april 2014

BARSELTID OG TRENING; vær snill med deg selv!

Barseltiden er en tid
der en skal være snill med seg selv

... Og legge alle "burdene" på hylla!

Kroppen har vært gjennom ekstremt store forandringer i svangerskapet, og det tar tid å finne tilbake til formen en hadde før graviditeten. Media serverer oss bilder av mødre som kommer tilbake til idealkroppen bare uker etter fødsel. For noen kommer det naturlig, mens andre bruker mye tid og krefter på å komme fortest mulig tilbake til dit en var før graviditeten. Barseltiden er en viktig tid der mor og barn skal bli kjent med hverandre og komme inn i gode rutiner. Mange opplever at de første ukene og månedene er travle og kaotiske, og mange er slitne den første tiden.

Jeg synes det er viktig å bruke tid på å få bort babykiloene
... og heller ha fokus på velvære den første tiden med et nytt familiemedlem

Kiloene kom ikke på over natten, og det er urealistisk og forvente at de skal forsvinne over natten også. Jeg opplever at mange mødre stresser med å gå ned i vekt, men dersom man er i fysisk aktivitet og spiser sunt i passelige mengder vil vektnedgang komme naturlig litt etter litt (det er helt sant altså). Dersom man ammer forbrenner man også mer enn vanlig; sirka 500 kcal ekstra daglig. Det er faktisk ikke anbefalt å ha et for stort kaloriunderskudd mens man ammer. Når man går raskt ned i vekt frigjøs giftstoffer som er lagret i fettvevet som kan gå over i morsmelken. Så ta tiden til hjelp og legg bort vekten en liten periode.



Når det er sagt er det ikke noe i veien med å komme i gang med trening kort tid etter fødsel.

De generelle anbefalingene er at man kan begynne å trene 6 uker etter fødsel. Dersom man har hatt en ukomplisert fødsel kan mange begynne å trene tidligere (men da er det viktig med oppfølging og gode råd fra fysiterapeut e.l) med lett styrketrening. Andre må vente litt lengre enn de anbefalte 6 ukene. Gåturer med barnevogn kan man starte opp med så fort man kjenner seg klar for det. Det viktigste er å kjenne etter på både kroppen og overskuddet for når man skal ta opp igjen treningen



Bruk de første ukene på å kose deg med barnet ditt, og bruk den tiden du trenger med å komme i gang med trening. Når du er klar kan du komme i form sammen med meg og andre mødre. Jeg arrangerer utendørs babybootcamp ved Tveitavannet (ved Sletten senter i Bergen). Alle treningene inneholder både styrke og kondisjonstrening. Vi bruker egen kroppsvekt og elementer i naturen, og treningene er enkle men effektive. Jeg har lagt opp treningene slik at alle kan trene etter eget formnivå, og hvordan kroppen fungerer etter svangerskapet og fødsel. 

Det blir oppstart av ny gruppe neste uke.

  • Treningene vil foregå torsdager kl. 11.00.
    Siden torsdag neste uke faller på 1. mai vil første trening bi onsdag 30. april kl. 10.45.
    F.o.m 8. mai vil treningene foregå torsdager kl. 11.00.

 

Jeg håper DU vil være med. Her er det fokus på treningsGLEDE og en hoppende glad mammakropp med masse overskudd!

HER kan du lese om babybootcamp i avisen BT
HER kan du følge meg på facebook

 

#trening #mammatrening #mamma #baby #barseltid #babybootcamp #bootcamp #babybootcampbergen #PT #treningmedbaby

FJELLTUR MED MINI I PULK

Årh, livet altså!
Jeg lever for dager som dette

I dag tidlig dro vi på spontantur helt til Vikafjell.
Der var det magiske tilstander; flotte fjell, stor sol som varmet godt, fin snø og ikke et vindpust.


Vi hadde garantert fjellets kuleste pulk, fra 70-tallet.


