ditt, han har forsttt oppgaven, han m du bare ta med neste gang. Ang ernring s m du prve feile, Har gjort 5 full ironman n, og matplanen sitter ikke enn. Finnes mye bker om temaet, men det jeg har best effekt med er teste p trening. Train ass you race. Kan vre et forslag. PS ikke selg syklen, om en uke sitter du og leter etter neste Ironman, med det gliste du hadde p siste del av lpingen, er det ingen tvil om at du er hektet. Lykke til.

Alice Haugland

10.08.2015 kl.13:57

Gratulerer med vel gjennomfrt fulldistanse!

Det var kjekt se deg jobbe mlrettet gjennom maraton delen :)

Hvis du vil ha litt tips om sportsernring, s deler jeg gjerne mine rd ( fra Olympiatoppen og "Iron man university")

Regn ut ditt energibehov for hele kten. F.eks 7000 kcal. Da m du forske f i deg 3500 til 4000 kcal for ha optimale forutsetninger. Jeg kjrte med camelback p ryggen og kunne drikke jevnt og trutt energidrikk med ekstra aminosyrer. Tygget litt energibar og tok en Gel hver 20 min, selv om jeg overhodet ikke flte sult eller trst. P lpeformen hadde jeg medbrakt energidrikk selvlaget. Sm skurker hele tiden og 3 gels. Funket perfekt!

Lykke til videre, sporty!

Vennlig hilsen Alice Haugland (som ogs debuterte p fulldistanse.)

christinestrening

11.08.2015 kl.11:43

Alice Haugland: Tusen takk, det samme til deg. Gratulerer med seieren :-) Imponerende lping av deg; Du s skikkelig r ut. Frister det med gjentakelse? Jeg kunne nok ha presset meg mer, i alle fall p lpedelen, men jeg var s redd for g p en smell. Men n er jeg i alle fall en erfaring rikere.

Tusen takk for ernringstips. Jeg sliter litt med barer og gels, men har ikke prvd spise gel s ofte, s kanskje det ville ha hjulpet. Jeg fr teste p langturer fremover.

christinestrening

11.08.2015 kl.11:46

Allan: Du var et ensete stort oppmuntrende smil i bde sykkel- og lpelypene. Tusen takk for heiarop :-) Og gratulerer med gjennomfrt 5. lp! Det er rtt

Svmmingen var den beste opplevelsen gjennom hele dagen. Mannen min er topp; det var han som meldte meg p Coastman (uten at jeg visste noe) og det er ogs han som backer opp alle de spre drmmene mine.

Jeg sitter alt og gleder meg til sykkeltur igjen. Jeg m bare klare f p meg skoene igjen etter alle vannblemmene dukket opp :-D Skal teste ernring p hver langtur fremover

christinestrening

11.08.2015 kl.11:49

Jay: Du er s god du. Tusen takk for mange positive ord, helt siden pmeldingen av Coastman (ja, egentlig lenge fr det ogs) og frem til n. DU imponerer meg med alt du melder deg p; jeg kan jo bare ikke vre drligere. Det handler jo om sprenge egne grenser. I r har det vrt litt av et perser ja... Er nesten litt tom innvendig n som jeg har ndd alt jeg har jobbet for i r...

Skriv en ny kommentar

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei. Jeg heter Christine, er gift og mamma til en gutt p snart 2 r. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber som grnder i egen bedrift med utetrening; www.christinestrening.com. Hos meg finner du effektive bootcamper og babybootcamper ulike steder i Bergens vakre natur; ret rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregr utendrs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge p langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira p begi meg ut p enda flere vgale drmmer- og drmmer er det ikke mangel p! Jeg trener mot mitt frste ironman 70,3 i Haugesund juli 2015 og fulldistanse ironman (Coastman) i august 2015. Flg meg gjerne p veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg ogs p instagram og facebook ved ske christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits