februar 2015

MITT ANDRE HALVMARATON

I helgen gjennomførte jeg mitt andre halvmaraton
... på 4 uker

Forrige gang løp jeg rett etter ett døgn med omgangssyken, og jeg var i elendig form. Jeg fikk ikke i meg mat løpsdagen, jeg følte meg sliten og jeg var dårlig 5 dager etter løpet. Jeg løp på 2;19, en tid jeg er fornøyd med forholdene tatt i betraktning. Denne gangen har jeg klart å holde meg frisk. Jeg har trent bra, men fokuset har vært på svømming og sykling denne perioden, og løpetreningen har vært i form av en rolig løpetur på 5 km i uken. Jeg satt meg som mål å løpe på under 2;15 i helgen (hovedmålet mitt er å løpe halvmaraton på under 2 timer før ironman i Haugesund i juli).

Jeg våknet til dette synet lørdag morgen 

En flott hjort vandret rundt i hagen vår hele lørdag morgen. Han lot seg ikke skremme av alle tilskuerne. Har du sett noe så flott? Den har vært på besøk her i nabolaget flere ganger i vinteren... Ola synes det er kjempestas, han hopper opp og ned og roper "bææææ". Jeg smelter!


Jeg er godt fornøyd med at jeg klarte å spise en god porsjon med havregrøt til frokost,
og nervene var rimelig i sjakk.

Heldigvis var det ikke særlig med snø nede i lavlandet, det var 0 grader , topp stemning og mange flere deltakere enn forrige gang. Alt lå til rette for en bra løpsdag, og jeg var superklar for mitt andre halvmaraton.



Jeg åpnet med en fart på 11,5 km/t. Det klarte jeg å holde de første 3 km, deretter la jeg meg på 9,5-10,5 km/t. Jeg stivnet skikkelig i muskulaturen på utsiden av lårene etter 15 km. Jeg var nok både litt sliten, og litt tynnkledd på beina. Sist gang kledde jeg meg altfor mye, og da er det lett for å gå i den andre grøfta med litt for lite klær. Da jeg hadde 1 km igjen var jeg rimelig gåen, og jeg gikk jeg en hel del; gitt om jeg er rimelig irritert over det da.



Jeg kom i mål , godt sliten på tiden 2;11 og jeg sier meg fornøyd med det. Neste løp er om 2 mnd. Jeg får legge inn mer løpetrening neste periode, og satse på ny pers neste gang.

Det er GØY å delta på løp!
... Dessuten er det supergod trening.

MINE TOPP 5 TURER

Ååå, som jeg savner langturer
... med telt, ski, tung sekk og divese utstyr

Det blir ikke mange langturer på oss denne vinteren, med en nybakt baby i hus. Målet er å både gå hytte til hytte og stå mer på ski i slalombakken med babyen før vinteren er omme, men noe langtur blir det ikke med det første. Vi har en aktiv baby som ikke liker å sitte stille så lenge om gangen. Jeg ønsker at hans første turopplevelser skal bli gode opplevelser og at de skal foregår på hans premisser. Vi skal selvfølgelig ta han med på mange telturer, skiturer og gåturer i skog og mark, men rekkevidden vår ble plutselig mye kortere.

Jeg tenkte å dele mine topp 5 turer med dere!

1. Skåla opp

Skåla opp er nordens lengste motbakke. Turen går fra havnivå til nesten 1848 m.o.h.  Vi gikk turen rundt påsketider i 2011. Vi våknet turklare i regnvær og tåke! Vi var veldig usikre på om vi skulle gå pga. været men mannen min var 100% sikker på at det kom til å bli sol senere på dagen. Det ble det. Vi kom over skylaget på 1.500 m høyde og livet var fantasisk. Da vi kom opp var det strålende sol, og jeg fikk se hele Jostedaldbreen, og mange av 2.000 meter toppene jeg drømmer om. Der og da fikk jeg en tro på at jeg kan klare ALT jeg vil bare jeg går inn for det.

Du kan lese mer om turen HER

2. Jostedalsbreen på langs

Neste store tur var Jostedalsbreen på langs, og min første 2.000 meters topp.
Det var i tillegg en veldig bratt topp som krevde klyving. Skummelt, men SÅ hærlig!!!