Vi fikk erfare at mini stortrives i pulk; når han skal sove vel å merke... Da han var våken ville han aller helst hoppe ut av pulken i fart i ekte Ola stil. Han sitter ikke stille et sekund den lille krabaten vår, og ute i snøen er ikke et unntak :-)

Vi gikk noen meter opp i fjellveggen og spiste matpakkene våre. 
Da han var soveklar la vi han i pulken, og han sovnet i rekordfart!

Da kunne vi lange mer ut; bare synd at jeg har skisko som lager gnagsår allerede etter 500 meter!



Ååå, jeg vil tilbake!

 

#tur #baby #friluftsliv #fjelltur #påsketur #ski

PÅ TOPPEN AV VERDEN

Hurra for en fin dag!
Sol, fjell og godt selskap.

... Det kan jo ikke bli bedre enn det.

I dag tidlig pakket vi bilen og satte nesen mot Kvamskogen.

Vi skulle på hytten for å hente (og testkjøre) pulken mannen min opplevde fjellheimen i da han var liten. Vi fant pulken; men snøen var det verre med. Vi koste oss i den varme hytteveggen før vi snørte skoene og gikk til fjells- uten ski på beina. Mini koste seg i bæreselen. Det eneste jeg synes er minus med ergo baby bæreselen er at babyen ikke kan sitte med kroppen utover vendt. Når han likevel må sitte inn mot kroppen er det like greit å ha han på ryggen; der er så mye bedre å bære slik... Selv om jeg savnet å klemme på han underveis.

 

Nå ligger skiene og pulken i bilen, og i morgen står Myrkdalen for tur.

Der er det garantert snø, og vi skal endelig få luftet skiene våre litt. Det er rett over to timers kjøretur hver vei, så nå må vi pakke oss ferdige og komme oss ut av huset så fort mini er klar for dagens første powernap i 7- tiden i morgen tidlig.

Hurra for magiske dager i fjellet <3

#friluftsliv #ski #pulk #baby #fjelltur #turmedbaby

BABYBOOTCAMP I AVISEN BT

Babybootcamp har vært i avisen BT
Her e
r den fine artikkelen

------------------------------------------------------------------------------------------------ 

 

Inn med magen, opp med babyen.
Skrevet av Guro Istad

Ukevis med regn, kun avløst av stiv kuling og enkelte sluddbyger, har tatt en pause. En velfortjent, vil mange si. Tveitevannet soler seg, og ender, måker og duer skiter og kvekker fornøyd på og ved vannet. Det er den best tenkelige starten på vårens vakre treningseventyr for åtte relativt nybakte mødre. De har alle meldt seg på Christine Lystrups nye treningstilbud til mammaer. Her er det helt i orden at ungene er med. Det er faktisk en forutsetning, for vognen og ungene er en del av treningen.

- Jeg liker å trene ute. Man trenger ikke gå inn for å komme i form, sier Christine Lystrup. I vognen ligger hennes snart åtte måneder gamle Ola. Det var han som fikk henne på tanken om mammatrening. Tidligere har hun arrangert bootcamp ute i friluft, men da for alle - og uten babyer og barnevogner som akkompagnement.

- På denne måten får jo ungene også luft, sier Lystrup, som til sommeren fullfører sin utdanning som personlig trener (*jeg har bl.a. allerede div. kurs i styrketrening og riktig teknikk, samt erfaring fra treningsbransjen)




Finner tilbake formen

Det er tyst fra barnevognene. Frisk luft og bevegelse er for sovemedisin å regne. Lystrup ber de åtte mødrene om å gå i gang med rask gange for å varme opp. Mødrene setter fart. De fyker faktisk av gårde, så bestemødre og fugler skvetter til sidene. Kanskje angrer de litt etter noen titalls meter på at de gikk hardt ut, for ikke lenge etter ber Lystrup damene om å gå sammen to og to, og løpe fem ganger frem og tilbake en strekning. For hver gang de er tilbake til start, skal de fortelle noe om seg selv til sin joggemakker.

Det tar ikke lang tid før rødfargen har meldt seg i mødrenes ansikter, og et par svetteperler begynner å melde seg.

- Blir de «fit» av dette, da?

- Ja, absolutt, forsikrer Lystrup.

Sunniva Berg Trones har fullført de fem joggerundene med vogn. Hun sliter med å få igjen pusten, men gir en tommel opp. For fire måneder siden fødte hun Kristi. Nå ønsker hun å finne tilbake til den aktive personen hun var før hun ble gravid.

- Jeg hadde hund, og gikk mye i fjellet. Men jeg mistet hunden omtrent samtidig som jeg ble gravid, og da ble det mindre.

- Hva håper du å få ut av dette?

- Finere kropp. Nei da. En mer trent kropp. Skriv det i stedet. Bedre kondis, og turgleden. Det er vanskelig å komme seg på et treningssenter alene.


Svanesjøen ved Tveitavannet

Kristi sover veloppdragent i vognen, mens mamma gjør seg klar for gående utfall nå. 20 skritt, ti på hver fot.

- Fin stil! Godt jobbet. Langt ned. Knip rumpen, roper Lystrup fra sidelinjen.

Damene er et syn for guder der de tar lange, dype skritt med vognene foran seg. Og vekker ikke så rent lite oppmerksomhet fra andre turgåere.

- Rene Svanesjøen, kommenterer en av mødrene selvironisk.

Gruppen er fremme ved noen benker og lekeapparater. Her har Lystrup planlagt intervallstyrketrening for mødrene.

- Vi kan gjøre mye med vår egen kroppsvekt. Vi trenger ikke vekter.

Først ut er pushups. De tas mot en benk, eller et tre for dem som synes benken blir for tung.

- Jeg er optimist, så jeg begynner her, proklamerer Marit Widding høyt, og går rett på hardeste grad av øvelsen.

Så følger planken, sideplanken, dipps, knebøy og hofteløft. Mødrene peser, og fra flere av vognene begynner det å knirke, men det er slett ingen unnskyldning for å ta en pause. Christine Lystrup fungerer både som trener og barnepasser, og «dippsene» kan erstattes av å løfte babyen over hodet i stedet. Ingunn Bratberg velger sistnevnte løsning.

 

Det er mye lettere å løfte henne enn meg selv, sier hun flirende, og strekker tre måneder gamle Synne i været.

Gruppepress

- I dag er det nydelig her, men kommer du til å fullføre alle åtte ukene, uansett vær?

- Ja, det er gruppepress nå. Man må ha bedre unnskyldninger enn været for ikke å dukke opp, sier Bratberg.

På veien går en barnehage forbi. Stabbende unger peker og flirer av de åtte damene, som nå er i gang med hofteløft på tredje runden. Endene melder seg på barneflokken, og serverer hånflirende kvekk fra vannet.

Men mødrene har mer enn nok selvironi - og ikke minst gjennomføringsevne og krefter. Christine Lystrup uttrykker begeistring for innsatsen, men minner stadig damene om at de ikke må gjøre øvelser som gjør vondt.

- De må kjenne etter. Hvis det er vondt å løpe, kan de gå. Er det vondt å hoppe, får de andre øvelser.

- Hvilket formnivå bør man være i for å kunne gjennomføre dette?

- Det er for alle, men jeg sier at det bør ha gått åtte uker siden fødselen. Man sier jo seks, men for mange tar det lengre tid å føle at man er i form til å gjøre noe. *Rettelse fra meg; Det går fint an å være med etter 6 uker dersom kroppen føres bra etter fødsel, men dersom en har hatt en tung fødsel med komplikasjoner kan det være lurt å vente litt lengre. Kjenn etter på egen kropp. Er du i tvil så ta kontakt- alle øvelsene kan gjøres i lettere varianter :-)

Sosial "pushup"

Flere pushups, noen ammerunder, dipps, knebøy og planker senere, går treningen mot slutten. Kun spretthopp og en aldri så liten løpetur opp en bakke gjenstår.

- Hvor mye har det sosiale å si for at du gjør dette?

- Veldig, veldig mye. Det er kjempesosialt, og så kommer vi i form samtidig, sier Ingunn Bratberg.

Det er også en av Christine Lystrups målsettinger, for ikke alle kommer seg ut etter en fødsel uten en liten dytt.

- Det er mange mødre som har lyst til å komme i form igjen, men som synes det er vanskelig å levere ungen fra seg på Sats. Her er det sosialt også, sier Lystrup.

Og faktisk var det så sosialt vellykket at hele gjengen gikk på kafé sammen etter endt treningsøkt.


------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Jeg starter med flere babybootcamp grupper etter påske med første trening 30 april. Dersom du ønsker å være med i en av gruppene kan du sende mail til christinelystrup@gmail.com. Jeg har også utendørs bootcamp for dere uten baby på Natlandsfjjell onsdager kl. 19.00. Følg gjerne facebooksiden min; https://www.facebook.com/christinestrening

 

#babybootcamp #babybootcampbergen #christinestrening #styrketrening #kondisjonstrening #friluftsliv #mamma #baby #mammatrening #Bergen #treningmedbaby

FINESTE DAGEN

Dagen startet som den stort sett pleier å starte.

Litt for tidlig (sånn kl 05.30) etter litt for mange oppvåkninger om natten (sånn sirka 7-8 ganger). Småen er en morgenfugl som også liker å få hyppige besøk om natten. Jeg gned meg i øynene, tuslet inn på naborommet og plukket opp verdens blideste morgenfugl. Vi lagde oss en god porsjon med grøt og spiste frokost med et stort glis rundt munnen og sa MMMM skikkelig høylytt mens vi koste oss i de tidlige morgentimer. Klokken 8 tok vi oss en liten powernap, så var vi som vanlig klare for nye eventyr.

Det har vært sol i to uker (!!!) i Bergen, og vi har nesten slitt ut asfalten i Sædalen fra alle trilleturene våre. Plutselig kom jeg på at vi kunne pakke oss inn i bilen og sette nesten mot Fløyen for en ordentlig fjelltur. De siste solstrålene skulle nytes; i morgen melder de nemlig regn.

Hvorfor har vi ikke gjort dette før?


Dream team

Vi gikk opp til Fløyen med bæresele, og på toppen koste vi oss med smoothie, solbading og den fineste utsikten. Småen fant seg en lekekamerat på 9 måneder, og vi kom i prat med mange fine mennesker. Etter en time på toppen ble babyen min trøtt. Da var det sovetid for han, og trening for mamma.

Med småen sovende i vognen løp jeg pesende opp alle bakkene til Brusehytten, og ned igjen via Skomakerdiket og Skansemyren. Å løpe med barnevogn er ingen spøk! Vi snakker syrefest av nye dimensjoner. Men med god fart oppover, jevn høy puls og nydeleg vær smilte jeg fra øre til øre. Vi snakker ekte lykkerus og fjellglede. Dersom en ikke får god kondis og flotte bein av å løpe i fjellet, vet ikke jeg. Fjellturer er noe av den beste treninga en kan få. En trener både styrke og kondisjon, og det gjør virkelig godt å komme seg ut i frisk luft og flott natur!


Flaks for meg at jeg allerede har funnet drømmeprinsen!

Dagen toppet seg da jeg fikk telefon av en av mine beste venninner og forlover som ville komme på besøk! Kaffe, latter og jentesnakk i solen på terassen; kan det bli bedre? Nå håper jeg dagen topper seg enda en gang med at småen overrasker oss stort med å sove noen timer i strekk i natt. Det hadde vært noe det!

 

#tur #bergen #mammatrening #baby #kondisjon #løping #friluftsliv

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits