RACE RAPPORT COASTMAN 140,6

Da har jeg gjennomført mitt aller første fulldistanse ironmanløp.
3800 meter svøm, 180 km sykkel og 42 km løping


I motsetning til halv Ironman i Haugesund lot nervene vente på seg. Det var først dagen før løpet jeg våknet med sommerfugler i magen. Lørdag kveld var alle deltakerne på prerace møte. Og for en flott dag; det var strålende sol og nesten vindstille. Da ordføreren sa at vi hadde kommet dit på en av tre dager som det, og etter manisk sjekkuing av yr.no den siste uken begynte jeg å ane ugler i mosen om at været dagen etter ville bli en ane annerledes...

Det skulle nemlig blåse opp til sterk kuling/ liten storm.


Like før start.


Ved rundemerket. Bilde lånt fra Coastman sin facebookside.

På søndag var det opp og hoppe kl. 04.00. Jeg fikk i meg en god porsjon med havregryn før vi kjørte mot Øygarden. Det tok ikke lang tid etter at vi hadde kommet frem før nervene virkelig dukket opp. Det regnet, det blåste, det var kaldt, svømmeløypen virket uendelig lang og alle de andre virket så veldig mye tøffere enn meg. Vi fikk på oss våtdrakter og gjorde oss klare til start kl. 07.00. Jeg begynte å grue meg skikkelig for svømmingen, men fantastiske Nina fikk roet meg ned. Så var det bare å duppe seg under det kalde vannet og gjøre seg klar for start. Jeg stilte meg helt bakerst og lot de andre svømme litt før jeg hang meg på; jeg ville ikke havne i samme svømmekaos som i Haugesund. Det tok ikke mange sekundene før jeg fant roen. Dette skulle gå bra. Jeg fokuserte på hvert armtak, og det gikk fint fremover. Jeg plukket opp en- etter- en og jeg lå ikke lengre sist. Svømmeløypen var helt topp. Den var skjermet for vinden, det var bare helt ytterst vi svømte i bølger. Og det var en kjempekul opplevelse. Jeg følte meg litt tøff. Her svømte jeg i kaldt sjøvann (14 grader og null følelse i hender og føtter) sammen med maneter, tare og bølger. Jeg knuste "svømme i havet" forbien min, jeg fant rytmen og crawlet hele løypa. Selv da en feit brennmanet traff meg i nakken, og jeg skuffet vekk en brennmanet i ett armtak fikk jeg ikke panikk, men crawlet rolig videre. Da jeg kom i mål etter to runder hadde jeg masse energi på lager og sa meg fornøyd med at jeg kunne svømt mye lengre.


Sponset våtdrakt fra 2XU

Jeg svømte 3800 meter på 1;31.

Så var det 8 min i skiftesonen igjen før jeg kom meg ut på sykkel. Her skulle vi sykle 4 runder a 4 mil. Heldigvis var regnet dratt sin vei. Første lengde var tøff da vi fikk vinden midt mot oss (type 9 ms) mens det gikk lettere opp igjen. Jeg kjente på syre i lårene etter bare en runde, så jeg satte opp setet mitt noen få mm og prøvde å sette opp takten i tråkkingen. Det hjalp. Andre runde var ganske lik før det blåste skikkelig opp til stiv kuling i 3. runde (de målte 16- 20 ms), og jeg begynte å bli skikkelig sint. Jeg trødde det jeg hadde og i perioder lå jeg i 10-15 km/t. På den ene sletten i 4. runde tok det en stund før jeg tok igjen en mann som var begynt på løpingen. DET var demotiverende det. Her måtte jeg virkelig gå inn i meg selv, tenke positivt og bare trø videre. Jeg ble egentlig litt letta da jeg gikk tom for strøm på pulsklokken med GPS og distansemåler tidlig i 3. runde slik at jeg ikke fikk fulgt med hvor irriterende sakte det gikk de to siste rundene. Tingen med rundløyper er at man ser veldig godt hvordan de andre deltakerne ligger an; og jeg var skikkelig misunnelig på noen av mennene som var på vei inn til løpedelen og slapp de siste rundene i ekstrem vind. Det var en stund der jeg tenkte at sykkelen min skulle bli lagt ut til salg på finn.no så fort som mulig. Heldigvis har jeg hukommelse som en gullfisk; jeg har alt nesten glemt hvor tungt det var.


