hits

mars 2015

GALSKAPEN LENGE LEVE

, dette er s sprtt, og jeg sitter paff i sofaen.
Hva var det som akkurat skjedde?


Sko, sokker og genser fra verdens beste Salming. Tights fra 2xu, Sponset.

Jeg er veldig flink til drmme, og jeg liker sette meg hrete (og gjerne veldig spontane) ml. rets store ml har jo vrt ironman 70,3 i Haugesund i juli. For meg har det vrt et veldig skremmende ml, og jeg har brukt mye krefter p fortelle meg selv at dette kan jeg klare.Denne mnedendukket det plutselig opp melding om at det blir arrangertettfulldistanse ironman like i nabolaget. Jeg sa til mannen at en dag, ja en dag, da skal jeg delta der. Etter vi kom hjem fra tur i dag tidlig, og vi hadde lagt mini til powernapping s fikk vi en etterlengtet hvil i sofan. Mannen og jeg surfet p hver vr data.

... og plutselig siermannen
"du, jeg har meldt deg p Coastman ironman i august, jeg".



Jeg satt kaffen i halsen, og fikk frem "atte hva?". Jo, mannen mente alvor. Jeg sjekket mailen min og der l bekreftelse p lpet. JEG er pmeldt 3800 meter svmming, 180 km sykkel og 42 km lping. Jeg, en helt vanlig mosjonist og mamma til en ettring. Dette er ren galskap, og snn ganske nyaktig 26 mil utenfor komfortsonen min. Er det i det hele tatt mulig komme i form til lpet innen august? Vil kroppen min tle den mengden med trening som skal til? Mr. Google sier at det tar 1,5-2 r trene seg opp til ett slikt lp. Mannen (som alltid har s sinnsykt stor tro p meg) er fast bestemt p at jeg kommer til klare det med treningen jeg har lagt ned i vinter siden jeg har et bra grunnlag. Joda, jeg er en seiging, men jeg har ikke noe fart skryte av. I alle fall ikke nr det kommer til lping. S selv er jegen smule skeptisk. Men jeg har aldri sagt nei til en utfordring, s her er det bare unng nling; dessuten slipper jeg grue meg til halv ironman i Haugesund, for det blir jo rene barnematen i forhold.

Sjit alts, hva den mannen min finner p
... Og at jeg lar meg trekke s lett av utfordringer.


Skeptisk, jeg?

Jeg skal i alle fall gjre mitt for at dette skal g. Jegskal legge ned det arbeidet som trengs. Jeg skal spise bra og legge meg senest kl. 21.00. Dersom jeg skulle mtte gi meg enten fr lpet pga. skader eller underveis fordi jeg ikke skulle klare cut off tidene s fr det heller bli snn. Da har jeg i alle fall vgd... og jeg har satset. Og bare det skal jeg vre stolt av. Og dersom jeg skulle klare det; jo da ville jeg fle meg som kongen p haugen; i flere r fremover.

GALSKAPEN LENGE LEVE
... For det blir ikke galnere enn dette.
I alle fall ikke i casa de Lystrup


JEG FLER MEG LITT SOM EN TRIATLET

I det siste har jeg hatt skikkelig positivt tankesett
... og jeg begynner fle meg som en triatlet.

Jeg har blitt skikkelig inspirert avde treningssamlingene de siste to ukenemed 2000 meter svm, 2,5 timer spinning og lping rett etter hverandre. Jeg planlegger treningsukene mine godt, og jeg ser frem til helgene; for da har jeg tid til lange kter igjen. Jeg klr i beina etter trene, og jeg sukker over treningsfrie dager. Jeg er rett og slett inne i en god flyt om dagen. Jeg trener bra, jeg spiser bra og sovingen begynner jaggu meg komme seg den ogs.



N som jeg har begynt blogge igjen br jeg ta med meg kamera p eventyr igjen
... Dere fr se p mobilbilder enn s lenge.

I dag sendte jeg melding til mannen og spurte om f litt egentid i ettermiddag. Jeg fikk egentiden innvilget, og jeg fikk p meg sykkelklr og jeg pakket sekken med lpeutstyr. Planen var sykle en omvei til Hordnesskogen, lpe 8 km og sykle en lang omvei hjem igjen. Jeg hadde ogs planer om ligge under 150 i puls hele veien. Jeg har altfor mange harde kter, og med treningsmengden jeg er p n gr ikke det for da gr jeg fort p en smell.



kten begynte bra, og jeg syklet av grde med positive tanker og lette bein. Etter 14 km var jeg fremme i Hordnesskogen. Det ble ett par selfies, s byttet jeg til lpety.Dette er frste gangen jeg har lpt i Hordnesskogen, og jeg kan ikke fatte at jeg ikke har lpt det tidligere. Der er det 3 ulike rundlyper p grus ogsmkupert terrenghvor lengste er p 8 km. Jeg lp 8 rolige km. Da jeg skylle ta p meg sykkelklrne igjen kjente jeg at magen gnagde av sult, og jeg kom p at jeg ikke hadde spist p en hel evighet. Jeg hadde heller ikke pakket med meg mat i treningsiveren min. Urutinert alts. Det i kombinasjon med iskalde fingre (jeg klarte til slutt ikke gire) valgte jeg sykle korteste (og superbratteste) vei hjem igjen.



Jeg tok meg i ikke fle meg bra nok som ikke gjennomfrte kten som planlagt. Men hei; dette var en spontan treningskt p over to timer; med over 3 mil p sykkel og en liten mil lping. Jeg har ikke lov til se p det som nederlag!

Jeg ser at det blir vel mye lapskaustrening p meg for tiden (hvorfor skal det vre s himla vanskelig vre sin egen PT, nr det gr s lett trene andre?) Derfor har jeg skaffet meg selvesteKari Lingsom (en supertriatlet) for hjelp med treningsplaner mot halv ironman i Haugesund i juli. Jeg har lett for trene litt for mye etter lyst prinsippet, og jeg har for mange tunge kter. Jeg skal f hjelp av hennetil planlegge ktene mine best mulig, og optimalisere treningen frem mot lpet. Jeg vil s gjerne bli god p dette her, og da er det greit med ett par ekspert tips p veien.

Jeg GLEDER meg til en super treningsvr
... og jeg hper alle skader skal holde seg unna (helen min er alt en god del bedre)

TRENING MED MENING

Jeg har lenge tenkt p dette med trening
... Personlig trenere, treningssentre og hele mlja.

En av de mange grunnene til at jeg valgte starte som personlig trener utendrs, helt for meg selv er at jeg ikke fler jeg passer inn i "den vanlige treningsbransjen". Det finnes veldig mange fantastiske personlige trenere, treningssentre og treningstilbud med mange engasjerte mennesker som nsker spre treningsglede, fremme folkehelsa og mte hver enkelt kunde p en bra mte. Men jeg fler ogs at kroppsfokuset er enormt stort. Det finnes s mange"F bort babykiloene" "finn bikiniformen" "du har fortsatt mulighet til se bra ut p stranda" kampanjer. Hvor ligger treningsGLEDEN her? Og hva med mestringsgleden og bevegelsesgleden?

Hvordan tror du det er for en med kroppskomplekser g inn p ett treningssenter som fronter slike kampanjer?Hvordan er det for de som "faller utenfor" den strenge malen ske hjelp hos en spretten personlig trener for komme i gang med endring av livsstil? Og hvordan er det trene kun med ml om forme kroppen?

Jegnsket meg ut av dette kroppsfokuset. Jeg villefokusere mye mer p ren trenigsGLEDE ute i frisk luft, i grupper som er med p motivere hverandre oghvor det er rom for mangfold av kroppsformer ogtreningserfaring.

Her kommer noen ord fra meg!



Mammatrening:

Jeg har nok et ekstra rom i hjertet mitt for trening for nybakte mdre.

Treningssentrene har ogs fokus p denne gruppen, og "bli kvitt babykiloene" kampansjer florerer. Tilbudene har variert innhold, men jeg reagerer p de som har fokus p vekt i treningsoppleggene for nybakte mdre metfokus p bli kvitt de ekstra kiloene fortest mulig. Jeg kunne aldri i verden bedt en nybakt mamma om g p en vekt f uker (eller mneder for den saks skyld) etter fdsel for mle hvordan det ligger an med kroppsvekt, fettprosent og biologisk alder slik mange treningssentre gjr i barselstreningsprogrammene de tilbyr. Det er etter min mening hjertertt. Tiden med et nytt familiemedlem er stressende nok i seg selv, om man ikke ogs skal f vite at man har en biologisk alder p 56 r, at fettprosentener hyereenn anbefalt og at muskelmassen er ikke-eksisterende. Jeg setter det litt p spissen her, men jeg synes ikke tiden etter fdsel er riktig tid for et slikt fokus nr man skal komme i gang med trening igjen. Barseltiden er en tid der man skal f lov til roe ned, f p plass nye rutiner og bli godt kjent med det nye mennesket. Overskuddet vil ogs variere i denne tiden. Selvsagt er det ogs viktig med aktivitet, men den frste tiden i permisjon er ikke tiden for g fort ned i vekt og f en superhot mammakropp; i alle fall ikke for alle. f harde tall som en slik vektkan vise kan vre tungt forholde seg til fr manhar ftt hverdagen og overskuddet p plassigjen.

Alle mdre har ulikt utgangspunkt. Noen har trent bde fr og under graviditet, og for mange av de er det lettere komme i gang med gode treningsrutiner igjen. Andre har kanskje ikke trent p en stund, og nsker bruke barseltiden p komme i god form. Uansett utgangspunkt og forutsetninger; det er viktig kjenne godt etter p kroppen nr man tar opp igjen treningen, trappe opp i rolig tempo og kjenne etter p kroppens signaler. Det kan ta tid fr magemuskler og bekkenbunn er klar for tung styrketrening og lp og hopp. Enkelte magevelser skal man ogs holde seg unna til magemusklene har vokst sammen igjen. Vil du ha hjelp til komme i gang med trening igjen kan det vre lurt kontakte noen med kunnskap om trening etter fdsel (det har langt i fra alle personlige trenere).Jeg tenker at trening den frste tiden skal gjres ut fra eget overskudd, og gi rom til at man kanskje ikke fr sove s mye, ammeproblemer, sskensjalusi og at verden har snudd seg helt opp ned over natten. Ting gr seg til etter hvert, og nr man er klar for det kan man ke treningsmengden i takt med overskudd og hvordan kroppen har kommet seg etter graviditet og fdsel.Med et sunt kosthold og trening etter eget utgangspunkt et det gode muligheter til komme tilbake til formen igjen.

Fokuser p trening som gjr deg GLAD og som gir deg overskudd. Legg ned de strenge kravene, g tur med babyen, tren sknsom styrketrening (her er det store individuelle forskjeller p hva man tler) og trapp rolig opp lping nr du er klar for det. Du kommer tidsnok inn i de gamle buksene igjen med et bra kosthold og treningetter egne forutsetninger.There is no hurry!


Dette skiltet gir mening for meg ialle fall

"Sprettrompetrening":

Selv har jeg trent utelukkende for se bra ut. Jeg trente tung styrke 5 ganger i uken inne p treningssenter, ret rundtfor f sprettrumpe, definert mage og armer. Jeg fikk streng beskjed om ikke drive for mye kondisjonstrening, for da ville jeg f hengerumpe og styrketreningen ville vre bortkastet. Jeg veide all maten jeg skulle spise slik at fettprosenten skulle kontrolleres. Og jeg veide meg regelmessig p en "treningssentervekt" som viste muskelmasse og fettprosent. Joda, jeg fikk en bra kropp, men ble jeg s mye lykkeligere?

Det var selvsagt gy bli sterkere, lfte tungt og se at drmmekroppen begynte vises. Men jeg elsker lpe i fjellet, jeg elsker dra p langtur med tung sekk og pulk, jeg elsker svmme lengre enn langt; p samme mte som jeg digger styrketrening. For at jeg skal bli den beste versjonen avmeg m jeg bruke mye tid i fjellet, i naturen og ikke utelukkende inne p ett senter. Og et kosthold der alt er nye planlagt, med matvarer som skal mles og veies gir i alle fall ikke meg hverdagslykke, til tross for definerte muskler. Jeg trives med et sunt kosthold med rom for utskeielser. Jeg trives ogs med variert trening som gjr meg bedre, ikke bare deiligere :-D Jegblir motivert av perse p halvmaraton og 2000 meteren. Det gir meg mestringsglede og treningsglede; sprettrompe fr kanskje komme i andre rekke. Skulle jeg trent utelukkende for se bra ut hadde jeg blitt spr. Og hvordan skulle jeg egentlig visst nr mlet mitt var ndd? Blir vi noen gang fornyd over det vi ser i speilet? For meg gir det i alle fall mer boost lpe bakkeintervallene mine litt raskere, og perse p ett lp enn g nednoen kilo.

For meg er bra trening det som gir overskudd i en hektisk hverdag, trening som fr meg til fle meg bra, som tar meg mot mlene mine, som gir mestring og viktigst av alt; trening som gjr meg glad. Finner du en treningsform som fr deg til smile er sjansene store for at du vil fortsette med gode treningsvaner. Jeg elsker trening der man kan vre seg selv, ha noen kilo ekstra, vre rsterk og vre nybegynner. Du er bra akkurat som du er, og jeg synes treningsbransjen skulle ha strre fokus p dette fremfor alle kampanjene som dreier seg om jaget etter drmmekroppen mange ikke klarer oppn... Vi skal trene for bli gladere, fle mestring, f bra helse(og selvsagt, g ned noen kilo og bli fastere i fisken om det er det somer mlet). Jeg skulle s gjerne nske at flere kunne f erfare dette.


JA til treningsglede og treningsfellesskap. Bilde fra en av bootcampgruppene mine

Til slutt; jeg vet at vi alle er forskjellige. Jeg vet at vi trives med ulik trening og at vi trives medulikt fokus. Jeg vet ogs at alle personlige trenere og treningssentre er forskjellige, og det er ikke feil. Jeg vil bare frem til at for mange kan det vre lurt g litt bort fra et kroppsjag og skyhye kroppsidealer, og mer over til trening som gjr en glad og som gir helsegevinster.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Vil du trene med meg? Du finner mer info p www.christinestrening.com
og p facebook under christinestrening

#christinestrening #barseltreningbergen #bootcampbergen #babybootcampbergen #utetreningbergen

SWIM, BIKE, RUN

I helgen var jeg med p "Nissemann"
med Bergen triathlon klubb.

Det er en fin treningssamling BTC arrangerer gjennom vinteren hvormansvmmer i 1,5 time, spinner i 2,5 timer og avslutter med lpe 12 km. Jeg har ikke vrt med tidligere, men arrangementet er veldig likt jentehelgen jeg var med p for to helger siden.


Kult fhilse p Kari Lingsom

P lrdag skinte solen for alle penga, og egentlig brurde vi dratt til fjells. Men livet er heldigvis ikke bare burde, burde. Dessuten var jeg overklarfor svmme, sykle og lpe igjen og fle meg som en skikkelig tffas. Det er jo litt snn galskap gjre alle tre tingene rett etter hverandre; men det er som de sier; de galne har det godt s jeg hadde ikke noe annet valg enn stille p Nissemann til tross for unntakstilstander med sol i Bergen by.

Vi startet kten i bassenget p studentsenteret. Jeg klinte til ogsvmte 2050 meter p under 55 min inkludert en hel haug med pratepauser. Jeg ser at jeg ligger ganske s godt an med svmmingen, og jeg tror det er p hy tid (!!!) fokusere merp sykling og lping. Rett etter et raskt klesskiftvar det dags for spinning i sykkelsalen. Jeg er veldig fornyd med instruktren. De ble lagt opp til lange intervaller p 6 min- 8 min- 12 min- 16 min- 20 min- 12 min- 8 min og 7 min og korte pauser mellom hvert drag. Det ble hele 2,5 timer sykling, og jeg flte meg helt r.Endelig har jeg ftt pusset litt rust av sykkelbeina mine, og n fr jeg opp pulsen uten stivne i beina frst. Jeg skal sykle mye mer fremover; det er jo tross alt det som er den strste etappen p halv ironman og jeg har hatt altfor lite fokus p den biten.



Etter nok et klesskift gjorde vi oss klare for lpe inn Isdalen. Og auch; her hadde jeg ikke like stor kapasitet. For en lpegjeng i Bergen triathlon klubbalts. Jeg hadde nok ikke ftt i meg nok mat under sykkeletappen (jeg synes det er utfordrende finne frem til karborike matvarer jeg kan spise under trening med alle intoleransene mine og lavfodmap diett til sensitive mager. Neste gang skal jeg ha med meg en haug med bananpannekaker) og beina fltes tunge da vi satte i gang. Jeg m rlig si at jeg kortet ned p lypen, beina mine protesterte med tanke (og testing) av motbakkelp (hva da, falt lype??) innIsdalens jeg lp 6 km i stedet for de planlagte 12.

Men jeg er VELDIG fornyd med treningen og innsatsen.
Aller meste fornyd var jeg med nye bekjentskaper og masse energi etter endt trening.
... Og nei, det er ikke skummelt trene sammen med BTC likevel, og hurra for det!


Det er fint f trent alle tre disipliner etter hverandre av og til for forberede kroppen til lp, samt f en pekepinn p hvordan jeg ligger an. Det ble totalt rett over4 timer treningmedmange gode opplevelser. Dessuten er det kjekt trene sammen med andre med samme ml. Jeg fikk mange gode tips til halv ironman, trening og ulike treningssamlinger i klubben. N har jeg meldt meg p "treningsleir" i Strandebarm 1. mai helgen og da skal det bli masse trening i godt lag. Jeg gleder meg

JENTETRIATHLON HELG

For to uker siden var jeg med p jentetreningshelg
sammen med Bergen triathlon club.

Det var helt supert.


Bildet er lnt fra Bergen Triathlon Club

Det ble 1,5 time svmming, rett over 2 timer spinning, felles lunsj, 1 time yoga og 1 time lping; alt sammen rett etter hverandre. Jeg bare ELSKER langdistanse, og jeg er i mitt element nr jeg fr vre med p ting som er hardt og langt. Jegdigger pushe meg selv utenfor mine egne grenser, og p langtur er jeg bare. Alle tanker og jag legges bort en stund og jeg henter energi.


Bildet er lnt fra Bergen Triathlon Club

Jeg har trent veldig mye alene opp gjennom rene.

Jeg syklet hele Norge p langs alene, og jeg har hatt de aller fleste styrke- og kondisjonsktene mine uten selskap.For meg er trening dyrebar alenetid, og jeg henter energi ved ikke tenke s mye (spesielt etter at jeg ble mamma), eller mtte prestere for levere "bra nok". For det er ikke til stikke under en stol at jeg er litt redd for feile, og jeg er p mange omrder en skikkeligperfeksjonist... Det er kanskje det som har hindret meg i vre med p treningene i Bergen triathlon Club. Hva om jeg ikke klarer henge p de andre? Hva om jeg skulle komme sist?Hva om jeg ikke er i god nok form?Hva vil det i sfall si om meg?



Dersom jeg trener sammen med noen jeg kjenner fler jeg at jeg mprestere bra p hver trening.

Jeg vet jo at det ikke er slik, og at det kun er mine egne tanker. Det samme gjelder delta i lp. Dersom jeg ikke kjenner s mange andre som deltar handler lpet kun om meg selv. Jeg er i mitt eget modus og jeg bare flyr av grde (vel, flyr er kanskje ta litt sterkt i), og resultatet har ikke s mye si (s lenge jeg perser vel og merke). Da jeg deltok i mitt frste triathlon var jeg blant de siste som kom i ml, og det var helt greit. Jeg hadde ikke trent spesifikt mot lpene, jeg sov ca 3-4 timer i dgnet, jeg kunne ikke crawle, jeg hadde ikke syklet etter at jeg ble gravid og lpingen hadde jeg akkurat tatt opp igjen. Mlet mitt var bare fullfre og se om triathlondrmmen min virkelig var noe for meg (og det var det, og n har jeg blitt bde hekta og bedre til svmme, sykle og lpe).Dersom mange vet at jeg skal delta i et bestemt lp blir tankene mine mer prestasjonsorientert, og jeg fler jeg m komme i ml p en ok tid for vre bra nok.Tanken p ikke klare halv ironman innen cut off tiden har flere ganger ftt meg til ville trekke meg. Men fytti, det er s mye feigere enn prve, og s mtte gi seg fordi man evt. gr p en smell (eller punkterer, grss...) enn ikke prve.

Oi, her ble det mange setninger i parentes og rotete setninger...



Men n er det n en gang slik at jeg har blitt hekta p svmming (rh som jeg elsker at jeg endelig kan crawle 2200 meter uten pause p relativt god tid), sykling og lping. Jeg bruker mange timer p trening, og det vil ta enda mer til mot vr og sommer. Jeg er heldig som har en mann som sttter meg 100% i treningen mot ironman 70,3. Det er han som fr meg ut de dagene jeg ikke vil trene, som utfordrer meg til stille p fellestreninger og som motiverer meg nr min egen tro svikter. Men jeg kjenner jeg savner noen dele triathlongleden,erfaringer og trening mot et felles ml med.

... Derfor er det topp at jeg endelig har turd mte p treningene til BTC.


Treningsbagen er pakket igjen

For to uker siden var det jentetrihelg. I morgen skal jeg vre med p "Nissemann" med 1,5 time svmming, ca 2 timer sykling og 1 time lping rett etter hverandre. Jeg GLEDER meg til masse trening, og jeg fler meg s heldig som fr vre med p slike arrangement.

Ses vi?


JEG ER INTERVJUET I 3ATLET

For en stund siden ble jeg intervjuet av 3atlet.
Du kan lese det HER



SPENNENDE UKE

rh, for en uke jeg har hatt.



Jeg har vrt i Larvik p Farris bad for vre modell for bladet Kamille.

Photoshooten var ikke hvilken som helst heller; tema var bademoten 2015 og for meg var det veldig skummelt takke ja til stille.Jeg har faktisk ikke vist meg i bikini eller shorts siden jeg var 13 r eller noe i den dur, og jeg liker ikke stille i badedrakt p svmmekurs.Men jeg er s utrolig for blader som fronter et naturlig kroppsideal, og ikke bare viser syltynne modeller som er redigert til bli 100% perfekt, i tillegg til atjeg er veldig for utfordre meg selv. Det er jo utenfor komfortsonen vi blir bedre. Jeg nsker godta kroppen min akkurat som den er, og ikke skulle ha s skyhye idealer for meg selv om hva som er bra nok. Kropp er topp uansett strrelse og fasong.



Jeg og tre andre damer ble sminket og dollet opp, og jeg hadde p meg en kjempefin bikini.

Styling og fototeamet til Kamille var bare helt supre.Jeg flte meg skikkelig fin da jeg var ferdigsminket og pyntet, ogde var rause med komplimenter hele dagen. Det gjr noe med selvtilliten f s fine tilbakemeldinger fra s flinke folk :-) Selve shooten var litt skummelt. Men jeg gleder meg skikkelig til se bildene, og jeg hper de er fine. Det jeg fikk se p skjermen til fotografen virket i alle fallbra. Dere skal f se nr bladet er i hyllene.

At jeg i tillegg fikk husmorferie p kjpet var bare perfekt. Farris bad er virkelig et nydelig sted...
At solen dukket opp var heller ikke feil.










christinestrening

christinestrening

34, Bergen

Hei. Jeg heter Christine, er gift og mamma til en gutt p snart 2 r. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber som grnder i egen bedrift med utetrening; www.christinestrening.com. Hos meg finner du effektive bootcamper og babybootcamper ulike steder i Bergens vakre natur; ret rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregr utendrs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge p langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira p begi meg ut p enda flere vgale drmmer- og drmmer er det ikke mangel p! Jeg trener mot mitt frste ironman 70,3 i Haugesund juli 2015 og fulldistanse ironman (Coastman) i august 2015. Flg meg gjerne p veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg ogs p instagram og facebook ved ske christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv