RACE RAPPORT; SALOMON RACE TOUR

For en stund siden var jeg med på mitt første terrengløp
Salomon race tour; rett over 9 km på Bergens tak

Jeg bare står her stiv som en pinne og smiler, jeg.

Jeg har lenge drømt om å løpe mer i terreng.

Jeg tror vi er født til å løpe, men vi er IKKE født til å løpe på asfalt. Jeg har likevel løpt min dose mil på asfalt opp gjennom årene, og jeg har skylt på at man må bestige høye fjell for å komme til terreng i Bergen, og DET er langt fra tidseffektivt. Likevel; å bli rimelig god på terrengløping har stått på planen min en stund, og hva var vel bedre enn å pangstarte treningsmålet mitt med et terrengløp en onsdags ettermiddag?

Jeg gjorde meg klar til å løpe og jeg visualiserte turen. Ruten gikk fra Montana, rett opp til Natlandsfjellet på en sti jeg aldri har testet før. Vi skulle løpe videre nedenfor Nubbevannet, over til Gløvrevannet, opp til turnerhytten på vidden og strake veien ned igjen til Montana. 9,1 km og 513 høydemetre. Jeg så for meg at jeg skulle sprette av gårde som en gaselle mens jeg nøyt Bergensfjellene i vakker utsikt.

Jeg fikk til og med tid til bildestopp!

Jeg stilte til start i nydelig solskinn, 3 dager etter Os triathlon.

Mitt 5 . løp (inkludert fulldistanse ironman og et skogsmaraton) på 5 uker (galskap; JA). Kroppen føltes tung og jeg var sliten før start. Jeg bestemte meg for å bare ta det som en testtur for å se om dette kunne være noe for meg. Planen var å gå i alle bakkene og løpe der det var noen lunde flatt. Jeg pratet med kjente på startstreken og da startskuddet gikk satte jeg ut i rask gange. Jeg gikk helt opp til Natlandsfjell, så jogget jeg over fine stier i en lett motbakke. Ikke lenge etter oppdaget jeg at jeg allerede hadde gått feil. Jeg måtte snu, løpe tilbake for å oppdage at jeg hadde løpt for langt tilbake for å snu en gang til og fortsette i riktig løype. Jeg løp i sølevann, i myr, på steiner... Og så trynte jeg kraftig med rompa på en vond stein. AUCH; det kjentes! Jeg har en vond bekkenlåsning som ikke vil forsvinne, og jeg sendte noen tanker til kiropraktoren min som nylig hadde bedt meg om å være forsiktig med kroppen min... Jeg nådde Gløvrevatnet der jeg går hyppige turer fra Sædalen og fortsatte med rask gange i den bratte, lange oppoverbakken mot turnerhytten. Dagens andre, og siste flate strekning. Ellers var det opp- opp- opp og ned- ned- ned. Noen gaselleløping ble det ikke, men jeg tok i samtidig som jeg klarte å nyte utsikten.

Her løper jeg med super utsikt. Foto fra arrangøren

Innen jeg passerte Turnerhytten var det lagt nye treningsmål; jeg skal bli flink til å løpe i Bergensfjellene! Jeg skal bli kvitt marsipanlaget på kroppen min og bli en spretten fjellgeit som klarer å løpe opp alle de vakre fjellstiene. Terrengløp ER noe for meg; jeg bare løp og tenkte fine tanker... Og oppdaget at jeg nok en gang hadde klart å løpe meg ut av de merkede stiene. Lav kveldssol blendet for de norske flaggene som ble brukt til løypemerking. Men, men. Det var en fin dag, jeg kost meg i fjellene, enda en ekstra avstikker i fjellet måtte gå greit. Jeg begynte nedoverstigningen og kom til verdens fineste, lille vann; nok et sted jeg ikke har besøkt før. Her skal jeg jammen meg ta med mann og barn og telte!

Foto: Vegard Breie. Tenk at jeg har fått ta del i dette da! Eventyrutsikt

Ved steinrøysen til Ulriken stod mann og barn og heiet. Jeg blir like glad for å se de i løypen; hver gang. Vi pratet en liten stund før jeg la inn en liten sluttjogg i de bratte nedoverbakkene...

Jeg kom vel i mål, med nye treningsmål og drømmer...
Terrengløping er topp!

Prøv det

christinestrening

31, Bergen

Hei. Jeg heter Christine, er gift og mamma til en gutt på snart 2 år. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber som gründer i egen bedrift med utetrening; www.christinestrening.com. Hos meg finner du effektive bootcamper og babybootcamper ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015 og fulldistanse ironman (Coastman) i august 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.