hits

februar 2015

MITT ANDRE HALVMARATON

I helgen gjennomfrte jeg mitt andre halvmaraton
... p 4 uker

Forrige gang lp jeg rett etter ett dgn med omgangssyken, og jeg var i elendig form. Jeg fikkikke i meg mat lpsdagen, jeg flte meg sliten og jeg var drlig 5 dager etter lpet. Jeg lp p 2;19, en tid jeg er fornyd med forholdene tatt i betraktning. Denne gangen har jeg klart holde meg frisk. Jeg har trent bra, men fokuset har vrt psvmming og sykling denne perioden, og lpetreningen har vrt i form av en rolig lpetur p 5 km i uken. Jeg satt meg som ml lpe p under 2;15 i helgen (hovedmlet mitt er lpe halvmaraton p under 2 timer fr ironman i Haugesund i juli).

Jeg vknet til dette synet lrdag morgen

En flott hjort vandret rundt i hagen vr hele lrdag morgen. Han lot seg ikke skremme av alle tilskuerne. Har du sett noe s flott? Den har vrt p besk her i nabolaget flere ganger i vinteren... Ola synes det er kjempestas, han hopper opp og ned og roper "b". Jeg smelter!


Jeg er godt fornyd med at jeg klarte spise en god porsjon med havregrt til frokost,
og nervene var rimelig i sjakk.

Heldigvis var det ikke srlig med sn nede i lavlandet, det var 0 grader , topp stemning og mange flere deltakere enn forrige gang. Alt l til rette for en bra lpsdag, og jeg var superklar for mitt andre halvmaraton.



Jeg pnet med en fart p 11,5 km/t. Det klarte jeg holde de frste 3 km, deretter la jeg meg p 9,5-10,5 km/t.Jeg stivnet skikkelig i muskulaturen p utsiden av lrene etter 15 km. Jeg var nok bde litt sliten, og litt tynnkledd p beina. Sist gang kledde jeg meg altfor mye, og da er det lett for g i den andre grfta med litt for lite klr. Da jeg hadde 1 km igjen var jeg rimelig gen, og jeggikk jeg en hel del; gitt om jeg er rimelig irritert over det da.



Jeg kom i ml , godt sliten p tiden 2;11 og jeg sier meg fornyd med det. Neste lp er om 2 mnd. Jeg fr legge inn mer lpetrening neste periode, og satse p ny pers neste gang.

Det er GY delta p lp!
... Dessuten er det supergod trening.

MINE TOPP 5 TURER

, som jeg savner langturer
... med telt,ski, tung sekk og divese utstyr

Det blir ikke mange langturer p oss denne vinteren, med en nybakt baby i hus. Mlet er bde g hytte til hytte og stmer p ski i slalombakken med babyen fr vinteren er omme, men noe langtur blir det ikke med det frste. Vi har en aktiv baby som ikke liker sitte stille s lenge om gangen. Jeg nsker at hans frste turopplevelser skal bli gode opplevelser og at de skal foregr p hans premisser. Vi skal selvflgelig ta han med p mange telturer, skiturer og gturer i skog og mark, men rekkevidden vr ble plutselig mye kortere.

Jeg tenkte dele mine topp 5 turer med dere!

1. Skla opp

Skla opp er nordenslengstemotbakke. Turen gr fra havniv tilnesten 1848 m.o.h.Vi gikk turen rundt psketider i 2011.Vi vknet turklare i regnvr og tke! Vi var veldig usikre p om vi skulle g pga. vret men mannen minvar 100% sikker p at det kom til bli sol senere p dagen. Det ble det. Vi kom over skylaget p 1.500 m hyde og livet var fantasisk. Da vi kom opp var det strlende sol, og jeg fikk se hele Jostedaldbreen, og mange av 2.000 meter toppene jeg drmmer om. Der og da fikk jeg en tro p at jeg kan klare ALT jeg vil bare jeg gr inn for det.

