mai 2011

7 fjell på en dag

Da er min første 7 fjellstur vel gjennomført :-) Bergens 7 fjellstur går over fjellene som omringer Bergen by og er 35 km lang. Det er jo ikke så langt, men tilsammen på turen går man 2400 høydemeter. I regnvær og MASSE søle var det faktisk ganske tungt.

Vi var tross alt heldige for vi slapp unna med noen regnbyer. Men terrenget var som sagt vanvittig sølete. Bare se på beina til folket her... Godt jeg hadde kledd meg med ull fra topp til tå, regntøy og vanntette fjellsko. Fikk vondt av de som satte av gårde i joggesko (!!!).

Det var 8000 påmeldte til turen. Det innebærer MASSE køgåing. Vi kom oss ikke avgårde før klokken 07.20 og da var det alt skikkelig mye kø på de 2 første fjellene. Det ene stedet sto vi nesten stille i 15 min, mens på den andre køen måtte vi rusle saaakte i 15- 20 min. Da kjente jeg at tålmodigheten min ble testet. He, he!

Men det var en fin tur likevel. Jeg ELSKER tur, så til tross for mye kø og utrolig glatte steiner og løyper så koooste jeg meg!!!! På de 3 første fjellene sto også kor og sang. Fytti katta, impressing... De sto jo og sang på toppen, der det er mest vind.... Brrr!!!

Jeg gikk turen sammen med min spreke svigermor (til venstre på bildet) og ei venninne av henne.... Håper jeg er så sprek når jeg runder 50 år!!!

Vi brukte rett over 11 timer på turen. Det er greit med tanke på så mye kø og glatte forhold!!!
Vi satt bare på rompa i 5 min på hele turen- det var da vi spiste matpakka på Ulrikens topp. Ellers har vi holdt det gående- hele veien.

Jeg er glad for at jeg har gått MASSE i fjellet det siste året. Det hjelper godt på vonde bein...Likevel ble jeg skikkelig stiv i knærne mine etter nedoverstigningen fra Ulriken. På Rundemannen hadde jeg VONDT!!! Men alle fjellene er stemplet inn, jeg har fått premien min og jeg er skikkelig fornøyd. Nå er det sofaslæcking resten av kvelden... Minst :-) Og god mat hører med!!!

Jeg hadde pulsklokka på meg.

Makspuls: 175
Snittpuls: 132
Kcal forbrendt: 6094

Jostedalsbreen neste :-)

Sjokolade hver dag

Jeg elsker sjokolade.
Altså, ELSKER sjokolade.
Den skal være mørkest mulig.
Helst uten sukker og gjerne litt bitter.

Jeg er heldig.
Jeg spiser sjokolade HVER dag!!! Sjokolade i form av en sunn og god grøt...

Sjokoladegrøt:

• 50 gram havregryn
  • 1 dl soyamelk (eller melk)
  • 1,5 dl vann
  • 1 ss kakao
  • 1 ss cocosa med smak (kan sløyfes)

Kok opp havregryn sammen med vann, soyamelk og kakao. La grøten småkoke til den er i ønsket grøtkonsistens. Ta grøten over i en skål og rør inn 1/2- 1 ss cocosa. Pynt med en banan og nyyyyt.

Sammen med en kopp kaffe er dette den perfekte start på dagen for meg :-)

Tips til intervaller

Du trenger ikke å løpe for å gjennomføre en god intervalløkt!

Jeg har ofte vonde knær, og da er ikke det å løpe intervaller den beste medisinen. Men å gå intervaller kan faktisk være like effektivt. og mer skånsomt for knær. I går tok jeg ukens intervalløkt- opp Ulriken. Jeg hadde maxpuls på 178 (når jeg løper korte intervaller kommer jeg som oftest opp i 176 i puls), og ble godt sliten.

Men husk at om du vil gå intervaller må du finne deg en SKIKKELIG bratt bakke og gå så fort du kan!!!

• Finn deg en veldig bratt motbakke, eks. opp Ulriken eller Stoltzen
  • Varm opp 10- 15 min med rask gange
  • Gå så fort du kan i 30 sek og hvil i 30 sek. Gjør dette totalt 10 ganger= 10 min
  • Total hvile i 5 min
  • Avslutt med 20-40 min gange i pulssonen 130-150

Lykke til :-)

Ny iherb favoritt

I dag kunne jeg gå på postkontoret og hente en ny ladning fra iherb.com.
Hipp hurra!!! Bursdag og jul på samme dag :-)
Og o`lala, jeg har jammen fått meg en ny iherb -supermatfavoritt.

Tart cherry

I følge super-nature er Tart cherry supernæring for immunforsvaret!
De ville Montmorency Tart Kirsebærene er muligens naturens mest næringsrike konsentrerte mat som inneholder et stort utvalg av kraftige antioksidanter som ikke kan måles med noen andre frukter.

Pure Planet Tart Cherry har en deilig og naturlig smak av friske kirsebær. Den kan brukes for vitalitet, velvære, styrke immunforsvaret, lette betennelser, for økt restitusjon, bedre søvnkvalitet og stressmestring. Tart Cherry er proppfull av antocyaner som er et av naturens mest effektive antioxydanter som også finnes i blåbær. Den kan blandt annet brukes i smoothies. Du kan også blande den med vann og drikke den som leskedrikk.

For denne skjønnheten betalte jeg 145 kr, mens på helsekosten må man ut med 469 kr for akurat den samme flaska... Jeg er så glad for iherb!!!!

HER finner du en billigere variant...

Jeg bestilte også Yogite med lakris og mintsmak.
Mmm... Gleder meg til å smake :-)

Dersom du er førstegangskunde på iherb.com kan du bruke koden RUP345 så får du $ 5 i avslag på din første bestilling :-)

Ulykkesfuglen er satt fri

For en start på dagen...

Jeg stod opp med godt mot og klar for morgenkardio og styrketrening.
Jeg spiste frokost og la ut på en rolig joggetur. Jeg ble skikkelig inspirert og holdt ett godt tempo. Samtidig var jeg helt i mine egne tanker og nøt de fine omgivelsene... Og PANG!!! Jeg snubla på ett kumlokk. Og en-to-tre. Jeg falt forover, og tok meg for med hendene da jeg landet på grusen... Mange blikk. Jeg som var lettere forvirret. Kjente en stikkende svie og en bankende følelse både her og der. Men jeg vinket og sa høyt: "Det går SKIKKELIG bra med meg altså". Jeg kom meg på beina og løp 100 m videre før jeg tillot meg og stoppe for å se på skadene.

AUCH!!!
Skrubbsår.
Steiner og sand i håndflatene.
Steiner under huden på kneet.
Hovent kne
Rennende blod
Og... Hull i buksa.

*Snufs*
Det så ikke bra ut. Men etter grundig vasking med Pyrisept ser faktisk såret ganske bra ut. Jeg kom meg unna med ett hovent kne med en deilig dunk dunk følelse... og ett sår jeg ikke kan fortelle sjørøverhistorier om!

Det svir... Og dunker. Og du kan se hevelsen til høyre på foten, under skrubbsåret. Synes litt synd på meg selv ja. Og dessuten må jeg droppe styrkeøkten, pga. det gjør vondt i kneet og inni hendene. Æsjda!!!

Hmmm... Jeg får aldri sånne sexye damebein jeg...
Er jo alltid full av blåmerker og skrubbsår :-)

Norgescup i utforsykling

I dag har vi vært og sett på Norgescup i utforsykling på Ulriken.

En helt vanvittig utforsykkelløype, som visstnok er Norges mest krevende og tekniske utforløype. Det var sirka 80 stykker påmeldt på denne norgescupen. Vinneren brukte bare 3,27 !!!

Vi var supportere for min kjære svoger som deltok.
Kjempeflink var han!!! Syklet på 4,06 min

Bilder fra dagen:

Jeg fatter ikke at de tør å sette utfor. Enkelte steder er det jo rett ned...
Fytti altså... Utrolig kult å se på :-)

Intervaller

I går var jeg skikkelig sliten, og bestemte meg for å ha treningsfri. Men mot ettermiddagen kriblet det i kroppen etter å ha slappet av i sofan med en god bok hele dagen. Da tok jeg på meg joggeskoene- noe som resulterte i intervaller ute!!!

ROS til meg!!!
Jeg misliker intervalltrening sterkt. Jeg løper mye heller i 1 time enn 10 min intervaller...

• 10 min oppvarming
  • 30 sek løp, 30 sek hvile = 10 min
  • 5 min total hvile
  • 35 min rolig jogging- (130- 150 i puls)

VONDT!!! Men deilig etterpå...
I dag er det venstre kneet mitt skikkelig trøblete. Jeg har jumpers knee som slår seg vrang med mye belastning. Så nå får jeg ta løpefri til det kommer seg igjen.

Klatring ute

Her har jeg vært i ettermiddag
I klatreveggen "Gjøkeredet" på Sotra

Veldig morro å klatre i dag. Vi har ikke klatret ute på 2 år. Og i dag klarte jeg endelig en rute på 6-
Det går veldig fremover med det meste for tiden. HIPP HURRA!!!

Jeg elsker vinteren, men våren er ikke verst den heller gitt :-)

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.