april 2014

BARSELTID OG TRENING; vr snill med deg selv!

Barseltiden er en tid
der en skal vre snill med seg selv

... Og legge alle "burdene" p hylla!

Kroppen har vrt gjennom ekstremt store forandringer i svangerskapet, og det tar tid finne tilbake til formen en hadde fr graviditeten. Media serverer oss bilder av mdre som kommer tilbake til idealkroppen bare uker etter fdsel. For noen kommer det naturlig, mens andre bruker mye tid og krefter p komme fortest mulig tilbake til dit en var fr graviditeten. Barseltiden er en viktig tid der mor og barn skal bli kjent med hverandre og komme inn i gode rutiner. Mange opplever at de frste ukene og mnedene er travle og kaotiske, og mange er slitne den frste tiden.

Jeg synes det er viktig bruke tid p f bort babykiloene
... ogheller ha fokus p velvre den frste tiden med et nytt familiemedlem

Kiloene kom ikke p over natten, og det er urealistisk og forvente at de skal forsvinne over natten ogs. Jeg opplever at mange mdre stresser med g ned i vekt, men dersom man er i fysisk aktivitet og spiser sunt i passelige mengder vil vektnedgang komme naturlig litt etter litt (det er helt sant alts).Dersom man ammer forbrenner man ogs mer enn vanlig; sirka 500 kcal ekstra daglig. Det er faktisk ikke anbefalt ha et for stort kaloriunderskudd mens man ammer.Nr man gr raskt ned i vekt frigjs giftstoffer som er lagret i fettvevet som kan g over i morsmelken. S ta tiden til hjelp og legg bort vekten en liten periode.



Nr det er sagt er det ikke noe i veien med komme i gang med trening kort tid etter fdsel.

De generelle anbefalingene er at man kan begynne trene 6 uker etter fdsel. Dersom man har hatt en ukomplisert fdsel kan mange begynne trene tidligere (men da er det viktig med oppflging og gode rd fra fysiterapeut e.l) med lett styrketrening. Andre m vente litt lengre enn de anbefalte 6 ukene. Gturer med barnevognkan man starte opp med s fort man kjenner segklar for det.Det viktigste er kjenne etter p bde kroppen og overskuddet for nr man skal ta opp igjen treningen



Bruk de frste ukene p kose deg med barnet ditt, og bruk den tiden du trenger med komme i gang med trening. Nr du er klar kan du komme i form sammen med meg og andre mdre. Jeg arrangerer utendrs babybootcamp ved Tveitavannet (ved Sletten senter i Bergen). Alle treningene inneholder bde styrke og kondisjonstrening. Vi bruker egen kroppsvekt og elementer inaturen, og treningene er enkle men effektive. Jeg har lagt opp treningene slik at alle kan trene etter eget formniv, og hvordan kroppen fungerer etter svangerskapet og fdsel.

Det blir oppstart av ny gruppeneste uke.

  • Treningene vil foreg torsdager kl. 11.00.
    Siden torsdag neste uke faller p 1. mai vil frste trening bi onsdag 30. april kl. 10.45.
    F.o.m 8. mai vil treningene foreg torsdager kl. 11.00.

Jeg hper DU vil vre med. Her er det fokus p treningsGLEDE og en hoppendeglad mammakropp med masse overskudd!

HERkan du lese om babybootcamp i avisen BT
HER kan du flge meg p facebook

#trening #mammatrening #mamma #baby #barseltid #babybootcamp #bootcamp #babybootcampbergen #PT #treningmedbaby

FJELLTUR MED MINI I PULK

rh, livet alts!
Jeg lever for dager som dette

I dag tidlig dro vi p spontanturhelt til Vikafjell.
Der var det magiske tilstander; flotte fjell,stor sol som varmet godt, fin sn ogikke et vindpust.


Vi hadde garantert fjellets kuleste pulk, fra 70-tallet.