Du kan lese mer om turen HER

2. Jostedalsbreen p langs

Neste store tur var Jostedalsbreen p langs, og min frste 2.000 meters topp.
Det var i tillegg en veldig bratt topp som krevde klyving. Skummelt, men S hrlig!!!

Det kan du lese mer om HER


3. Norge p langs p sykkel

Tredje store, store tur var da jeg syklet Norge p langs, helt alene.
Det var en fantastisk mestringsflelse!!! Og jeg opplevde s masse bra!!!

Du kan lese om hele turen HER

4. Tur til Sta i Kvamskogen

Man m ikke alltid ut p langtur for finne de fineste turopplevelsene.
Jeg synes skitur til Sta er magisk!

5. Seiltur inn til Rosendal, for s og bestige flotteMalmanganuten

Ingenting er som ta bten ut p sjen nr solen titter frem, og ha bten som utgangspunkt for mange fine fjellturer. Du kan lese mer om turen HER

... Ok da, jeg smyger inn ett tips til:
Klatretur tit Trolltunga via Farrata. Det M oppleves. Du kan lese om turen HER

TRENINGSUKE 7

Jeg tenkte det var p tide med treningsdagbok her igjen
... For motivere meg selv, og kanskje noen andre p veien ogs

Jeg har hatt veldig fokus p bli bedre p bde lping og svmming i det siste, at jeg har helt glemt bort sykkeldelen som jo er den lengste etappen p ironman 70,3 i Haugesund. Etter at jeg har ndd flere milepler bde innen svmming og lping er det p tide trappe opp treningsmengden litt til, og f inn flere sykkelkter. Jeg m innrmme at det ikke er lett finne tid til alle tre disipliner med en ettring i hus. Jeg innser at jeg nok m legge inn flere sykkelkter p terassen (gjesp). Vi har en super spinningsykkel, men vi bor i 2. etasje i en rimelig lytt blokk s jeg er redd jeg blir uglesett for resten av livet om jeg sykler inne. Jeg hper naboene tilgir terassestyet fr neste vinter kommer :-)


Ny og fantastisk god intersykkeljakke fra 2xu. Sponset

Denne uken har jeg ndd to store treningsml innen crawl svmming.

P svmmekurs p forrige mandag fikk jeg endelig inn enda en "aha-opplevelse" med strekke meg godt ut, flyte og puste avslappet. S fikk jeg svmmetreneren min til ta tiden p meg da jeg svmte 25 meter. Jeg persa fra 19;54 til 18;02, og svmmetreneren min sa at teknikken min har kommet seg rekordfort.Hurra, for en herlig flelse. Torsdag senere i uken ndde et skikkelig stort treningsml innen svmming;jeg hadde ikke trodd jeg skulle n det, noen sinne. Tidligere har jeg klart svmme 50-100 meter med ok teknikk for s d av oksygenmangel. P torsdag klarte jeg svmme rolig 1000 meter uten pause p rett over 20 min, og jeg kunne svmt 1000 meter til. For en seier!



En skikkelig avsporing...
Tilbake til treningsuken som var:

Mandag:
Svmmekurs.

Teknikkterping og intervaller, 45 min

Tirsdag
:
Lpetur fra Vestkanten til Asky, 8 km

Onsdag
:
Sykkeltur fra Sdalen til Asky, 23,5 km

Torsdag
:
Treningsfri

Fredag
:

1000 meter svm og styrketrening

- En fots utfall med 20 kg sandsekk
- Strakemark med 20 kg sandsekk
- Push ups
- Thev med 20 kg sandsekk
- Roing med 20 kg sandsekk
- Planke p ball med inntrekk

Lrdag
:

Lpetur, 4,5 km

Jeg lp i 12,5 km/t og pulsen steg plutselig til 224 igjen. Det har skjedd noen ganger i det siste. Hjertet lper liksom lpsk og pulsen stiger hyere og hyere. For tre uker siden testet jeg makspuls og jeg havnet p 234!!! Det skal jo ikke vre mulig. Jeg har vrt oppi 224 under harde kter i det siste, og jeg har til og med dobbeltsjekket ved telle pulsslagene selv. Jeg synes det er litt ekkelt nr det kommer slike rytmeforstyrrelser...

Sndag
:

40 min spinning p terassen og styrketrening

- boxjump
- Thev med 20 kg sandsekk
- Smale push ups
- Planke med twist
- En arms roing med kettlebell
- Spensthopp
- Vristhopp


En smule for hy makspuls gitt

Ikke den mest imponerende treningsuken med tanke p antall kilometer, men jeg er veldig fornyd med at jeg bde har ftt svmt, lpt og syklet; 2 ganger av hver disiplin. Denne uken skal jeg trene hardt mandag og tirsdag, og ha rolige kter resten av uken. P lrdag venter nemlig et nytt halvmaraton. Jeg er veldig spent ettersom svmming har vrt hovedfokus de siste 4 ukene. Det hadde vrt kult lpe under 2,15 denne gang, men det er slettes ikke sikkert at det gr.

Jeg har forresten ftt skikkelig vondt under hlene mine etter at jeg begynte lpe mer forfot. Noen som har noen rd og tips?

BABY BOOTCAMP BERGEN

Det lukter skikkelig vr ute
Snen smelter, gradestokken viser 7 grader, og det erenda bedre enn vanlig trene ute.

Jeg startet baby bootcamp ved Tveitevannet i mars 2014.

Da var jeg i permisjon med min lille gutt, og jeg hadde lyst til mte andre mammaer som ville komme i form med mini p sidelinjen. N har jeg snart holdt p i ett r, og jeg har 7 baby bootcamp grupper i uken ved Sletten, sane og Skjold.

Jeg merket fort at jeg brant skikkelig for trening etter graviditet og fdsel,
og jeg har brukt mye tid p lese meg opp p tema.

Jeg brenner virkelig for hjelpe mammaer med komme i gang med trening p en trygg mte. Etter 9,5 mneder med en baby i magen og ofte veldig tffe fdsler kan det ta tid for kroppen komme tilbake til seg selv. Bde bekkenbunn og magemuskler er utsatt, og det er viktig bruke tid p trappe opp treningsintensiteten. Det samme gjelder overskuddet nr man fr et nytt familiemedlem som velter om p den vante hverdagen. Hver enkelt har ulikt utgangspunkt for nr en kan begynne trene igjen, og p hvilket niv man skal starte. Jeg vektlegger viktigheten av begynne trene forsiktig, kjenne godt etter p treningog trappe opp etter hvert som man merker at kroppen er rustet for trene litt tyngre. Jeg har veldig sm grupper slik at jeg har anledning til se og flge opp hver enkelt p trening. Alle velser blir tilpasset hver enkelts formniv, og vi snakker mye om hva som er viktig gjre i tiden etter fdsel.

N er solen tilbake, og vi gr mot lysere tider. Jeg GLEDER meg til denne treningsvren. Baby bootcamp treningene i dag var s fine; endelig kunne vi ligge rett p bakken p noen av velsene uten bli iskald eller full av sle.

Tusen takk, spreke mammaer og babyer
for at dere bringer glede i arbeidsukene mine
... og stiller positive p trening uansett vr

Dere er r

#babybootcampbergen #babybootcamp #trenmedbaby #barseltrening

TRENINGSGLEDE

For en fantastisk uke



Jeg har dagene fulle med bootcamper og jeg ELSKER at jeg fr jobbe med det jeg liker best.

Jeg er s takknemlig over at jeg fr mte s mange flotte mennesker hver dag som gir gass p trening i bde sn, regn, vind og sol. Det er ogs superinspirerende for meg se at teknikken og formentil alle de flottedeltakerne blir bedre fra uke til uke.Grunderlivet er virkelig noe for meg. Christinestrening.com har vokst dette ret, og n har jeg har flere baby bootcamper, bootcamper p kveldstid, utetrening i gruppe for gravide ogutendrs PT kunder hver uke. I tilleggstarter jeg lpekurs neste uke, og jeg har diverse babymatkurs og sunt godterilagingskurs.Bli gjerne med p trening. Du kommer ikke til angre; for man presterer utrolig bra nr man trener sammen med andre, i tillegg til at treningsGLEDEN er til ta og fle p.

Strikkedilla alts!

Hvert ledige sekund tar jeg frem strikketyet. Jeg sitter til og med og strikker i bilen mellom alle bootcampene. Jeg er akkurat ferdig med en Mariusgenser til meg selv, og n er jeg i gang med enda et egostrikk prosjekt; Samsegenser i perlestrikk. Av og til blir jeg s hekta at det nesten gr ut over treningen min. Hehe... Jeg har virkelig funnet noe som kan f meg til sitte stille over lengre tid.



Jeg har gtt p triathlon crawlkurs i 4 mnd n, og i gr fikk jeg vite at teknikken min endelig er bra. Jeg ba treneren ta tiden p meg, og jeg svmte 25 meter p 18;02. Det er ny pers for min del, og jeg er s GLAD for at all treningen gir resultater. Et fint (og stort) delml mot halv ironman er ndd. Neste delml er kutte ned tiden p halvmaraton, og neste lp er allerede om 2 (!!!) uker. iiiik, her m det trenes.



Ellers er jeg hoppende glad for at Vestlandet har blitt snland.

Forrige uke fikk mannen min og jeg oss hele to dager p ski i Eikedalen. Det er s deilig suse ned bakkene, og fjellsidene i pudder. Lykken er til ta og fle p. Jeg er en skikkelig vinterperson, og jeg kunne gtt p ski hver eneste dag, hele ret. For tre r siden var jeg faktiski full planlegging med g Grnland p tvers med Cecilie Skog. Men s fikk jeg kneskade etter Norge p langs, og s ble jeg gravid. N er mlet ta turen innen jeg er 50 r (jeg orker ikke reise fra lille Ola i 4 uker i strekk enda). #drmmesegbort



Jeg fikk sprsml om en leser om jeg kan skrive et innlegg om mat for skjre mager. Selv er jeg allergisk mot eggehvitte og kumelk, og jeg er intolerant mot gluten og mandler. Det satt en stund en demper p matgleden, men med positiv innstilling og mye eksprimentering p kjkkenet har jeg ftt tilbake matgleden igjen. Jeg skal dele med dere i lpet av uken.

Jeg hper dere alle fr en fantastisk uke
... Make it awsome

#babybootcamp #babybootcampbergen #babybootcampsane #babybootcampsletten #lpekurs #lpekursbergen #bootcampbergen

VINTERFRILUFTSLIV MED BARN

, som vi elsker snen
... og som vi har gledet oss til introdusere vinterfriluftslivfor mini


Naboen har laget en super snhule, og vi har laget verdens strste snmann i hagen

En av hovedgrunnene til at vi valgte flytte til Sdalen er at naturen er s tilgjengelig.

Vi har et stort friluftsomrde like bak blokken vr som vi bruker flittig. I gr pakketvi med oss middagen, kulegrill, varm saft p Thermos og liggeunderlag, og dro p tur i omrde der vi bort. Etter 10 min gange (for mini p 1,5 r) lagde vi camp og koste oss ute i snen i hele tre timer.

Det er digg slippe kjre i timesvis for komme til fine turomrder.
Det kan jo ikke bli bedre enn dette

MITT FRSTE HALVMARATON

Jeg har blitt bitt av lpsbasillen
... rets liste over pmeldte lp er lang som ett r :-D


deltap lp er jo de aller beste treningsktene. Jegpresser meg selv mye mer p lp og ritt enn jeg gjr p trening, og jeg elsker ha noe strekke meg etter. Dessuten sliter jeg skikkelig med lpsnerver, og da synes jeg det er et poeng i seg selv delta p en del lp :-) Det er joutenfor komfortsonen man blir bedre... OG jeg hper jeg skal f litt mer kontroll p lpsnervene mine fr halv ironman i Haugesund i juli (jeg skjelver i kroppen bare ved tanken).



Forrige helg deltok jeg p mitt frste halv maraton.

Jeg meldtemeg p, helt spontant, uken fr oghar ikke ftt trent spesifikt mot lpet. Mini har begynt i barnehage og vi har vrt ekstremt mye syke de siste 2-3 mnedene; det har satt en skikkelig demper p treningen. Fredag til lrdag hadde jeg omgangssyken, og da jeg vknet lrdag morgen var jeg skikkelig uggen i kroppen. Jegville s gjerne delta likevel, og jeg bestemte meg for delta til tross for at jeg hadde vrt syk dgnet i forkant. Mlet var jo "bare" komme meg gjennom lypen og f en erfaring av hva halvmaraton dreier seg om.

Jeg klarte ikke f ned noe mat fr jeg skulle av grde. Jeg mtte opp p Fana stadion, hentet startnummeret mitt og klarte presse ned en banan, og plutselig var det klar for start. Jeg la meg p en rolig fart p 9,5 km og klarte holde det tempoet mer eller mindre hele veien. Det var superglatt i lypa, men stemningen var helt topp. Jeg elsker nr deltakerne heier hverandre frem!

Det var skikkelig vondt lpe de frste 7 km, men fra der og til 15 km hadde jeg skikkelig god flyt.

Jeg flte meg sterk... Og glad. Endelig realiserte jeg drmmen min om lpe halvmaraton, og det gikk bedre enn jeg hadde sett for meg. P 17 km begynte jeg bli sliten. Da ble jeg pushet godt av mann og barn som stod langs lypen og heiet. Jeg satt opp farten og lp hele veien inn til ml.



Jeg fikk premien min og resten av dagen l jeg p sofan med sykemagekramper.

Jeg fullfrte p 2 timer og 19 min. Ingen superfart, men jeg er absolutt fornyd med tiden. Jeg lp jo tross alt uten langlpetrening og med omgangssyken. Sl den du. Neste halvmaraton er om tre uker. Jeg hper p komme under 2.15 da.... Mlet innen halvmaraton i juli er lpe p 2 timer. Meeen jeg skal ogs ve p ikke bry meg s mye om tidene; det viktigste er tross alt delta med GLEDE:-D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vil DU vre med meg p lpetrening? Jeg arrangerer nye lpekurs ved Tveitevannet/ Sletten mandag 16 februar kl. 18.00. Det blir det trening enmandag i uken over 4 uker. Det blir 5 lpetreninger med fokus p lpsteknikk og ulike teknikkdriller som hjelper deg mot lpe mer konomisk. Det blir ogs trening i form av ulike typer intervaller og skadeforebyggende styrkevelser. Kurset passer for deg som nsker bli bedre til lpe, enten om mlet er lpe sammenhengende i 15 min, eller gjennomfre lp som f.eks Bergen city marathon

#utetrening #lpekurs #lpekursbergen #halvmaraton "maratonkarusellen

christinestrening

christinestrening

34, Bergen

Hei. Jeg heter Christine, er gift og mamma til en gutt p snart 2 r. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber som grnder i egen bedrift med utetrening; www.christinestrening.com. Hos meg finner du effektive bootcamper og babybootcamper ulike steder i Bergens vakre natur; ret rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregr utendrs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge p langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira p begi meg ut p enda flere vgale drmmer- og drmmer er det ikke mangel p! Jeg trener mot mitt frste ironman 70,3 i Haugesund juli 2015 og fulldistanse ironman (Coastman) i august 2015. Flg meg gjerne p veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg ogs p instagram og facebook ved ske christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv