> Friluftsliv (christinestrening)

MINE TOPP 5 TURER

, som jeg savner langturer
... med telt,ski, tung sekk og divese utstyr

Det blir ikke mange langturer p oss denne vinteren, med en nybakt baby i hus. Mlet er bde g hytte til hytte og stmer p ski i slalombakken med babyen fr vinteren er omme, men noe langtur blir det ikke med det frste. Vi har en aktiv baby som ikke liker sitte stille s lenge om gangen. Jeg nsker at hans frste turopplevelser skal bli gode opplevelser og at de skal foregr p hans premisser. Vi skal selvflgelig ta han med p mange telturer, skiturer og gturer i skog og mark, men rekkevidden vr ble plutselig mye kortere.

Jeg tenkte dele mine topp 5 turer med dere!

1. Skla opp

Skla opp er nordenslengstemotbakke. Turen gr fra havniv tilnesten 1848 m.o.h.Vi gikk turen rundt psketider i 2011.Vi vknet turklare i regnvr og tke! Vi var veldig usikre p om vi skulle g pga. vret men mannen minvar 100% sikker p at det kom til bli sol senere p dagen. Det ble det. Vi kom over skylaget p 1.500 m hyde og livet var fantasisk. Da vi kom opp var det strlende sol, og jeg fikk se hele Jostedaldbreen, og mange av 2.000 meter toppene jeg drmmer om. Der og da fikk jeg en tro p at jeg kan klare ALT jeg vil bare jeg gr inn for det.

Du kan lese mer om turen HER

2. Jostedalsbreen p langs

Neste store tur var Jostedalsbreen p langs, og min frste 2.000 meters topp.
Det var i tillegg en veldig bratt topp som krevde klyving. Skummelt, men S hrlig!!!

Det kan du lese mer om HER

3. Norge p langs p sykkel

Tredje store, store tur var da jeg syklet Norge p langs, helt alene.
Det var en fantastisk mestringsflelse!!! Og jeg opplevde s masse bra!!!

Du kan lese om hele turen HER

4. Tur til Sta i Kvamskogen

Man m ikke alltid ut p langtur for finne de fineste turopplevelsene.
Jeg synes skitur til Sta er magisk!

5. Seiltur inn til Rosendal, for s og bestige flotteMalmanganuten

Ingenting er som ta bten ut p sjen nr solen titter frem, og ha bten som utgangspunkt for mange fine fjellturer. Du kan lese mer om turen HER

... Ok da, jeg smyger inn ett tips til:
Klatretur tit Trolltunga via Farrata. Det M oppleves. Du kan lese om turen HER

VINTERFRILUFTSLIV MED BARN

, som vi elsker snen
... og som vi har gledet oss til introdusere vinterfriluftslivfor mini

Naboen har laget en super snhule, og vi har laget verdens strste snmann i hagen

En av hovedgrunnene til at vi valgte flytte til Sdalen er at naturen er s tilgjengelig.

Vi har et stort friluftsomrde like bak blokken vr som vi bruker flittig. I gr pakketvi med oss middagen, kulegrill, varm saft p Thermos og liggeunderlag, og dro p tur i omrde der vi bort. Etter 10 min gange (for mini p 1,5 r) lagde vi camp og koste oss ute i snen i hele tre timer.

Det er digg slippe kjre i timesvis for komme til fine turomrder.
Det kan jo ikke bli bedre enn dette

FJELLTUR MED MINI I PULK

rh, livet alts!
Jeg lever for dager som dette

I dag tidlig dro vi p spontanturhelt til Vikafjell.
Der var det magiske tilstander; flotte fjell,stor sol som varmet godt, fin sn ogikke et vindpust.

Vi hadde garantert fjellets kuleste pulk, fra 70-tallet.

Vi fikk erfare at mini stortrives i pulk; nr han skal sove vel merke... Da han var vken ville han aller helst hoppe ut av pulken i fart i ekte Ola stil. Han sitter ikke stille et sekund den lille krabaten vr, og ute i snen er ikke et unntak :-)

Vi gikk noen meter opp i fjellveggen og spiste matpakkene vre.
Da han var soveklar la vi han i pulken, og han sovnet i rekordfart!

Da kunne vi lange mer ut; bare synd at jeg har skisko som lager gnagsr allerede etter 500 meter!

, jeg vil tilbake!

#tur #baby #friluftsliv #fjelltur #psketur #ski

P TOPPEN AV VERDEN

Hurra for en fin dag!
Sol, fjell og godt selskap.

... Det kan jo ikke bli bedre enn det.

I dag tidlig pakket vi bilen og satte nesen mot Kvamskogen.

Vi skulle p hytten for hente (og testkjre)pulken mannen min opplevde fjellheimen i da han var liten. Vi fant pulken; men snen var det verre med. Vi koste oss i den varme hytteveggen fr vi snrte skoene og gikk til fjells- uten ski p beina. Mini koste seg i breselen. Det eneste jeg synes er minus med ergo baby breselen erat babyen ikke kan sitte med kroppen utover vendt. Nr han likevel m sitte inn mot kroppen er det like greit ha han p ryggen; der er s mye bedre bre slik... Selv om jeg savnet klemme p han underveis.

N ligger skiene og pulken i bilen, og imorgen str Myrkdalen for tur.

Der er det garantert sn, og vi skal endelig f luftet skiene vre litt. Det er rett over to timers kjretur hver vei, s n m vi pakke oss ferdige og komme oss ut av huset s fort mini er klar for dagens frste powernap i 7- tiden i morgen tidlig.

Hurra for magiske dager i fjellet <3

#friluftsliv #ski #pulk #baby #fjelltur #turmedbaby

FINESTE DAGEN

Dagen startet som den stort sett pleier starte.

Litt for tidlig (snn kl 05.30) etter litt for mange oppvkninger om natten (snn sirka 7-8 ganger). Smen er en morgenfugl som ogs liker f hyppige besk om natten. Jeg gned meg i ynene, tuslet inn p naborommet og plukket opp verdens blideste morgenfugl. Vi lagde oss en god porsjon med grt og spiste frokost med et stort glis rundt munnen og sa MMMM skikkelig hylytt mens vi koste oss i de tidlige morgentimer. Klokken 8 tok vi oss en liten powernap, s var vi som vanligklare for nye eventyr.

Det har vrt sol i to uker (!!!) iBergen,og vi har nesten slitt ut asfalten i Sdalen fra alle trilleturene vre. Plutselig kom jeg p at vi kunne pakke oss inn i bilen og sette nesten mot Flyen for en ordentlig fjelltur. De sistesolstrlene skulle nytes; i morgen melder de nemlig regn.

Hvorfor har vi ikke gjort dette fr?

Dream team

Vi gikk opp til Flyen med bresele, og p toppen koste vi oss med smoothie, solbading og den fineste utsikten. Smen fant seg en lekekamerat p 9 mneder, og vi kom i prat med mange fine mennesker. Etter en time p toppen blebabyen mintrtt. Da var det sovetid for han, og treningfor mamma.

Med smensovende i vognen lp jeg pesende opp alle bakkene til Brusehytten, og ned igjen via Skomakerdiket og Skansemyren. lpe med barnevogn er ingen spk! Vi snakker syrefest av nye dimensjoner. Men med god fart oppover, jevn hy puls og nydeleg vr smilte jeg fra re til re. Vi snakker ekte lykkerus og fjellglede.Dersom en ikkefr god kondis og flotte bein av lpe ifjellet, vet ikke jeg. Fjellturer er noe av den beste treninga en kan f. En trener bde styrke og kondisjon, og det gjr virkelig godt komme seg ut i frisk luft og flott natur!

Flaks for meg at jeg allerede har funnet drmmeprinsen!

Dagen toppet seg dajeg fikk telefon av en av mine beste venninner og forlover som ville komme p besk! Kaffe, latter og jentesnakk i solen p terassen; kan det bli bedre? N hper jeg dagen topper seg enda en gang med at smenoverrasker oss stort med sove noen timer i strekk i natt. Det hadde vrt noe det!

#tur #bergen #mammatrening #baby #kondisjon #lping #friluftsliv

MINE TOPP 5 TURER

, som jeg savner langturer
... med telt,ski, tung sekk og divese utstyr

Det blir ikke mange langturer p oss denne vinteren, med en nybakt baby i hus. Mlet er bde g hytte til hytte og st litt p ski i slalombakken med babyen fr vinteren er omme. Men noe langtur blir det ikke med det frste. Vi har en aktiv baby som ikke liker sitte stille s lenge om gangen. Jeg nsker at hans frste turopplevelser skal bli gode opplevelser og at de skal foregr p hans premisser. Vi skal selvflgelig ta han med p mange telturer, skiturer og gturer i skog og mark, men rekkevidden vr ble plutselig mye kortere. Snart er han gammel nok til ha barnevakt en natt eller to, og da blir det nok noen turer p oss. Men inntill da fr jeg nye meg med turdrmmene mine.

Jeg tenkte dele mine topp 5 turer med dere!

1. Skla opp

Du kan lese mer om turen HER

2. Jostedalsbreen p langs

Neste store tur var Jostedalsbreen p langs, og min frste 2.000 meters topp.

Det kan du lese mer om HER

3. Norge p langs p sykkel

Tredje store, store tur var da jeg syklet Norge p langs, helt alene.
Det var en fantastisk mestringsflelse!!! Og jeg opplevde s masse bra!!!

Du kan lese om hele turen HER

4. Tur til Sta i Kvamskogen

Man m ikke alltid ut p langtur for finne de fineste turopplevelsene.
Jeg synes skitur til Sta er magisk!

5. Seiltur inn til Rosendal, for s og bestige flotteMalmanganuten

... Ok da, jeg smyger inn ett tips til:
Klatretur tit Trolltunga via Farrata. Det M oppleves. Du kan lese om turen HER

LANGTUR

Jeg er s glad for at jeg endelig fler meg frisk og rask igjen.

Jeg var i elendig form helt frem til svangerskapsuke 27 (det er nesten 7 mnd det!). Jeg var kvalm hver dag- noe som gjorde meg skikkelig sliten. Jeg fikk ikke sove srlig godt og bekkenet gjorde vondt! Etter uke 27 har formen bare blitt bedre, og det er s ubeskrivelig deilig ha litt overskudd igjen. Humret kommer krypende tilbake, kvalm blir jeg bare dersom jeg spiser etter klokken 19 og bekkenet gjr ikke vondt hele tiden iallefall. Det er mye enklere (og hyggeligere) vre gravid nr kroppen endelig spiller p samme lag som meg igjen. Jeg hper der varer!

Med nyfunnet energi blir jeg ogs rastls, og i dag mtte jeg opp i fjellheimen igjen! Mannen har fri og han ville vre med. *Lykke*. Vi gikk samme turen jeg gikk p lrdag; Sdalen- Turnerhytten p Vidden- Ulriken. Det var kjempefint der oppe i dag ogs, men det blste godt p Vidden.

... Det er jammen godt at glidelsen iBergansjakken fortsatt gr igjen.

Nr jeg gr tur for tiden drmmer jeg mye om familielivet i kombinasjon med friluftslivet. Jeg gleder meg snn til tusle i fjellet med skrikerunger p slep. Og jeg smiler godt nr jeg mter p smbarnsfamilier langt inne i fjellet; det viser jo at det er mulig f til. Jeg hper vi er s heldige at vi fr friske barn som kan vre med p mange sprell.

Da vi kom til Ulriken var bekkenet mitt mt, s etter en rastepause tok viUlriksbanen ned fra fjellet.

Turen tok 4 timer, og n kjenner jeg det godt i bekkenet gjen, men det er S verdt det.
... Jeg vet at med et par dager hvile og trening i slynge hos fysioblir jeg fintlappet sammen igjen :-)

FINALLY SUMMER!

WHAT A DAY!!!

rets frste, skikkelige sommerdag; Selvsagt mtte jeg p langtur i fjellet.

Jeg har blitt hekta p den fine veien fra Sdalen og opp til Glvrevannet, og har tatt turen opp dit tre ganger denne uken.Jeg er s glad for at vi har flyttet til s mange gode turmuligheter. Det er en hel ny verden her jo! I dag var planen g opp samme vei, videretil bunnen av Ulriken og ned til Montana. Meeeen, en god plan kan da alltids endres? Da jeg kom til toppen ble jeg fristet av skiltet som viste veien til Vidden og Turnerhytten.Jeg mtte ikke tenke meg om mange ganger fr jeg labbet innover Vidden med en godomvei tilUlrikens topp.

Det gikk opp, opp, opp.

Etter2 timer i varmen og bratte oppoverbakker begynte jeg lure p om jeg hadde tatt riktig avgjrelse om g langtur, alene og gravid i uke 30. Jeg var sliiiten. Men etter littbetenkningstidkom jeg frem til at "jeg er jo ikke syk, bare litt gravid"... Enlitenpause og masse vann gjorde susen. Jeg flte jeg meg piggere og fortsatte motTurnerhytteni slakere tempo.

Heeeelt der nede med veienei midten av bildet er huset vrt, ogstartpunktet for dagens tur.
Fortsatt ikke p toppen!

Turnerhytten var pen i dag, og der slo jeg meg ned sammen med alle smbarnsfamiliene. Jeg kjpte meg en vaffelpannekake (som var vaffelrre stekt som enpannekake) og en kopp med solbrtoddy. Mmm, det kunne ikke blitt bedre timing for en vaffelpannekake :-D

Godflelse p toppen av Ulriken.

4 timer i fjellet ble mye lengre enn planagt. Men HURRA s fornyd jeg er! Sliteni beina og mrkerosa p ryggen- resten av kvelden skal tilbringes p sofan sammen med mannen som har syklet 20 mil over Hardanger i dag.

Meg i kjent avslappingsstil!

WINTER WONDERLAND

Sol, sol, sol!

Jeg har bodd i Bergen i 6 r n, og dette skoleret hargitt meg flere solstrler enn alle de andre 5 renetil sammen... iallefallnesten :-)Jeg slutter aldri la meg overraske hver gang jegvkner til strlende solskinn. Nr jeg i tilleggfinner snen p fjellet like bak huset vrt er lykken komplett.

I gr gikk jeg tur over Natlandsfjell i solskinn og sn.
... Og n sitter jeg klar i turklr for ta samme turen igjen. Det er s fint der oppe!

Bratt opp til Ulriken (trnet p fjellet)ja.

Tur i sol og frisk luft er den perfekte lesepause.
Resten av dagen skal bli brukt til mer skolearbeid og gravidyoga.

Hper du fr en fin kveld :-)

P GLATTISEN

Jeg har lenge gtt og skrytt av gamle iskunster (... til mannen min alts!).

Da jeg var yngre kunne jeg ta piruetter p en fot. Mange piruetter. Jeg kunne surfe baklengs og jeg var rett og slett isens dronning! Jeg vde og vde, og s selvsagt for meg at publikum var til stede og heiet. Tribunen var fullstappet, og jeg... Jeg skulle bli Norges nyeOL hp :-D

I dag fant jeg frem de fine kunstlpkytene mine fra 1996. Jeg pusset av litt stv, og tok de med meg p isen. Jeg fikk skytene p beina, men noen isdronning kunne jeg ikke skimte i nrheten. Jeg sjanglet av grde, og flte jeg hadde null kontroll. Etter et par minutterkunne jeg ikke forst at jeg skulle vre S vinglete. Riktig nok var det lenge siden forrige gang jeg gikk p skyter, men det fikk da vre mte p! Jeg kikket ned p beina mine og oppdaget raskt at hele skyten hadde lsnet fra slen.

RIP fine skytene mine!

Jeg slengte meg i bilen og kjrte til nrmeste sportsbutikk.

De kunne fortelle meg at de fleste sportsbutikkenevar utsolgt for kunstlpskyter. Men de hadde et par hockey skyter igjen- idamemodell. Og detparet var akurat min strrelse!Jeg kjpte skytene og dro tilbake til isen, lettere skeptisk. Jeg har aldri prvd hockeyskyter fr, og jeg har satt min lit til forpiggene p kunstlpskytene.

Men vet dere hva? Skytene funka som gull de. Det var faktisk mye mer morro med de nye skytene. Mye mer fart!!! Jeg ser kanskje ikke ut som Koss p glattisen, men velse gjr mester! N vet dere hvor dere finner meg de neste dagene :-)

Og til alle som fryser p trene, sjekk dette:

Engangs varmesler. De koster 17 kr for et par p XXL, og de er supervarme. Alts, de gir ikke bare lunk i beina, men virkeligoppvarming i skoene. Ta de ut av posen 5 min fr bruk. Klistre de s under sokken og smygfttene ned i skoene. De er virkelig gull- dessuten varer de i hele 6 timer!!!

No more cold feet for me!

TUR P ASKY

Denne uken har vi vrt s heldige f lne huset til svigersnoen dager. Jeg klarer bedre senke skuldrene her, og det er lettere fokusere p oppgaveskriving (det m til, for det er bare1 uke til eksamen. iiik).

Det fine med Asky er at man kan g tur i mindre bratt tereng, noe som er genialt for min del n nr jeg ikke skal ta i p trening. Bergen er jo omringet av hye fjell, og det er vanskelig f til fjellturer n nr jeg ikke fr anstrenge meg for mye. I en av lesepausene mine fikk jeg gtt meg en turtil Kolbeinsvarden. Det er faktisk Asky hyeste punkt med 231 hydemetre.

Det ble en liten tur (ca 4 km) i sneglefart. Jeg tror jeg brukte rett over1 time.
Superdeilig med frisk luft i asiktet og litt bevegelse.

Hiking makes me happy!

N skal jeg finne meg noe mat (igjen!!! Det finnes ikke bunn i meg om dagen) og slappe av resten av kvelden. Hper du fr en fin kveld du ogs!

Et stort smil
fra Christine

FJOLLS TIL FJELLS

Da er vi hjemme igjen etter 3 fine dager p fjellet.

Det har styrtregnet hele tiden, s vi har for det meste vrt inne og kost oss med spill, film og god mat. Det er litt vanskelig g tur innover i fjellet nr det er for lite sn til ski og for masse (og vt ) sn til g til fots. Snen har smeltet en god del de siste dagene, og i dag kunne vi g en liten tur rundt hytta.

Er jeg ikke lekker i one piece eller?

Haha, jeg serut som en ekte seigemann!One piecen fra Norrna er mitt absolutte favorittkoseplagg- den er i fleece. Jeg elsker den, og det er superdigg vre laban en gang i iblandt :-D

Jeg flte jeg har enn mann fra oldtiden da han fortalte at disse skiene var hans frste par ski :-)
Hihi, jeg ser han for meg i bakken med skiene p beina. *St*

Vi har kost oss masse!
Heldigvis er ikke ferien over helt enda.

Tusen takk for lnet av hytten, tante og onkel :-) Dere er s snille!

Det er alltid deilig komme hjem igjen til lille Casper. Jeg klemmer han alltid flat, og han ligger i armene mine og knurrer sinna. Sikker p at han sier "sj mamma, kom deg vekk" (ja, jeg snakker med kaninen min, og han svarer! De gale har det godt).

KALD HSTTUR OG VARM KAKAO

Jeg vknet til sps regn i dag tidlig, men det lettet utover dagen.
Da ble jeg fristet til g en "liten" tur til Ulriken.

En liten tur ble raskt til en hel ekspedisjon!

Jeg gikk opp veien til venstre et stykke fr steinrysa. Det er den fineste veien til Bergens tak spr du meg. Da har man utsikt hele veien opp, og man slipper g inneklemt i steinrysa.

Utsikten fra toppen, 643 meter over havet.
Det blste skikkelig rett fr toppen, og det ble ganske s kaldt.

Weee, da kjenner man at man lever :-D

Til tross for mye vind, og skumle skyer i det fjerne tok jeg likevel avgjrelsen om g et stykke inn p vidden, og ta stien ned til Natlandsfjell. Jeg er nemlig ikke s glad i bratte nedoverstigninger.

... Dessuten var det s deilig g tur, og det fristet g enda lengre!

Fiiint landskap.
Jeg kunne ha bodd p fjellet- hele ret jeg!

Rett fr nedoverstigningen begynte det regne igjen, og jeg ble kald.
Regnjakka ble visst igjen hjemme!

Da jeg kom ned til Natlandsfjell bestemte jeg meg for g stien ned til Lands i stedet for g kjerreveien. Det ble litt problematisk nr mrket snek seg innp og jeg ikke hadde med meg hodelykt. Jeg var nok ikke s flik til beregne tid i dag.

... Jeg glemmer at alt tar s mye lengre tid nr jeg m g rolig!

Se hva jeg fant p veien da-et hjerte av stein.
Kjrlighet fra fjellet :-D

Jeg kom akurat hjem fr det ble helt mrkt- heldigvis. En kort tur til Ulriken ble plutseligtil entur p godt over 1 mil. Du kan godt si at jeg er sliiiten akurat n. Det er ikke bare-bare med en kropp som ikke fungerer 100% om dagen. Jeg gleeeder meg til jeg er fit for fight igjen!

Det var jammen godt komme hjem til en varm dusj, joggedress
... og en stor kopp proteinkakao.

Bland sammen

• 1 stor kopp med melk
  • 2 ss mrk kakao
  • 20 g sjokoladeproteinpulver
  • 1 kanelstang
  • En liten bit chili

Varm opp under omrring. Rett fr kokepunktet tar du gryten av platen, fjerner kanelsatangen og chilien og server i en fin kopp. Nyyyt :-D

Hper du fr en fin fredag!
Jeg skal kose meg alt jeg kan :-D

Smil fra Christine

MNESKINNSTUR

I dag har det vrt nok en fin dag i Bergen.

Jeg fikk ikke kommet meg ut p dagtid, s da fikk jeg mannen min med p en mrketur i kveld.
Vi gikk over Natlandsfjell med hodelykter.

S koselig...

Jeg elsker g tur i mrket.

Det blir litt "ut p eventyr" feeling nr vi drar p hodelykt tur. Vi harfjellet helt for oss selv.
... Det er s rolig, luften er frisk og utsikten over Bergen by er s fin!

Ulriken by night.

Magisk stemning p en helt vanlig torsdag!

En veldig fornyd jente er klar til legge seg!

God natt
fra Christine

Helgens klatretur til Trolltunga

For en spennende tur det ble i gr!

Vi droppet Jotunheimen og dro til Odda for klatre den luftige "Himmelstigen" og opp til Trolltunga. Turen ble en liten triathlon (hehe)hvor vi begynte med8 km sykling p grusveien langs Ringedalsvatnet. Neste etappe var g inn en lang dal og opp til der klatreruten startet, s tok vi p oss klatreutstyr og satte i gang mot toppen til Trolltunga.

I beynnelsen var det ganske mye smklatringi sn fr vi kom til det bratte partiet i klatreveggen.

S da var det bare traske oppover!

Som du ser p bildet s er det satt opp steg hele veien, med en kabel ved siden av. S da er det bare for oss koble oss inn i kabelen g oppover. Det er ikke s teknisk krevende, men turen er luftig. Jeg hrte flere "hjelp" fra de som gikk foran oss :-)

Jeg elsker hyder :-)

Ser du personen laaangt nede p bildet? Bak hjelmen min, til venstre. Yes, vi er hyt oppe.
Det er 150 meter- rett ned.

P toppen var det S fint. Enda mer sn!!!
HURRA!!! Jeg er s glad for at vi gr mot vinter.

Vi gikk ut pTrolltunga, og dinglet litt med beina der. Fint sted med super utsikt. Der erandre gangen vi er der og sikkert ikke den siste. Det er en super tur, og jeg anbefaler klatre veien opp.

Jeg trenger DEG til nytt treningsprosjekt

Dere som har fuglt meg en stund vet at jeg harflere planer og drmmer for tiden.
P onsdag drar jeg tilbake til Bergen, ogendelig er det tid for at jeg kanbegynne f liv i planene mine.

De siste mnedene har jeg jobbet med lage treningsplaner som kan gjenomfres ute i naturen. N i september vil jeg starte treningsgrupper p omtrent4 jenter. Treningen vil foreg to ganger i uken ute i naturen. Fokuset vil vre en kombinasjon avstyrke- ogkondisjonstrening, samt friluftlivog fellesskap. Vi skalha det gy sammen mens vi trener ute!

I frste omgang tenker jeg kjre en testgruppe over to uker, for teste treningsopplegget rett og slett.

I denne sammenheng trenger jeg ett par prvekaniner... VilDU bli med?

Jeg er helt i startfasen av prosjektet, og det er mye prve ut- det er derfor helt gratis vre med:-) Det vil bli trening f.o.m mandag 10 september, og de neste to ukene blir det trening mandager og torsdager fra klokken 18.00 til 20.00.

Du m

• Ha trent en del tidligere.
  • Vre i god form,
    men det er ingen ndvendighet med turerfaring.
  • Vre jente.

Send meg mail (heichristine@yahoo.no) eller legg igjen kommentar med litt info om deg selv og din treningshverdag, og hvorfor DU vil vre med.

Tur i marka!

Det har blitt september men det er fortsatt sommer.

... Jeg gleder meg veldig til vinteren kommer (min favoritt rstid).
Men nest etter sn ogminusgrader kommer ordentlig sommervr.

I dag har det vrt deilig!

Janne og jeg har vrt p tur i Nordmarka.
Vi mttes p Forskingsparken og gikk til Vettakollen og videre til Frognerseteren.

Det var ubeskrivelig deilig med litt tur igjen.

... Jeg savner friluftsliv- livet mitt. Det skal jammen bli godt komme hjem igjen til mann, seilbt , klatreutstyr og turstvler p onsdag :-)

Tur i natten

Grsdagen bleen travel (og fin) dag, og da klokken rundet 22.30 hadde jeg fortsatt ikke trent.

Meeen, bedre sent enn aldri. Mannen min og jeg hoppet i bilen ogkjrte til Skansen.
Derfragikk vi tidenes koseligste tur p Flyen, i nattemrket.

Ingen folk, helt stille!

Konens fjellvettsregel nr. 1: Forlat aldri huset uten lue og votter

Det kan anbefales g fjellturer i mrket. Du fr hele skogen for deg selv, og det er s vanvittig stille.Om vinteren pleier vi g med hodelykter, men n om sommeren blir det jo ikke s altfor mrkt. Gr vi p tydelige stier sfinner vi fint frem uten lys.

Det ble en 1,5 times tur i supertempo p oss.
... Og belnningen blekjempefinutsikt over Bergen by.

Norges hyeste fjell- check

Tjohei, n er Norges hyeste fjell i boks!

P fredag s vi at det var meldt sol p Galdhpiggen dagen etter, s da slengte vi oss i bilen og kjrte til Spiterstulen. Sjit, s spontane vi har blitt (forrige helg gikk vi jo Besseggen p sparket).

Vi kjrte i 6,5 timer. Vi tok turen over Sognefjell og kjrte forbimange flotte fjell.
Disse fjelltoppene (p bildet) beskte vi i fjor.

I gr gikk vi den fine turen til Galhpiggen, 2469 m.o.h. De vanligste rutene til toppen er fra Spiterstulen som ligger p1104 moh. (denne ruten har mye stigning) og fra Juvasshytta (1841 moh.). Vi valgte g lengste og tyngste vei til toppen.

Vi startet i sol og varme, og det lovet bra. Jeg har alltid sagt at nr jeg skal g Galdhpiggen skal det vre for nyte utsikten over Jotunheimen og se alle fjelltoppene jeg drmmer om.

Vel, slik ble det ikke denne gang. Halvveis oppe skyet det skikkelig til, og vi ble gende inne i en tkeklatt :-) Men slik er det av og til. Man kan ikke f fulltreffer p vret hver gang! Hedigvis koser jeg meg stort sett p tur uansett vr.

P toppen av Galdhpiggen, 2469 moh.

P toppenhar de faktisk en liten hytte hvor de selger kaffe, pler, brus og godis (bak oss p bildet). Ubeskrielig deilig kunne hvile inne i varmen- jeg er skikkelig frossenpinn, og hater ta pauser p tur. N fikk vi hvilt hele 20 min p toppen :-) Uten utsik da...

Jeg ble positivt overrasket over turen. Det var fin utsikt (s lenge det varte) og de eviglange kene jeg har lest om var ikke se. Ellers var hele turen en lang motbakke og store deler var labbe i sn. Tungt, men deilig! Hit m vi tilbake- i sol og muligheter for utsikt. Men da velger vi nok veien fra Juvashytta og over isbreen... Det er en mye kortere tur med mindre stigning,og variasjon er fint:-)

... Vi kjrte hjem igjen samme dag som vi gikk turen. Tur/retur Bergen- Galdhpiggen p ett dgn.
Det er ikke verst!

Tur over Besseggen

... Da er vi hjemme igjen etter en fanastisk helg i Jotunheimen.

Jeg har drmt om g over Besseggen i maaange r n, men vi har alltid hatt uflaks med vret de helgene det har vrt aktuelt reise. Derfor slengte vi oss i bilen lrdag ettermiddag da vi s det var meldt to dager med sol. Og i gr fikk vi gtt den fine turen.

Kiler det i magen n eller,mamma? :-)

Turen over Besseggen er 17 km lang, og det hyeste punktet ligger p 1743 moh.

Det vanligste er ta ferje inn til Mermurubu og g derfra, over Besseggen og tilbake til Gjendesheim. Men de ansatte p Gjendesheim anbefalte oss g denmotsatte veien. P den mten fikk vi finere utsikt, og vi slapp g i k. Deilig!

Turen var knallfin, menjeg ble ganske skuffa over selve Besseggen.

Jeg hadde sett for meg en knallbratt egg hvor man fr sommerfugler i magen nr man gr over. Det var jo bratt, men lang fra skummelt, og den kan ikke kalles for en luftig topp akurat... Men fint var det!

Her er selve Besseggen

Vi haddeutsikt over Jotunheimen. *Drmme seg bort utsikt*. Det er jo her de aller fleste av norges 2.000 meter topper ligger- og mangeav dekrever klyving/ klatring for n toppen. Her er det mange fjell som kan vente seg et besk fra meg :-)

Uten mat og drikke, duger Christine ikke. Speltlumper med Philadelphia sjokoplegg og matpakke er mmmm :-) I den rekkeflgen. Life's short; eat dessert first!

Verdens beste mann! Min mann...

Jeg elsker tur <3

Ut p tur...

Vi var skikkelig spontane i dag.

I ettermiddag sjekket vi yr.no og s at det endelig er meldt to dager med sol i Jotunheimen. Vi svingte oss rundt, pakket turklr og slengte oss i bilen. Etter 5 timer kjring er vi n p Dnt hytten Gjendesheim.

I morgen skal vi g Besseggen. Jeg gleder meg som en unge.

Topptur i Rosendal

N har vi vrt i flotte Rosendal i ett dgn med seilbten. I dag har vi vrt p topptur til fantastiske Malmanganuten. Vi gikk fra havnivtil 890 m.o.h. Detble enfantastisk rundtur p 5 timer.

Fine fjellet sett nedenfra

Jeg har en radar i meg, som alltid peiler ut de hyeste og bratteste toppene p nye steder vi kommer til. Hyeste toppen her er p 1400 m.o.h, men den mtte vi st over i dag. Men fjellet vi valgte m vel vre det bratteste... Og fineste :-)

Vi mtte de kuleste kuene (???)

... Og de mest innpslitne geitene. De fulgte etter oss og slikket oss p buksene! Ste da!!!

Vi hadde knallfin utsikt hele veien mot toppen! Det er s flott her :-)

Vi glemte skrive oss inn i boken p toppen! KRISE!!! Jeg elsker bker p fjelltopper. Jeg foreslo etter en time snu for kunne skrive oss inn, men vi fant ut at det var litt vel dryt :-)

Vi gikk en lengre vei ned, for slippe g ned de sinnsykt bratte bakkene... Da vi kom ned til bilveien fikk vi haik ned mot Rosendal sentrum, og vi beskte koselige Baroniet p veien.

I morgen skal vi p topptur til Sklafjell fr vi seiler videre. Det blir topp :-)
rh, det er s fint med ferie <3

It is almost impossible to watch a sunset and not dream.

Jeg hadde ikke lyst til trene i dag, og jeg dryde det helt til klokken 21.30.
Da tok jeg p meg joggeskoene mine og tok meg en tur over Natlandsfjell.

Sjekk den solnedgangen da!!!

rets fineste tur

For ikke s lenge siden var det skikkelig drlig vr i Bergen.
Tett tke og lett, men veldig vtt duskregn.

P treningsplanen min sto det tur, og jeg hadde ikke litt lyst til g ut!
Jeg tok meg i nakken og gikk over Natlandsfjellet. Og det er jeg glad for!

Det tok nemlig ikke s lang tid fr jeg kom over tkelaget...
Og der fant jeg solen!

Sjekk s kult!
Det ble faktisk en av de fineste turene jeg har gtt i Bergensomrdet i r :-)

Hva har vi lrt?
Det m vel vre- ikke la deg stoppe av drlig vr :-)

Nyttr p fjellet

Det har vrt s deilig feire rolig nyttr p fjellet! Jeg elsker slappe av fra byens mas og kjas. Og s var det helt supert beske snen igjen <3

Vi hargtt tre fine skiturer.

Vi slappet av med beina hyt hevet inne i hytta. Vi har bde lest bker, spilt jatzy og oppsummert ret som gikk. Det er s morro snakke om rets hydepunkter. S har vi snakket om hvordan vi vil at 2012 skal bli :-) Jeg har stor tro p at ret skal bli enda bedre en det2011 var.

Jeg har veldig mye energi i kroppen, s etter litt innekos mtte vi ut i snen igjen- i mrket. Vi gikk kveldstur med hodelykter og truger. Veldg koselig!

Ja, s har vi selvflgelig lekt oss med raketter og sterneskudd

Jeg hper dere ogs har hatt en fin nyttrsfeiring.
GODT NYTTR :-) Jeg nsker dere alt godt for 2012

Fjelltur i mrket

Det snr, det snr, tiddelibom!
Jeg elsker snen og synes det er s fint ute nr alt er hvitt!

I gr kledde vi godt p oss, fant frem hodelykter og gikk mneskinnstur i fjellet!

Nydelig!
Fjelltur i mrket kan anbefales :-)

Telt-tur i hststormen

Heldige meg har ftt besk av min yngste sster. Hun har hstferie og skal vre i Bergen til tirsdag!!! Love it :-) I gr pakket vi sekkene vre for g tur over Vidden, og overnatte i telt sammen.

Dagen startet drlig.
Jeg var p badet, og dren gikk i vrangls. For gjre en lang historie kort smtte tilkalle naboen vr som til slutt mtte brekke opp hele dra for f meg ut!!! Oh happy morning...

Vi kom oss ut dren to timer senere enn planlagt og tok Ulriksbanen opp til Ulriken :-)

P Ulrikens topp var det bare helt konge. DET godevret og skikkelig fin utsikt.
Vidden er sfin om hsten....

Lunsjpause

Det var iskaldt p Vidden i gr, men det kom seg utover dagen nr solen fikk sttt p litt.
Vi fant oss en fin liten "solhole" med le for vinden hvor vi bestemte oss for sette opp teltet.

Vi lagde middag og koste oss i solsteiken...

... Ogla oss inn i teltet tidlig. Vi hadde teltkos med kjeks, prat og "mitt skip et lastet med...." Vi holdt p med bokstaven "S" i en time og femten minutter.Ha, ha... Kreative jenter ;-)

Vi fikk ikke sove lenge. Klokken 23 snudde vinden og hele teltet ristet. Det viste seg at den fine teltplassen med le fra vinden ikke var s fin likevel. Vinden ristet skikkeligi teltet, og klokken 01.00 ble jeg rett og slett ganske bekymret. Ingen av oss fikk sove, og vinden ble bare kraftigere og kraftigere. Klokken 03.00 var det s ille at teltstengene begynte flakse og taket blste helt ned i hodene vre. Korttenkte soresster alts!!!

Vi bestemte oss for pakke sammen telt og g hjem, fr hele teltet kom til blse fra hverandre! Hanna l opp teltet og holdt ting p plass mens jeg forskte pakke oss sammen...Klokken 04.30 sto vi klare i mrket for g hjem. Mneskinnstur med hodelykter. Vi var trtte, men turen hjem gikk veldig fint. S deilig legge seg i myke senger klokken 07.00 i dag tidlig.

Jeg har verdens tffeste lillesster. Ingen klaging, og bare godt humr! Du er BEST Hanna :-)
Neste gang skal vi finne en lun teltplass...

Fjellfilmfestival

Vi har hatt en super helg i Turtagr p fellfilmfestivalen!!!

Hrlig teltliv med god stemning

Flott utsikt over Store Skagastlstind (toppen lengst til hyre). Jeg kikket opp p toppen hele tiden og drmte meg vekk. Den toppen SKAL bestiges, og jeg skal ve, ve, ve p klatre flere taulengder slik at jeg kan n Norges vakreste fjelltopp i sommer.

Det var mange gode foredrag og filmer.
Jeg llikte spesielt godt foredraget til Christian Eide (alene til sydpolen) og Jarle Andy (Berserk mot sydpolen) og filmen Cold (om bestige en 8.000 meter topp i Pakistan- p vinterstid. Crazy!!!).

P lrdag gikk vi tur p blisen p Bverbreen ogtil toppen av Kalven p 2.034 m.o.h.
(eget innlegg om turen kommer i morgen).

Teltkos!!! Deilig med stort telt, god mat og gode venner.
Det er aldri feil vkne til lukten av kaffe, egg og bacon:-)

Elsker teltliv og skulle gjerne blitt en uke til !!!
Fjellfilmfestivalen skal herved bli et fast hstinnslag for min del :-)

Pakket og klar

FJELLFILMFESTIVALEN neste.

Vi har pakket ALTFOR MYE utstyr...
Stort hustelt, bord og stoler, kopper og kar, varmeovn, sovepose, liggeunderlag, klr, turutstyr... Vi harftt lne en ekstra bil av svigers for f med oss alt utstyret og 4 personer :-)

Vrmeldingen endret seg, og det blir opplett i dag og sol i morgen nr vi skal p bretur. Alt ligger til rette for nok en super helg i fjellet. HIPP HURRA!!!

Bildet er lnt fra fjellfilm.no

Ha en super helg, det skal jeg :-)

Tur til Preikestolen

Forrige uke var Jon og jeg en liten svipptur innom til Preikestolen.

Preikestolen er et utrolig fint sted, med flott utsikt over Lysefjorden. Turen er veldig traffikkert da. Vi gikk forbiMANGE turister med breposer og pensko, og vi mtte st i k flere ganger. Menutsikten p toppen er s flott at turen anbefales likevel. Det tar bare 2,5 timer g hele lypen dersom manholder et godt tempo(minus stopp p toppen).

Et luftig sted dingle med bena...

Kjrag- som ligger innerst i Lysefjorden fr bli neste "Rogaland"prosjekt.

3 dager p tur i fjellet

N sitter jeg i sofan- nydusjet og ganske sliten.
Vi har gtt p tur i fjellet- i hele 3 dager.

P torsdag kjrte vi til Hornaberg innerst i Bergsdalen. Derfra gikk vi opp til Lkjedalsnuten. Jeg hadde lest om den fine turen i et DNTblad og falt helt pladask for den bitte lille hytten p tuppen av fjellet. Der MTTE vi ta turen. Hytten hadde 5 sengeplasser og var kjempekoselig. Det beste av alt var den nydelige utsikten over Hardangerfjorden, med Folgefonna i bakgrunnen.

Vi spiste middag i solveggen. Til tross for sol og14 grader var jeg skikkelig kald!!! Jegmtte pakke meg inn med dunjakke og lue :-) Jeg fryser ALLTID p tur og er avhengig av drasse med meg dunjakke og godt med ull.

Fredag morgenvknet vi til regn. Vi ville likevel g denplanlagte dagsmarsjen over myrer og glatte fjelltil neste hytte p Vending. Vi trasket av grde i sipperegn!!! Brr!!!

Vi mtte p en sau som hadde brukket en fot. Uff, hun og lammene var kommet bort fra flokken sin. Fikk skikkelig vond av henne. Vi mtte g nedom en seter for se om vi kunne finne bonden- uten hell...

Hper sauene overlever...

Etter 6-7 timer kom vi frem til den store hytten p Vending. Den hadde sengeplass til hele 24 personer. Kjempedeilig komme i hus etter ha trasket i vte myrer og regn hele dagen. Huden p fttene mine var nesten gtt i opplsning :-( Da var det deilig trke foran vedovnen med en deilig middag (rart hvordan alt blir luksus p tur. Vi jublet da vi fant Toro pastaposer p spiskammerset).

Vi fikk hytten helt alene (hvem gr liksom p langtur i snn vr??) og vi koste oss hele kvelden med spill, hytlesning og latter. P hytten var det en utrolig stilig bok jeg bare m f anbefale: "Prinsessen som skulle til seters for gjre seg fet" av Reidar Kjelsen. Et litt groteskt og annerledes eventyr. Jeg mtte ta et bilde av frste siden... Les da :-)

Vi vknet til regn i dag ogs. Men da skulle vi bare g 2 timer, ned til veien igjen ved Hamlagrosen. Derfra var det 12 km asfaltvei til bilen vr. Heldigvis fikk vi haik p frste forsk s vi slapp g hele veien rundt.

En utrolig fin rundtur jeg absolutt vil anbefale. Iallefall hytten p Lkjedalsnuten. Den var fantastisk!!!

N skal vi slappe av i 3 dager og pakke sekkene vre for ny tur. P onsdag tar vi turen over Jostedalsbreen- med 3 planlagte overnattinger i telt p breen, alts fire dagers marsj p ski og stegjern. Vi har kjpt snanker og stegjern, s da er vi vel godt forberedt. N fr vi bare hpe at Yr.no lyver om vret... De har nemlig meldt regn alle dagene....

7 fjell p en dag

Da er min frste 7 fjellstur velgjennomfrt :-) Bergens 7 fjellsturgr over fjellene som omringer Bergen by og er 35 km lang.Det er jo ikke s langt, men tilsammenp turengr man 2400 hydemeter. Iregnvr og MASSE sle var det faktiskganske tungt.

Vi var tross alt heldige for vi slapp unna med noen regnbyer. Men terrenget var som sagt vanvittig slete. Bare se p beina til folket her... Godt jeg hadde kledd meg med ull fra topp til t, regnty og vanntette fjellsko. Fikk vondt av de som satte av grde i joggesko (!!!).

Det var 8000 pmeldte til turen. Det innebrer MASSE kging. Vi kom oss ikke avgrde fr klokken 07.20 og da var det alt skikkelig mye k p de 2 frste fjellene. Det ene stedet sto vi nesten stille i 15 min, mens p den andre ken mtte vi rusle saaakte i 15- 20 min. Da kjente jeg at tlmodigheten min ble testet. He, he!

Men det var en fin tur likevel. Jeg ELSKER tur, s til tross for mye k og utrolig glatte steiner og lyper s koooste jeg meg!!!! P de 3 frste fjellene sto ogs kor og sang. Fytti katta, impressing... De sto jo og sang p toppen, der det er mest vind.... Brrr!!!

Jeg gikk turen sammen med min spreke svigermor (til venstre p bildet) og ei venninne av henne.... Hper jeg er s sprek nr jeg runder 50 r!!!

Vi brukte rett over 11 timer p turen. Det er greit med tanke p s mye k og glatte forhold!!!
Vi satt bare p rompa i 5 min p hele turen- det var da vi spiste matpakka p Ulrikens topp. Ellers har vi holdt det gende- hele veien.

Jeg er glad for at jeg har gtt MASSE i fjellet det siste ret. Det hjelper godt p vonde bein...Likevel ble jegskikkelig stiv i knrne mine etter nedoverstigningen fra Ulriken. P Rundemannen hadde jeg VONDT!!! Men alle fjellene er stemplet inn, jeg har ftt premien min og jeg er skikkelig fornyd.N er det sofaslcking resten av kvelden... Minst :-) Og god mat hrer med!!!

Jeg hadde pulsklokka p meg.

Makspuls: 175
Snittpuls: 132
Kcal forbrendt: 6094

Jostedalsbreen neste :-)

2 fjellsturen ;-)

Mmmm...
Det er deilig med vr

Beina mine lengter etter litt farge :-)

Jeg er stiv og stl i beina etter grsdagens styrkekt. Jeg tok 5 reps med 75 kg i dype kneby. Ny rekord :-) Ellers var det overkroppen som fikk kjrt seg i gr. Jeg har likevelgtt over 2 fjell sammen med svigermor i dag- over Lyderhorn og Damsgrdsfjellet.

Jeg har spurt henne om hun vil bli medmeg grets 7-fjellstur 29 mai.Svigermor er en skikkelig sprek dame, s det sa hun ja kjappt ja til. I fjor gikk hun turen over alle de 7 fjellene p 10 timer. Respekt :-) N er det bare g masse turs beina holder over alle de 7 fjell...

Jeg har gtt Nord-Europas lengste motbakke

I helgen var vi p hyttetur i Hellesylt like utenfor Stryn. Vi var skikkelig uheldige med vret fredag til sndag; det regnet og var skikkelig ukoselig ute. Vi tok likevel skiene med ut p en luftetur, men noen storetoppbestigninger ble det lite av.

Jeggikk drmte om g opp til Sklatrnet hele helgen. Det er Nord- Europas lengste motbakke- en lang bakke fra havniv og helt til toppen som er 1845 meter over havet. Vi planla turen, men var litt usikre p om vi skulle g pga. vret. De vi var p tur med sa atvi med80% sikkerhet ikke ville klare kommeoss til toppen p det tunge slalmutstyret vrt.Fra da avvar det ingenting jeg heller ville enn g Sklaopp- med fult slalmutstyr!!! Dermed bestilte vi hytte en natt til- i Stryn- og gjorde oss klare til tur.

Mandag morgen var det regn og tke. Vi bestemte oss for prve g likevel- det var jo meldt sol :-)Vi gikk i regn og midt inne iskyene til 1500 meter over havet... Lite utsikt kan du si.

Da vi var p1500 m kom vi OVER skydekker og det var DEN fantastiske solen og enda mer fantastisk utsikt resten avveien til toppen!!Vi kunne se Jostedalsbreen som er vrt neste prosjekt ( g Josten p langs).

Fantastisk!!!

Jeg har aldri vrt p en s hy fjelltopp fr jeg. Det var en helt sinnsyk opplevelse!!! Og n er jeg skikkelig hekta p hye fjelltopper :-) Vi var frste mann opp til Sklatrnet den dagen. Jeg trodde vi var heeelt alene s jeg tok meg den friheten av tisse. Akkurat da kom det et helikopter f meter over oss- som filma!!! *Knis* Hper de ikke fikk meg med akkurat da. Rundt en halv time senere kom det ogs mange folk til topps med ski p beina.

Nedkjringen var helt vanvittig. Jeg er s glad vi gikk p slalmski, og ikke fjellski. Tken var ogs lettet da vi var p vei ned og vi fikk flott utsikt hele veien. Snen var skikkelig fin- pskeslush!!! *Sukk* Turen anbefales skikkelig!!! Min livs naturopplevelse

Fjolls til fjells

Vi har hatt en fantastisk helg i Geilo.
Vi fikk i bryllupsgave lne denne deilige hytten av noen venner. Jeg kunne ha blitt der en uke til... MINST

Fredag var det for mye vind til bevege seg srlig utendrs. Da ble det svmming og badstu p et av hotellene p Geilo, ogen liten ettermiddagstur til fots i vinden.

Vi mtte rundkle oss og dekke oss til med slalmbriller for kunne se noe som helst :-)

Ellers har helgen vrt fylt medmasse deilig mat og drikke...

... Og mye fysisk aktivitet i snen.
Det ble to flotte langrennsturer p lrdag- 12 km x 2. Jeg er hekta!!!

Hele sndagen tilbringte vi i slalmbakken i fantastisk vr (men litt hardt fre).

Casper var nok den som slappet av aller mest i helgen!
... En doven (men frisk)kanin p hyttetur...

Utrolig kjipt reise hjem i dag tidlig!!!
Ja, ja...Trening neste !!! Det er jo fint det ogs :-)

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) S hyggelig at du besker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket bli 31 r gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt p 1,5 r. Jeg er grnder og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendrs i sm grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; ret rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregr utendrs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge p langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira p begi meg ut p enda flere vgale drmmer- og drmmer er det ikke mangel p! Jeg trener mot mitt frste ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Flg meg gjerne p veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg ogs p instagram og facebook ved ske christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.