Det kan du lese mer om HER


3. Norge på langs på sykkel

Tredje store, store tur var da jeg syklet Norge på langs, helt alene.
Det var en fantastisk mestringsfølelse!!! Og jeg opplevde så masse bra!!!

Du kan lese om hele turen HER

4. Tur til Såta i Kvamskogen

Man må ikke alltid ut på langtur for å finne de fineste turopplevelsene.
Jeg synes skitur til Såta er magisk!

5. Seiltur inn til Rosendal, for så og bestige flotte Malmanganuten

Ingenting er som å ta båten ut på sjøen når solen titter frem, og ha båten som utgangspunkt for mange fine fjellturer. Du kan lese mer om turen HER

... Ok da, jeg smyger inn ett tips til:
Klatretur tit Trolltunga via Farrata. Det MÅ oppleves. Du kan lese om turen HER

 

 

TRENINGSUKE 7

Jeg tenkte det var på tide med treningsdagbok her igjen
... For å motivere meg selv, og kanskje noen andre på veien også

Jeg har hatt veldig fokus på å bli bedre på både løping og svømming i det siste, at jeg har helt glemt bort sykkeldelen som jo er den lengste etappen på ironman 70,3 i Haugesund. Etter at jeg har nådd flere milepæler både innen svømming og løping er det på tide å trappe opp treningsmengden litt til, og få inn flere sykkeløkter. Jeg må innrømme at det ikke er lett å finne tid til alle tre disipliner med en ettåring i hus. Jeg innser at jeg nok må legge inn flere sykkeløkter på terassen (gjesp). Vi har en super spinningsykkel, men vi bor i 2. etasje i en rimelig lytt blokk så jeg er redd jeg blir uglesett for resten av livet om jeg sykler inne. Jeg håper naboene tilgir terassestøyet før neste vinter kommer :-)


Ny og fantastisk god intersykkeljakke fra 2xu. Sponset

Denne uken har jeg nådd to store treningsmål innen crawl svømming.

På svømmekurs på forrige mandag fikk jeg endelig inn enda en "aha-opplevelse" med å strekke meg godt ut, flyte og puste avslappet. Så fikk jeg svømmetreneren min til å ta tiden på meg da jeg svømte 25 meter. Jeg persa fra 19;54 til 18;02, og svømmetreneren min sa at teknikken min har kommet seg rekordfort. Hurra, for en herlig følelse. Torsdag senere i uken nådde et skikkelig stort treningsmål innen svømming; jeg hadde ikke trodd jeg skulle nå det, noen sinne. Tidligere har jeg klart å svømme 50-100 meter med ok teknikk for så å dø av oksygenmangel. På torsdag klarte jeg å svømme rolig 1000 meter uten pause på rett over 20 min, og jeg kunne svømt 1000 meter til. For en seier!



En skikkelig avsporing...
Tilbake til treningsuken som var:

Mandag:
Svømmekurs.

Teknikkterping og intervaller, 45 min

Tirsdag
:
Løpetur fra Vestkanten til Askøy, 8 km

Onsdag
:
Sykkeltur fra Sædalen til Askøy, 23,5 km

Torsdag
:
Treningsfri

Fredag
:

1000 meter svøm og styrketrening

- En fots utfall med 20 kg sandsekk
- Strakemark med 20 kg sandsekk
- Push ups
- Tåhev med 20 kg sandsekk
- Roing med 20 kg sandsekk
- Planke på ball med inntrekk

Lørdag
:

Løpetur, 4,5 km

Jeg løp i 12,5 km/t og pulsen steg plutselig til 224 igjen. Det har skjedd noen ganger i det siste. Hjertet løper liksom løpsk og pulsen stiger høyere og høyere. For tre uker siden testet jeg makspuls og jeg havnet på 234!!! Det skal jo ikke være mulig. Jeg har vært oppi 224 under harde økter i det siste, og jeg har til og med dobbeltsjekket ved å telle pulsslagene selv. Jeg synes det er litt ekkelt når det kommer slike rytmeforstyrrelser...

Søndag
:

40 min spinning på terassen og styrketrening

- boxjump
- Tåhev med 20 kg sandsekk
- Smale push ups
- Planke med twist
- En arms roing med kettlebell
- Spensthopp
- Vristhopp


En smule for høy makspuls gitt

 

Ikke den mest imponerende treningsuken med tanke på antall kilometer, men jeg er veldig fornøyd med at jeg både har fått svømt, løpt og syklet; 2 ganger av hver disiplin. Denne uken skal jeg trene hardt mandag og tirsdag, og ha rolige økter resten av uken. På lørdag venter nemlig et nytt halvmaraton. Jeg er veldig spent ettersom svømming har vært hovedfokus de siste 4 ukene. Det hadde vært kult å løpe under 2,15 denne gang, men det er slettes ikke sikkert at det går.

 Jeg har forresten fått skikkelig vondt under hælene mine etter at jeg begynte å løpe mer forfot. Noen som har noen råd og tips?

 

BABY BOOTCAMP BERGEN

Det lukter skikkelig vår ute
Snøen smelter, gradestokken viser 7 grader, og det er enda bedre enn vanlig å trene ute.

Jeg startet baby bootcamp ved Tveitevannet i mars 2014.

Da var jeg i permisjon med min lille gutt, og jeg hadde lyst til å møte andre mammaer som ville komme i form med mini på sidelinjen. Nå har jeg snart holdt på i ett år, og jeg har 7 baby bootcamp grupper i uken ved Sletten, Åsane og Skjold.

Jeg merket fort at jeg brant skikkelig for trening etter graviditet og fødsel,
og jeg har brukt mye tid på å lese meg opp på tema.

Jeg brenner virkelig for å hjelpe mammaer med å komme i gang med trening på en trygg måte. Etter 9,5 måneder med en baby i magen og ofte veldig tøffe fødsler kan det ta tid for kroppen å komme tilbake til seg selv. Både bekkenbunn og magemuskler er utsatt, og det er viktig å bruke tid på å trappe opp treningsintensiteten. Det samme gjelder overskuddet når man får et nytt familiemedlem som velter om på den vante hverdagen. Hver enkelt har ulikt utgangspunkt for når en kan begynne å trene igjen, og på hvilket nivå man skal starte. Jeg vektlegger viktigheten av å begynne å trene forsiktig, kjenne godt etter på trening og trappe opp etter hvert som man merker at kroppen er rustet for å trene litt tyngre. Jeg har veldig små grupper slik at jeg har anledning til å se og følge opp hver enkelt på trening. Alle øvelser blir tilpasset hver enkelts formnivå, og vi snakker mye om hva som er viktig å gjøre i tiden etter fødsel.

Nå er solen tilbake, og vi går mot lysere tider. Jeg GLEDER meg til denne treningsvåren. Baby bootcamp treningene i dag var så fine; endelig kunne vi ligge rett på bakken  på noen av øvelsene uten å bli iskald eller full av søle.

Tusen takk, spreke mammaer og babyer
for at dere bringer glede i arbeidsukene mine
... og stiller positive på trening uansett vær

Dere er rå

 

#babybootcampbergen #babybootcamp #trenmedbaby #barseltrening

PYNTEJENTE, JEG?

Du finner meg stort sett i treningsklær, hele dagen, 
med lue over bustete hår og helt uten sminke

Men sånn helt egentlig er jeg glad i å pynte meg. Jeg har aldri sminket meg mye; jeg kom sent i gang med eksperimentering med sminkesaker, og jeg er livredd for å se ut som en oversminka dukke. Det er ikke like sjarmerende å gå på en sminkebom i en alder av 31 år, så jeg kjører safe på den fronten (les maskara, eyeliner, foundation og rouge til fest). Men når det kommer til klær liker jeg å dolle meg opp litt ekstra når det finnes anledning til det.


Bildet er lånt fra breaking the habit

Jeg føler meg veldig heldig som har breakingthehabit.no som sponsor.

De har så mange fine (og rimelige) ting; jeg elsker alle blondekjolene, blondetoppene og tilbehøret i nettbutikken. Etter at jeg fullførte mitt første halvmaraton fikk jeg en liten "gratulerer gave" fra de; to superkule jakker som jeg allerede har lagt min elsk på.

Denne jakken er ett av de mykeste plaggene jeg har eid.
Den er på salg HER til 199 kr; løp og kjøp

Jeg har skikkelig dilla på gult, så denne jakken ble fort en favoritt den også.
Jeg har bodd i den den siste uken.



Det ser ut til at den gule jakken er utsolgt, men de har fått inn mye annet kult de siste dagene. Sjekk ut nettbutikken HER. Jeg vet i alle fall at jeg må legge inn en bestilling snart; de nye bambusbrillene og bohemkjolen roper i alle fall på meg :-D


Plaggene er sponset

TRENINGSGLEDE

For en fantastisk uke



Jeg har dagene fulle med bootcamper og jeg ELSKER at jeg får jobbe med det jeg liker best.

Jeg er så takknemlig over at jeg får møte så mange flotte mennesker hver dag som gir gass på trening i både snø, regn, vind og sol. Det er også superinspirerende for meg å se at teknikken og formen til alle de flotte deltakerne blir bedre fra uke til uke. Grunderlivet er virkelig noe for meg. Christinestrening.com har vokst dette året, og nå har jeg har flere baby bootcamper, bootcamper på kveldstid, utetrening i gruppe for gravide og utendørs PT kunder hver uke. I tillegg starter jeg løpekurs neste uke, og jeg har diverse babymatkurs og sunt godterilagingskurs. Bli gjerne med på trening. Du kommer ikke til å angre; for man presterer utrolig bra når man trener sammen med andre, i tillegg til at treningsGLEDEN er til å ta og føle på. 

Strikkedilla altså!

Hvert ledige sekund tar jeg frem strikketøyet. Jeg sitter til og med og strikker i bilen mellom alle bootcampene. Jeg er akkurat ferdig med en Mariusgenser til meg selv, og nå er jeg i gang med enda et egostrikk prosjekt; Samsøegenser i perlestrikk. Av og til blir jeg så hekta at det nesten går ut over treningen min. Hehe... Jeg har virkelig funnet noe som kan få meg til å sitte stille over lengre tid.



Jeg har gått på triathlon crawlkurs i 4 mnd nå, og i går fikk jeg vite at teknikken min endelig er bra. Jeg ba treneren ta tiden på meg, og jeg svømte 25 meter på 18;02. Det er ny pers for min del, og jeg er så GLAD for at all treningen gir resultater. Et fint (og stort) delmål mot halv ironman er nådd. Neste delmål er å kutte ned tiden på halvmaraton, og neste løp er allerede om 2 (!!!) uker. iiiik, her må det trenes.



Ellers er jeg hoppende glad for at Vestlandet har blitt snøland.

Forrige uke fikk mannen min og jeg oss hele to dager på ski i Eikedalen. Det er så deilig å suse ned bakkene, og fjellsidene i pudder. Lykken er til å ta og føle på. Jeg er en skikkelig vinterperson, og jeg kunne gått på ski hver eneste dag, hele året. For tre år siden var jeg faktisk i full planlegging med å gå Grønland på tvers med Cecilie Skog. Men så fikk jeg kneskade etter Norge på langs, og så ble jeg gravid. Nå er målet å ta turen innen jeg er 50 år (jeg orker ikke å reise fra lille Ola i 4 uker i strekk enda). #drømmesegbort



Jeg fikk spørsmål om en leser om jeg kan skrive et innlegg om mat for skjøre mager. Selv er jeg allergisk mot eggehvitte og kumelk, og jeg er intolerant mot gluten og mandler. Det satt en stund en demper på matgleden, men med positiv innstilling og mye eksprimentering på kjøkkenet har jeg fått tilbake matgleden igjen. Jeg skal dele med dere i løpet av uken.

Jeg håper dere alle får en fantastisk uke
... Make it awsome

 

#babybootcamp #babybootcampbergen #babybootcampåsane #babybootcampsletten #løpekurs #løpekursbergen #bootcampbergen

 

VINTERFRILUFTSLIV MED BARN

Ååå, som vi elsker snøen
... og som vi har gledet oss til å introdusere vinterfriluftsliv for mini


Naboen har laget en super snøhule, og vi har laget verdens største snømann i hagen

En av hovedgrunnene til at vi valgte å flytte til Sædalen er at naturen er så tilgjengelig.

Vi har et stort friluftsområde like bak blokken vår som vi bruker flittig. I går pakket vi med oss middagen, kulegrill, varm saft på Thermos og liggeunderlag, og dro på tur i område der vi bort. Etter 10 min gange (for mini på 1,5 år) lagde vi camp og koste oss ute i snøen i hele tre timer.

Det er digg å slippe å kjøre i timesvis for å komme til fine turområder.
Det kan jo ikke bli bedre enn dette 

 

MITT FØRSTE HALVMARATON

Jeg har blitt bitt av løpsbasillen
... Årets liste over påmeldte løp er lang som ett år :-D


Å delta på løp er jo de aller beste treningsøktene. Jeg presser meg selv mye mer på løp og ritt enn jeg gjør på trening, og jeg elsker å ha noe å strekke meg etter. Dessuten sliter jeg skikkelig med løpsnerver, og da synes jeg det er et poeng i seg selv å delta på en del løp :-) Det er jo utenfor komfortsonen man blir bedre... OG jeg håper jeg skal få litt mer kontroll på løpsnervene mine før halv ironman i Haugesund i juli (jeg skjelver i kroppen bare ved tanken).



Forrige helg deltok jeg på mitt første halv maraton.

Jeg meldte meg på, helt spontant, uken før og har ikke fått trent spesifikt mot løpet. Mini har begynt i barnehage og vi har vært ekstremt mye syke de siste 2-3 månedene; det har satt en skikkelig demper på treningen. Fredag til lørdag hadde jeg omgangssyken, og da jeg våknet lørdag morgen var jeg skikkelig uggen i kroppen. Jeg ville så gjerne delta likevel, og jeg bestemte meg for å delta til tross for at jeg hadde vært syk døgnet i forkant. Målet var jo "bare" å komme meg gjennom løypen og få en erfaring av hva halvmaraton dreier seg om.

Jeg klarte ikke å få ned noe mat før jeg skulle av gårde. Jeg møtte opp på Fana stadion, hentet startnummeret mitt og klarte å presse ned en banan, og plutselig var det klar for start. Jeg la meg på en rolig fart på 9,5 km og klarte å holde det tempoet mer eller mindre hele veien. Det var superglatt i løypa, men stemningen var helt topp. Jeg elsker når deltakerne heier hverandre frem!

Det var skikkelig vondt å løpe de første 7 km, men fra der og til 15 km hadde jeg skikkelig god flyt.

Jeg følte meg sterk... Og glad. Endelig realiserte jeg drømmen min om å løpe halvmaraton, og det gikk bedre enn jeg hadde sett for meg. På 17 km begynte jeg å bli sliten. Da ble jeg pushet godt av mann og barn som stod langs løypen og heiet. Jeg satt opp farten og løp hele veien inn til mål.



Jeg fikk premien min og resten av dagen lå jeg på sofan med syke magekramper.

Jeg fullførte på 2 timer og 19 min. Ingen superfart, men jeg er absolutt fornøyd med tiden. Jeg løp jo tross alt uten langløpetrening og med omgangssyken. Slå den du. Neste halvmaraton er om tre uker. Jeg håper på å komme under 2.15 da.... Målet innen halvmaraton i juli er å løpe på 2 timer. Meeen jeg skal også øve på å ikke bry meg så mye om tidene; det viktigste er tross alt å delta med GLEDE :-D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vil DU være med meg på løpetrening?  Jeg arrangerer nye løpekurs ved Tveitevannet/ Sletten mandag 16 februar kl. 18.00. Det blir det trening en mandag i uken over 4 uker. Det blir 5 løpetreninger med fokus på løpsteknikk og ulike teknikkdriller som hjelper deg mot å løpe mer økonomisk. Det blir også trening i form av ulike typer intervaller og skadeforebyggende styrkeøvelser. Kurset passer for deg som ønsker å bli bedre til å løpe, enten om målet er å løpe sammenhengende i 15 min, eller gjennomføre løp som f.eks Bergen city marathon

 

#utetrening #løpekurs #løpekursbergen #halvmaraton "maratonkarusellen

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits