> Isbre (christinestrening)

Isbre

Bretur og en ny 2.000 meters topp

På lørdag var vi på tur :-) Denne gang ble turen lagt til blåisen på Bøverbreen og fjelltoppen Kalven på 2.034 m.o.h. Vi fikk helt perfekte værforhold!!! Jeg elsker bre, og vil ta brekurs fortere enn fort slik at vi kan få enda finere breturer i fremtiden!

Her kommer et lite bildedrryss fra den fine turen.

Vi gikk i to taulag på breen

Nydelig utsikt

Hopping over bresprekker

Flotte formasjoner.

På toppen av Kalven

Utsikt over breen

Fjelltoppene rundt Kalven

Every mountain top is within reach if you just keep climbing

Jostedalssbreen på langs- check !!!

... Da har jeg gjennomført en av mine aller største drømmer. Jeg har gått Jostedalsbreen på langs på 3 dager, og besteget vanvittige Lodalskåpa på 2087 m.o.h. En helt fantastisk tur :-)

På onsdag kjørte vi fra Bergen klokken 07.00. Klokken 14.00 var vi fremme ved Bødalsetra og vi kunne begynne turen med å gå opp alle den 1800 høydemetrene opp til isbreen.

Søskenbarna til Jon ble med oss på tur. Så var det meg og Jon da :-)
Bedre turfølge skal en lete lenge etter!!!

Her venter breen på oss

Steike tungt å gå opp meg tunge sekker fylt med varme klær, mat for 4 dager, soveposer, stegjern, isøks, tau, klatreutstyr osv. !!! Men i godt selskap og deilig vær er det jo bare kos...

Endelig oppe på isbreen.
Fremme ved bunnen av Lodalskåpa la vi igjen sekkene våre og vi la ut for å bestige Lodalskåpa- 2087 meter over havet. En helt vanvittig fjelltopp hvor vi virkelig måtte klyve oss oppover !!! Den var skikkelig skummelt med så bratt fjellvegg så mange meter over havet. Jeg skalv i beina på vei opp... Desto bedre å nå toppen :-)

Her er Lodalskåpa. Den er faktisk brattere enn den ser ut til på bildet!!! Crazy :-) Da vi var nede ved sekkene våre igjen klokken 03.30 og vi satt opp teltet. Da vi sovnet hadde vi vært våkne i 23 timer!!!

Dagen etter måtte vi sove ut. Vi våknet til øsene regn, så vi lå i soveposene til regnet ga seg klokken 13.30. Etter en god frokost pakket vi ned campen vår og trasket videre i opplett og tåke til klokken 01.00 om natten igjen.

Slitne etter dag en og gjennomvåte etter bare ett par timer. Brrr.
Vi koste oss likevel da. Kjempegodt å komme i tørre klær og en varm sovepose :-)
Og kjekkt med teltkos med supre turvenner.

Real turmat hører med :-)

Dag 3 våknet vi til enda værre vær. Det regnet, var skikkelig mye tåke og kald vind. Brrr... Den våteste OG kaldeste opplevelsen jeg har hatt på lenge. Jeg hadde skikkelig vondt i venstre kne og gnagsår på begge hæler. Her var det bare å bite tenna sammen, gå på og tenke på at vi skulle overnatte i en varm og tørr hytte ved Flatbreen.

Da vi skulle renne ned over Suppehellebreen og mot Flatbreen støtte vi på mange STORE og dype bresprekker vi måtte skli sikk sakk mellom. Fantastisk!!! Hadde bare sikten vært bedre slik at vi kunne ha nytt synet bedre... Nede ved Flatbreen fikk vi opplett og vi kunne se hvordan det faktisk så ut rundt oss.

Da vi endelig kom frem til hytten ved flatbreen jublet vi. Vi hadde gledet oss sånn til å komme inn og få litt varme i kroppen. Desverre var det allerede 16 mann i hytten og ingen plass til oss, og vi måtte derfor traske helt ned til Fjærland. BRATTE nedoverbakker med slitne bein er ikke det en drømmer om :-)

Vi var nede klokken 02.00 (etter 12 timers gange). Vi ble kjørt tilbake til bilen vår i Bødalsseter, og fra der kjørte vi helt hjem til Bergen om natten. Vi var fremme her klokken 10.30. Døgnforvirra og dødstrøtt??? Jepp!!!

Uansett....
Nå skal jeg sove litt mer og pleie gnagsårene som verker noe vanvittig. Lurer på når jeg kan gå normalt igjen. Men likevel... Dette var en super tur. Det frister å gå over en gang til- med sol og god sikt :-)

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.