Rolling hills all the way.
Sponset trishorts fra 2XU



Bommerten jeg gjorde på sykkelen var at jeg ikke fikk i meg nok mat. Jeg hadde pakket med meg barer, gels og brødskiver. Jeg tåler ikke brødbakst så godt, så jeg hadde kjøpt et surdeigsbrød dagen før. Det viste seg å være tørrere enn papp, og jeg fikk ikke i meg så mange tygg. Vi planla samme dag at mannen skulle lange pølser til meg i drikkestasjonen, men det viste seg at han hadde kjøpt ostepølse, og jeg er allergisk mot melk. Så da ble det barer og energidrikke, og jeg kjente at magen vrei seg i sult. Barer funker ikke i lengden, så jeg må virkelig gå systematisk til verks og teste ernæring på langturer i fremtiden! Alle tips mottas med takk.

Jeg var superletta da jeg endelig kunne sette fra meg sykkelen.
18 mil sykling endte på hele 7:21


Kuling sa du? Jeg blåste nesten bort!

Etter 6 min i skiftesonen med klemmer fra familien og litt prating og tøysing med mini som var kommet for å heie begynte løpeetappen. Løpingen gikk overraskende greit. Etappen var slik at man løp 12 km inn til Rong sentrum. Derfra var det tre runder på 1 mil hver. I Haugesund løp jeg hele etappen med kramper i mage, og jeg var forberedt på å måtte gå hele maratonetappen. Nå var jeg ekstra obs og passet på å ikke drikke for mye på en gang. Jeg begynte med å gå fort til beina føltes ok. Deretter gikk jeg for lyktestolpemetoden de neste 18 km. Jeg løp 4 lyktestolper og gikk 1 lyktestolpe. Unntak var oppoverbakker; da fikk jeg gå, og nedoverbakker; da måtte jeg løpe. Jeg syntes det var langt mellom drikkestasjonene og munnen føltes som sandpapir. Når først drikkestasjonen kom ville jeg drikke to glass, men turde ikke pga magen. Så jeg fortsatte. Etter at et halvmaraton var tilbakelagt begynte det å bli tungt, virkelig tungt, og jeg holdt på å blåse bort. Andre runde gikk jeg for det meste; jeg hadde fått vannblemmer under begge føttene, langs helene og mellom tærene, og jeg hadde mistet piffen helt. Da jeg begynte på tredje runde tenkte jeg "nå er det bare 10 km igjen. Jeg kan like greit spise mye, risikere magekramper og bare gå resten". Jeg fikk med meg en hel banan fra drikkestasjonen, 1 bar og Vossafår. Jeg slukte nedpå to glass cola og tok med meg 1 glass vann (!!!). Jeg fikk i meg alt sammen og gikk på videre. Etter 3 km skjedde det noe magisk; energien kom tilbake og jeg begynte å løpe. Jeg klarte å løpe de siste 7 km, og følte plutselig at kroppen var med meg igjen. Vannblemmene var det bare å ignoere; jeg kunne lukte mål og jeg så på klokken at jeg kunne klare å komme i mål på under 15 timer.

Jeg "løp" 42 km på 5:48



Totalt brukte jeg 14:56 på hele løpet.

Det offisielle målet mitt var å klare det på cut-off tiden på 18:30. Mitt eget hovedmål var under 15 timer og delmål var mellom 13 og 14 timer. Men en hel dag i kuling er rimelig ekstremt, og jeg er superfornøyd med å klare det på under 15 timer selv om jeg føler at jeg burde og kunne ha presset meg mer. Dette er første gang jeg svømmer legre enn 3000 meter; og første gang jeg svømmer lengre enn 1100 meter i havet. Det er første gang i år jeg sykler over 16 mil og første gang jeg har løpt lengre enn halvmaraton. Bak meg har jeg bare to sprint triatlon og ett halv ironman, og dette er mitt første full ironman løp så jeg sier meg veldig fornøyd.

Jeg er glad. Og stolt. Og jeg vil mer!

Tusen, tusen takk til en fantastisk ektemann som har tro på at jeg kan klare hva som helst i verden, som fått meg ut døra på trening de dagene dørstokkmilen har vært lang og som stilte som god support. Tusen takk til flotte svigerforeldre som heier som få, som passet på minien vår i to dager og som satt våkne som barnevakt hjemme hos oss til langt utpå søndag kveld slik at mannen min kunne være med meg fra start til slutt. Tusen takk til arrangørene og alle de smilende frivillige på Coastman. Og tusen takk til alle dere som har heiet på meg, både dere flotte deltakere, alle dere på sosiale medier og alle de fine meldingene jeg har fått. Og takk til Nina som har svart på de dummeste spørsmål i ukene før løpet, og som backet meg opp underveis.

 

Jeg føler meg overraskende pigg i dag. Ingen vondter sett bort fra et digert gnagsår i nakken og en haug med vannblemmer under føttene, mellom tærene og langs helen (jeg håper jeg får på sko innen jeg starter ny baby bootcamp gruppe på onsdag). Og selvfølgelig gangsprerre :-)

6 kommentarer

Jay

10.08.2015 kl.11:46

DU altså!! DU må være den tøffeste dama jeg vet om!! Det du har lagt ned i trening frem mot dette løpet, og prestasjonne på selve dagen er bare helt rått!! Du imponerer kraftig, og jeg er ikke rent lite stolt av deg!! Takk for at du er tøff nok til å gå for de hårete målene dine, og for at du inspirerer meg til å gjøre det samme <3 Hvilke barrierer har du ikke krysset dette året liksom?? :p GRATULERER!!

Allan

10.08.2015 kl.12:47

var veldig kjekt å følge med deg i løypen. Jeg lå noen hundrede meter i havet rett ved siden av deg, og det var imponerende å se hvor rolig du var. Flott innsats og av support teamet ditt, han har forstått oppgaven, han må du bare ta med neste gang. Ang ernæring så må du prøve å feile, Har gjort 5 full ironman nå, og matplanen sitter ikke ennå. Finnes mye bøker om temaet, men det jeg har best effekt med er å teste på trening. Train ass you race. Kan være et forslag. PS ikke selg syklen, om en uke sitter du og leter etter neste Ironman, med det gliste du hadde på siste del av løpingen, er det ingen tvil om at du er hektet. Lykke til.

Alice Haugland

10.08.2015 kl.13:57

Gratulerer med vel gjennomført fulldistanse!

Det var kjekt å se deg jobbe målrettet gjennom maraton delen :)

Hvis du vil ha litt tips om sportsernæring, så deler jeg gjerne mine råd ( fra Olympiatoppen og "Iron man university")

Regn ut ditt energibehov for hele økten. F.eks 7000 kcal. Da må du forsøke å få i deg 3500 til 4000 kcal for å ha optimale forutsetninger. Jeg kjørte med camelback på ryggen og kunne drikke jevnt og trutt energidrikk med ekstra aminosyrer. Tygget litt energibar og tok en Gel hver 20 min, selv om jeg overhodet ikke følte sult eller tørst. På løpeformen hadde jeg medbrakt energidrikk selvlaget. Små skurker hele tiden og 3 gels. Funket perfekt!

Lykke til videre, sporty!

Vennlig hilsen Alice Haugland (som også debuterte på fulldistanse.)

christinestrening

11.08.2015 kl.11:43

Alice Haugland: Tusen takk, det samme til deg. Gratulerer med seieren :-) Imponerende løping av deg; Du så skikkelig rå ut. Frister det med gjentakelse? Jeg kunne nok ha presset meg mer, i alle fall på løpedelen, men jeg var så redd for å gå på en smell. Men nå er jeg i alle fall en erfaring rikere.

Tusen takk for ernæringstips. Jeg sliter litt med barer og gels, men har ikke prøvd å spise gel så ofte, så kanskje det ville ha hjulpet. Jeg får teste på langturer fremover.

christinestrening

11.08.2015 kl.11:46

Allan: Du var et ensete stort oppmuntrende smil i både sykkel- og løpeløypene. Tusen takk for heiarop :-) Og gratulerer med gjennomført 5. løp! Det er rått

Svømmingen var den beste opplevelsen gjennom hele dagen. Mannen min er topp; det var han som meldte meg på Coastman (uten at jeg visste noe) og det er også han som backer opp alle de sprøe drømmene mine.

Jeg sitter alt og gleder meg til sykkeltur igjen. Jeg må bare klare å få på meg skoene igjen etter alle vannblemmene dukket opp :-D Skal teste ernæring på hver langtur fremover

christinestrening

11.08.2015 kl.11:49

Jay: Du er så god du. Tusen takk for mange positive ord, helt siden påmeldingen av Coastman (ja, egentlig lenge før det også) og frem til nå. DU imponerer meg med alt du melder deg på; jeg kan jo bare ikke være dårligere. Det handler jo om å sprenge egne grenser. I år har det vært litt av et perseår ja... Er nesten litt tom innvendig nå som jeg har nådd alt jeg har jobbet for i år...

Skriv en ny kommentar

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei. Jeg heter Christine, er gift og mamma til en gutt på snart 2 år. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber som gründer i egen bedrift med utetrening; www.christinestrening.com. Hos meg finner du effektive bootcamper og babybootcamper ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015 og fulldistanse ironman (Coastman) i august 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits