mai 2013

FIN LANGHELG

Jeg har hatt tidenes beste langhelg!

Snart ferdig med Marius hettegenseren jeg strikker :-)

Lørdag morgen busset jeg til Haugesund for å besøke familien min der. Dagen etter dro vi videre til Klepp for å besøke min eldste lillesøster og den lille familien hennes. Hun har nemlig bursdag i dag (HIPP HURRA), og vi ville være med på å feire henne. Høydepunktet for meg var å leke med familiens store midtpunkt; verdens fineste niese. Det er så kjedelig at vi bor så langt fra hverandre, for lillejenta vår vokser så fort at tanten ikke får ta del i alt det spennende som skjer.

Gøy på landet.

LANGTUR

Jeg er så glad for at jeg endelig føler meg frisk og rask igjen.

Jeg var i elendig form helt frem til svangerskapsuke 27 (det er nesten 7 mnd det!). Jeg var kvalm hver dag- noe som gjorde meg skikkelig sliten. Jeg fikk ikke sove særlig godt og bekkenet gjorde vondt! Etter uke 27 har formen bare blitt bedre, og det er så ubeskrivelig deilig å ha litt overskudd igjen. Humøret kommer krypende tilbake, kvalm blir jeg bare dersom jeg spiser etter klokken 19 og bekkenet gjør ikke vondt hele tiden iallefall. Det er mye enklere (og hyggeligere) å være gravid når kroppen endelig spiller på samme lag som meg igjen. Jeg håper der varer!

Med nyfunnet energi blir jeg også rastløs, og i dag måtte jeg opp i fjellheimen igjen! Mannen har fri og han ville være med. *Lykke*. Vi gikk samme turen jeg gikk på lørdag; Sædalen- Turnerhytten på Vidden- Ulriken. Det var kjempefint der oppe i dag også, men det blåste godt på Vidden.

... Det er jammen godt at glidelåsen i Bergansjakken fortsatt går igjen.

Når jeg går tur for tiden drømmer jeg mye om familielivet i kombinasjon med friluftslivet. Jeg gleder meg sånn til å tusle i fjellet med skrikerunger på slep. Og jeg smiler godt når jeg møter på småbarnsfamilier langt inne i fjellet; det viser jo at det er mulig å få til. Jeg håper vi er så heldige at vi får friske barn som kan være med på mange sprell.

Da vi kom til Ulriken var bekkenet mitt ømt, så etter en rastepause tok vi Ulriksbanen ned fra fjellet.

Turen tok 4 timer, og nå kjenner jeg det godt i bekkenet gjen, men det er SÅ verdt det.
... Jeg vet at med et par dager hvile og trening i slynge hos fysio blir jeg fint lappet sammen igjen :-)

RØD LINSESUPPE MED SITRON OG FRØ-RUNDSTYKKER

Mmm...I dag ble det deilig middag på oss:
Deilig rød linsesuppe med sitron og frø-rundsykker

Rød linsesuppe

• 1/2 chili
  • 12 dl ferdigblandet hønsebujong
  • saften av 1/2 sitron
  • timian, basilikum (ekstra god fersk)
  • salt, pepper
  • litt olivenolje

Slik gjør du:

Legg byggryn i kaldt vann over natten (evt. noen timer i kokt vann). Hakk løken i små biter og stek løken blank i en gryte med olivenolje og presset hvitløk. Rør inn tomatpurè, hakkede tomater og hønsebuljong. Kok opp og tilsett linser og byggryn. Bland inn chili og de andre krydderne. La koke på svak varme i 30-60 min til byggrynene og linsene er møre og suppen har tyknet litt. Du kan evt. ha i oppklippet spekeskinke (ca 100 gram) mens suppen koker. Tilsett sitronsaft rett før servering.

Frø-rundstykker, 8 stk

• 1 ss fiberhusk
  • 1 ts salt

Slik gjør du:

Sett ovnen på 200 grader. Knus frøene i en blender og grovhakk valnøttene med en kniv. Bland alle ingediensene god sammen i en bolle og la røren svelle i 10 min (det er viktig). Trill til 8 rundstykker. Stek på nederste rille i ovnen i ca 15 min. NAM!!!

Oppskriftene er hentet fra denne månedens utgave av Shape up.

FINALLY SUMMER!

WHAT A DAY!!!

Årets første, skikkelige sommerdag; Selvsagt måtte jeg på langtur i fjellet.

Jeg har blitt hekta på den fine veien fra Sædalen og opp til Gløvrevannet, og har tatt turen opp dit tre ganger denne uken. Jeg er så glad for at vi har flyttet til så mange gode turmuligheter. Det er en hel ny verden her jo! I dag var planen å gå opp samme vei, videre til bunnen av Ulriken og ned til Montana. Meeeen, en god plan kan da alltids endres? Da jeg kom til toppen ble jeg fristet av skiltet som viste veien til Vidden og Turnerhytten. Jeg måtte ikke tenke meg om mange ganger før jeg labbet innover Vidden med en god omvei til Ulrikens topp.

Det gikk opp, opp, opp.

Etter 2 timer i varmen og bratte oppoverbakker begynte jeg å lure på om jeg hadde tatt riktig avgjørelse om å gå langtur, alene og gravid i uke 30. Jeg var sliiiten. Men etter litt betenkningstid kom jeg frem til at "jeg er jo ikke syk, bare litt gravid"... En liten pause og masse vann gjorde susen. Jeg følte jeg meg piggere og fortsatte mot Turnerhytten i slakere tempo.

Heeeelt der nede med veiene i midten av bildet er huset vårt, og startpunktet for dagens tur.
Fortsatt ikke på toppen!

Turnerhytten var åpen i dag, og der slo jeg meg ned sammen med alle småbarnsfamiliene. Jeg kjøpte meg en vaffelpannekake (som var vaffelrøre stekt som en pannekake) og en kopp med solbærtoddy. Mmm, det kunne ikke blitt bedre timing for en vaffelpannekake :-D

Godfølelse på toppen av Ulriken.

4 timer i fjellet ble mye lengre enn planagt. Men HURRA så fornøyd jeg er! Sliten i beina og mørkerosa på ryggen- resten av kvelden skal tilbringes på sofan sammen med mannen som har syklet 20 mil over Hardanger i dag.

Meg i kjent avslappingsstil!

MORGENSTUND...

... Har gull i munn...

Jeg elsker morgener. Jeg våkner stort sett tidlig og spretter rett opp av sengen. Jeg liker ikke å ligge i sengen til langt på dag; det gjør meg gretten. Den perfekte morgenstunden har jeg helt alene, i stillhet i sofakroken sammen med en god frokost og en kopp kaffe.

Dagens frokost var 17. mai inspirert.

Jeg lagde sjokoladegrøt og serverte med blåbær, banan, hjemmelaget jordbærsyltetøy og kokos. Sjokoladegrøt er en favoritt. Har du ikke testet det så har du noe å glede deg til. Kok opp havregryn på vanlig måte og rør inn kakao, sjokoladeproteinpulver, kanel og kardemomme rett før servering. Uten sjokoladeproteinpulver blir smaken veldig besk- mulig det hjelper med søtning?

Mannen min er glad i sove lenge, og slappe av i sengen på fridager.
I dag fikk han sove helt til klokken 10 (!!!) og ble vekket med frokost på sengen.

Perfekt start på morgenen for oss begge :-D

Dagens oppfordring til deg...

Jeg håper du får en super dag.
-Smil fra Christine-

GODE MATTIPS

... Ett par mattips

Uten mat og drikke, duger helten ikke. Heltene, det er oss!

Bilde nr. 1: Salat med reker og kokt egg
Bilde nr. 2: Sunn panna cotta med skogsbær coulis, oppskrift HER
Bilde nr. 3: Supergode frokostvafler, oppskrift HER
Bilde nr. 4: Polarbrød med Philadelphiaost, agurk, paprika, avokado, salt & pepper
Bilde nr. 4: Mozzarella salat (tomat, mozarella, fersk basillikum og litt olivenolje)

BANANHAVREGRYN PANNEKAKE

Enkel, god og kjapp frokost

I dag var jeg kreativ og lagde kjempegod frokost av det vi har liggende i skuffer og skap.

Bananhavregryn pannekake
... så enkelt som å

• mose 1 banan
  • røre inn kanel
  • spe på med havregryn og blande godt sammen
  • Forme en pannekake på bakepapir
  • Steke i ovnen på 200 grader til pannekaken har blitt gylden i fargen
  • Servere med masse bær (vi hadde bare jordbær)

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.