Vi fikk erfare at mini stortrives i pulk; nr han skal sove vel merke... Da han var vken ville han aller helst hoppe ut av pulken i fart i ekte Ola stil. Han sitter ikke stille et sekund den lille krabaten vr, og ute i snen er ikke et unntak :-)

Vi gikk noen meter opp i fjellveggen og spiste matpakkene vre.
Da han var soveklar la vi han i pulken, og han sovnet i rekordfart!

Da kunne vi lange mer ut; bare synd at jeg har skisko som lager gnagsr allerede etter 500 meter!



, jeg vil tilbake!

#tur #baby #friluftsliv #fjelltur #psketur #ski

P TOPPEN AV VERDEN

Hurra for en fin dag!
Sol, fjell og godt selskap.

... Det kan jo ikke bli bedre enn det.

I dag tidlig pakket vi bilen og satte nesen mot Kvamskogen.

Vi skulle p hytten for hente (og testkjre)pulken mannen min opplevde fjellheimen i da han var liten. Vi fant pulken; men snen var det verre med. Vi koste oss i den varme hytteveggen fr vi snrte skoene og gikk til fjells- uten ski p beina. Mini koste seg i breselen. Det eneste jeg synes er minus med ergo baby breselen erat babyen ikke kan sitte med kroppen utover vendt. Nr han likevel m sitte inn mot kroppen er det like greit ha han p ryggen; der er s mye bedre bre slik... Selv om jeg savnet klemme p han underveis.

N ligger skiene og pulken i bilen, og imorgen str Myrkdalen for tur.

Der er det garantert sn, og vi skal endelig f luftet skiene vre litt. Det er rett over to timers kjretur hver vei, s n m vi pakke oss ferdige og komme oss ut av huset s fort mini er klar for dagens frste powernap i 7- tiden i morgen tidlig.

Hurra for magiske dager i fjellet <3

#friluftsliv #ski #pulk #baby #fjelltur #turmedbaby

BABYBOOTCAMP I AVISEN BT

Babybootcamp har vrt i avisen BT
Her e
r den fine artikkelen

------------------------------------------------------------------------------------------------

Inn med magen, opp med babyen.
Skrevet av Guro Istad

Ukevis med regn, kun avlst av stiv kuling og enkelte sluddbyger, har tatt en pause. En velfortjent, vil mange si. Tveitevannet soler seg, og ender, mker og duer skiter og kvekker fornyd p og ved vannet. Det er den best tenkelige starten p vrens vakre treningseventyr for tte relativt nybakte mdre. De har alle meldt seg p Christine Lystrups nye treningstilbud til mammaer. Her er det helt i orden at ungene er med. Det er faktisk en forutsetning, for vognen og ungene er en del av treningen.

- Jeg liker trene ute. Man trenger ikke g inn for komme i form, sier Christine Lystrup. I vognen ligger hennes snart tte mneder gamle Ola. Det var han som fikk henne p tanken om mammatrening. Tidligere har hun arrangert bootcamp ute i friluft, men da for alle - og uten babyer og barnevogner som akkompagnement.

- P denne mten fr jo ungene ogs luft, sier Lystrup, som til sommeren fullfrer sin utdanning som personlig trener (*jeg har bl.a. allerede div. kurs i styrketrening og riktig teknikk, samt erfaring fra treningsbransjen)




Finner tilbake formen

Det er tyst fra barnevognene. Frisk luft og bevegelse er for sovemedisin regne. Lystrup ber de tte mdrene om g i gang med rask gange for varme opp. Mdrene setter fart. De fyker faktisk av grde, s bestemdre og fugler skvetter til sidene. Kanskje angrer de litt etter noen titalls meter p at de gikk hardt ut, for ikke lenge etter ber Lystrup damene om g sammen to og to, og lpe fem ganger frem og tilbake en strekning. For hver gang de er tilbake til start, skal de fortelle noe om seg selv til sin joggemakker.

Det tar ikke lang tid fr rdfargen har meldt seg i mdrenes ansikter, og et par svetteperler begynner melde seg.

- Blir de fit av dette, da?

- Ja, absolutt, forsikrer Lystrup.

Sunniva Berg Trones har fullfrt de fem joggerundene med vogn. Hun sliter med f igjen pusten, men gir en tommel opp. For fire mneder siden fdte hun Kristi. N nsker hun finne tilbake til den aktive personen hun var fr hun ble gravid.

- Jeg hadde hund, og gikk mye i fjellet. Men jeg mistet hunden omtrent samtidig som jeg ble gravid, og da ble det mindre.

- Hva hper du f ut av dette?

- Finere kropp. Nei da. En mer trent kropp. Skriv det i stedet. Bedre kondis, og turgleden. Det er vanskelig komme seg p et treningssenter alene.


Svanesjen ved Tveitavannet

Kristi sover veloppdragent i vognen, mens mamma gjr seg klar for gende utfall n. 20 skritt, ti p hver fot.

- Fin stil! Godt jobbet. Langt ned. Knip rumpen, roper Lystrup fra sidelinjen.

Damene er et syn for guder der de tar lange, dype skritt med vognene foran seg. Og vekker ikke s rent lite oppmerksomhet fra andre turgere.

- Rene Svanesjen, kommenterer en av mdrene selvironisk.

Gruppen er fremme ved noen benker og lekeapparater. Her har Lystrup planlagt intervallstyrketrening for mdrene.

- Vi kan gjre mye med vr egen kroppsvekt. Vi trenger ikke vekter.

Frst ut er pushups. De tas mot en benk, eller et tre for dem som synes benken blir for tung.

- Jeg er optimist, s jeg begynner her, proklamerer Marit Widding hyt, og gr rett p hardeste grad av velsen.

S flger planken, sideplanken, dipps, kneby og hoftelft. Mdrene peser, og fra flere av vognene begynner det knirke, men det er slett ingen unnskyldning for ta en pause. Christine Lystrup fungerer bde som trener og barnepasser, og dippsene kan erstattes av lfte babyen over hodet i stedet. Ingunn Bratberg velger sistnevnte lsning.

Det er mye lettere lfte henne enn meg selv, sier hun flirende, og strekker tre mneder gamle Synne i vret.

Gruppepress

- I dag er det nydelig her, men kommer du til fullfre alle tte ukene, uansett vr?

- Ja, det er gruppepress n. Man m ha bedre unnskyldninger enn vret for ikke dukke opp, sier Bratberg.

P veien gr en barnehage forbi. Stabbende unger peker og flirer av de tte damene, som n er i gang med hoftelft p tredje runden. Endene melder seg p barneflokken, og serverer hnflirende kvekk fra vannet.

Men mdrene har mer enn nok selvironi - og ikke minst gjennomfringsevne og krefter. Christine Lystrup uttrykker begeistring for innsatsen, men minner stadig damene om at de ikke m gjre velser som gjr vondt.

- De m kjenne etter. Hvis det er vondt lpe, kan de g. Er det vondt hoppe, fr de andre velser.

- Hvilket formniv br man vre i for kunne gjennomfre dette?

- Det er for alle, men jeg sier at det br ha gtt tte uker siden fdselen. Man sier jo seks, men for mange tar det lengre tid fle at man er i form til gjre noe. *Rettelse fra meg; Det gr fint an vre med etter 6 uker dersom kroppen fres braetter fdsel, men dersom en har hatt en tung fdsel med komplikasjoner kan det vre lurt vente litt lengre. Kjenn etter p egen kropp. Er du i tvil s ta kontakt- alle velsene kan gjres i lettere varianter :-)

Sosial "pushup"

Flere pushups, noen ammerunder, dipps, kneby og planker senere, gr treningen mot slutten. Kun spretthopp og en aldri s liten lpetur opp en bakke gjenstr.

- Hvor mye har det sosiale si for at du gjr dette?

- Veldig, veldig mye. Det er kjempesosialt, og s kommer vi i form samtidig, sier Ingunn Bratberg.

Det er ogs en av Christine Lystrups mlsettinger, for ikke alle kommer seg ut etter en fdsel uten en liten dytt.

- Det er mange mdre som har lyst til komme i form igjen, men som synes det er vanskelig levere ungen fra seg p Sats. Her er det sosialt ogs, sier Lystrup.

Og faktisk var det s sosialt vellykket at hele gjengen gikk p kaf sammen etter endt treningskt.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg starter med flere babybootcamp grupper etter pske med frste trening 30 april. Dersom du nsker vre med i en av gruppene kan du sende mail til christinelystrup@gmail.com. Jeg har ogs utendrs bootcamp for dere uten baby p Natlandsfjjell onsdagerkl. 19.00. Flg gjerne facebooksiden min; https://www.facebook.com/christinestrening

#babybootcamp #babybootcampbergen #christinestrening #styrketrening #kondisjonstrening #friluftsliv #mamma #baby #mammatrening #Bergen #treningmedbaby

FINESTE DAGEN

Dagen startet som den stort sett pleier starte.

Litt for tidlig (snn kl 05.30) etter litt for mange oppvkninger om natten (snn sirka 7-8 ganger). Smen er en morgenfugl som ogs liker f hyppige besk om natten. Jeg gned meg i ynene, tuslet inn p naborommet og plukket opp verdens blideste morgenfugl. Vi lagde oss en god porsjon med grt og spiste frokost med et stort glis rundt munnen og sa MMMM skikkelig hylytt mens vi koste oss i de tidlige morgentimer. Klokken 8 tok vi oss en liten powernap, s var vi som vanligklare for nye eventyr.

Det har vrt sol i to uker (!!!) iBergen,og vi har nesten slitt ut asfalten i Sdalen fra alle trilleturene vre. Plutselig kom jeg p at vi kunne pakke oss inn i bilen og sette nesten mot Flyen for en ordentlig fjelltur. De sistesolstrlene skulle nytes; i morgen melder de nemlig regn.

Hvorfor har vi ikke gjort dette fr?


Dream team

Vi gikk opp til Flyen med bresele, og p toppen koste vi oss med smoothie, solbading og den fineste utsikten. Smen fant seg en lekekamerat p 9 mneder, og vi kom i prat med mange fine mennesker. Etter en time p toppen blebabyen mintrtt. Da var det sovetid for han, og treningfor mamma.

Med smensovende i vognen lp jeg pesende opp alle bakkene til Brusehytten, og ned igjen via Skomakerdiket og Skansemyren. lpe med barnevogn er ingen spk! Vi snakker syrefest av nye dimensjoner. Men med god fart oppover, jevn hy puls og nydeleg vr smilte jeg fra re til re. Vi snakker ekte lykkerus og fjellglede.Dersom en ikkefr god kondis og flotte bein av lpe ifjellet, vet ikke jeg. Fjellturer er noe av den beste treninga en kan f. En trener bde styrke og kondisjon, og det gjr virkelig godt komme seg ut i frisk luft og flott natur!


Flaks for meg at jeg allerede har funnet drmmeprinsen!

Dagen toppet seg dajeg fikk telefon av en av mine beste venninner og forlover som ville komme p besk! Kaffe, latter og jentesnakk i solen p terassen; kan det bli bedre? N hper jeg dagen topper seg enda en gang med at smenoverrasker oss stort med sove noen timer i strekk i natt. Det hadde vrt noe det!

#tur #bergen #mammatrening #baby #kondisjon #lping #friluftsliv

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) S hyggelig at du besker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket bli 31 r gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt p 1,5 r. Jeg er grnder og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendrs i sm grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; ret rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregr utendrs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge p langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira p begi meg ut p enda flere vgale drmmer- og drmmer er det ikke mangel p! Jeg trener mot mitt frste ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Flg meg gjerne p veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg ogs p instagram og facebook ved ske christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits