mai 2014

MITT FØRSTE SYKKELRITT

Da har jeg gjennomfør mitt første sykkelritt
Og jeg syntes det var kjempegøy!

Jeg var litt usikker på hvordan det kom til å gå, for jeg har ikke syklet mer enn 3- 4 ganger etter at jeg ble gravid. Men jeg MÅ få noen mil i beina på sykkel før mitt neste løp, og da var jo Skjærgårdsrittet en super anledning. De siste dagene har jeg brukt på "restitusjonstrening" og spise sunn og god mat som gjør kroppen min glad. Bare sjekk gårsdagens middag da, rene luksusen!



Tapas- kjæreste- middag

Alt er hjemmelaget a la Christine. Aioli, pesto, bacon dadler, mørkegrønn salat med dressing, parmaskinke, egg, røkelaks, melon, druer, marinerte oliven og guacamole. Som vi koste oss!

 

Jeg har lest at rødbete juice skal bidra til at man presterer bra fysisk, og juicen har blitt populær innen sportsernæring. Flere studier har konkludert med at rødbetejuice bedrer arbeidsøkonomien, og at man ved et gitt oksygenopptak kan løpe fortere eller holde på lenger. Jeg følte meg i alle fall supersunn da jeg helte i meg et glass med knall-lilla juice, og jeg kjente med en gang at jeg ble like sterk som supermann. Dette må bare bli mitt hemmelige (kanskje ikke så hemmelig lengre) eliksir før løp i tiden fremover ;-)



Klare for start

I dag stod vi opp til overskyet vær og 8 grader. Jeg dro på meg kort sykkelshorts, ullsokker, lang sykkelbukse utenpå, superundertøy (ganger to på overkroppen) og vindjakke. Vi stilte til start rett før klokken 9, og jeg kjente meg passe varm. Jeg skulle nok tatt av meg den lange sykkelbuksen allerede da, men plutselig var det start for vår pulje og da var det bare å finne seg en rygg å henge på. Jeg hang fint på i to mil sirka, og jeg følte meg lett og fin i kroppen. Så kom det en superbakke. Jeg var så varm at jeg så dobbelt, og farten sank i takt med at svetteperlene dukket opp. Vi stoppen, og jeg fikk tatt av meg et lag, og vips så var feltet borte. Mannen min er fin, han lånte bort ryggen sin (hele veien), og jeg slapp unna motvinden det meste av veien. Jeg tenkte positive tanker, og alt gikk bedre enn fryktet. Etter bare en time gnagde sulten i magen, og jeg spiste bananer og sunne, hjemmelagde godiskuler til den store gullmedaljen. Det hjalp på energinivået, og det holdt motet oppe helt til vi var kommet rett over 5 mil. Da begynte høyre arm og korsryggen å stivne. Egentlig ikke så rart ettersom jeg ikke har sittet på et sykkelsete på en evighet. Jeg beit tenna sammen, og etter enda en mil kom vi frem til drikkestasjonen. Der ble vi møtt av verdens fineste heiagjeng, bananer, rød saft og lovnader om at det bare var to mil igjen. Superkreftene kom tilbake, vi trødde på og jeg kunne lukte mållinjen. Etter enda en mil fikk jeg syke kramper i høyre lår, og det tok ikke mer enn noen sekunder før venstre lår fulgte etter. Vi slakte ned på farten, men krampene ga seg ikke. Vi kunne ikke gi oss nå, så jeg beit tenna sammen igjen og trødde på det jeg hadde igjen av krefter.



Vi kom i mål etter 85 km på sykkelsetet, på tiden 3.30.38.
... Ingen medalje ventet på oss. Hva skjer?

Jeg er veldig fornøyd med løpet. Vi fullførte uten feltet vårt (ok da, der er det mannen som skal ta æren) og ettersom jeg ikke har sykkeltrent på leeenge, eller hatt treningsøkter på lengre enn 1,5 time av gangen må jo tiden være ok. Og nå har jeg noe å perse på... Til neste år kanskje


Matpakken som ventet ved mållinjen.

Nå ligger jeg endelig som et slakt ut på sofaen.
... Det er ingen spøk å komme sliten hjem til en skjønnas som aldri sitter stille.

Nå skal det spises... Og soves

 

#sykkel #sykkelritt #skjærgårdsrittet #trening #mat #naturligmat #sunnmat

INTOLERANSE

Da har jeg fått svar på blodprøvene mine
... og jeg er intolerant mot mange av matvarene jeg mistenkte.



Matvarer som må ut av kostholdet mitt det neste året:

  • Eggehviter
  • Mandler
  • Bygg
  • Kumelk
  • Hvetemel
  • Kli
  • Durumhvete
  • Gluten
  • Ølgjær
  • Spelt
  • Ris
  • Paranøtter

 

Jeg fikk mest utslag på eggehviter og mandler. Oh my, som jeg kommer til å savne egg (hva er vel sunne pannekaker og vafler uten egg?) og tyrkisk yoghurt. Heldigvis fikk jeg oppskrift på kikertpannekaker uten egg, så da overlever jeg nok fint. Jeg lever allerede uten mange av de matvarene i hverdagen. Jeg bare gruer meg litt til besøk; jeg hater å være "vanskelig gjest". Men det positive er at ved å være streng med kostholdet fremover, og helt kutte matvarene jeg er intolerant mot, kan jeg antakelig spise det meste på listen igjen innen et år ved å introdusere matvarene sakte igjen når tiden er inne for det. Slik kan tarmen få sjanse til å bygge seg opp igjen, og bekjempe betennelsestilstanden i kroppen min. Det blir spennende å se hvordan kroppen min reagerer ved å kutte ut disse matvarene. Jeg krysser alt jeg har for at jeg blir god i magen igjen og får overskuddet tilbake. Jeg fikk også beskjed om at når magen stabiliserer seg kommer jeg mest sannsynlig til å gå ned en del i vekt i starten; de siste babykiloene skal av, og det blir digg!

Den strukturerte treningen min er tilbake til hverdagen igjen. Hurra!

Denne uken har jeg fått testet racer sykkelen min, hatt en god svømmeøkt med teknikkinput fra en dyktig svømmer jeg møtte på i svømmehallen, fått til en skifteøkt (å gå rett fra sykling og over til løping) og jeg har løpt meg til ny pers på 5 km løypen min. I tillegg har jeg fått sneket inn en styrkeøkt. Jeg må vel kunne si at denne uken har vært veldig bra treningsmessig. Ikke er jeg sliten i kroppen heller.

I morgen skal det hviles, for på søndag braker det løs med mitt første sykkelritt.

Det er tid for Skjærgårdsrittet på Sotra, med 85 km sykling. Jeg kommer til å bruke hybridsykkelen min, for jeg har ikke rukket å bli trygg på raceren enda. Vi har meldt oss på en pulje som skal sykle 28 km/t. Sjit, jeg kjenner melkesyren i lårene allerede.

 

NY HJEMMESIDE

HURRA,
Nå er endelig hjemmesiden på plass



Det er utrolig deilig å ha all infoen samlet på ett sted.
Sjekk den ut på www.christinestrening.com

... Og del veldig gjerne linken med venner og bekjente; da blir jeg hoppende glad.

#babybootacmp #babybootcampbergen #pt #trening #babymat #babymatkurs

BABY BOOTCAMP

Årh, vi har vært så heldige med været
på bootcamp og babybootcamp


Vi har trent sammen i 8 uker nå, og med unntak av en drop-in time i påsken har det vært sol hver gang. I dag var ingen unntak, og det er jammen ikke verst til å være i Bergen. Treningen blir mange hakk bedre når det ikke øser ned, ialle fall med små babyer i vognen som ofte vil opp å hilse på verden.

Jeg er så utrolig imponert over den spreke mammagjengen.

Jeg synes alle har vist stor fremgang i løpet av disse ukene, i alle fall når det kommer til teknikk. Det synes jeg er supergøy. Og med den ene gruppen kjørte vi en testrunde på en økten med tid, og flere perset med hele to runder. Da blir jeg som trener hoppende glad, og ganske stolt av deltakerne. Det er fortsatt 5 uker igjen til ferie, og jeg gleder meg til å se enda mer fremgang innen den tid.


Ola får seg nye kompiser!

Det samme gjelder gjengen uten babyer som trener på kveldstid.

Også der er det garantert god stemning på hver trening, og de er superflinke på å pushe og motivere hverande. Det er det som er så gøy med å trene i faste grupper; man blir liksom litt kjent med hverandre, man har det gøy mens man trener og man tar i litt mer når man trener sammen. Win, win.

I just love my job!

 

Vil du være med er det ledige plasser i babybootcampgruppen torsdager kl. 11.00 ved Tveitavannet (Sletten senter) og i bootcampgruppen på Natlandsfjell om ettermiddagen (kl. 19.00) på onsdager.

#babybootcamp #babybootcampbergen #bootcamp #bergen #mammatrening #mamma #baby #trening #treningmedbaby

17. MAI TRENING

Har dere hatt en fin 17. mai feiring?
Ola hadde sin første feiring, og han var så fin i bunad fra bestemoren sin


Dagens 17. mai frokost


Etter en fin dag med familiebesøk og feiring fikk mini og jeg besøk av svigers. De ville sitte barnevakt, og foreslo at jeg kunne sykle til mannens jobb, hente han der for så å sykle sammen hjem igjen. Mannen deltar på Bergen- Voss sykkelrittet hvert år, og han sykler til og fra jobb, 26 km, nesten hver dag hele året. Jeg har bare syklet to ganger etter at jeg ble gravid, og jeg har fryktet at sykkelkondisen min var temmelig dårlig. Men den var mye bedre enn fryktet. Og da jeg satt på sykkelsetet kjente jeg at jeg har savnet lange sykkelturer ute i naturen.


I superdigg sponsortights fra 2xu


Det er så vakkert i fjellveien.
Mannen min er heldig som får sykle her hver eneste dag.

På det siste strekket før leiligheten vår tok mannen min på seg PT rollen. Jeg fikk beskjed om å sykle så fort jeg kunne de siste kilometrene, og han pisket meg hele veien hjem. Oh my, vi snakker ekte syrefest i lårene. Utrolig deilig. Det jeg savner mest fra tiden før vi fikk barn er muligheten til å trene sammen med mannen min. Vi er et bra team som pusher hverandre, gir tilbakemelding på teknikk og koser oss maks på trening sammen. Jeg håper vi får trent mer sammen fremover, og at vi får til lange turer sammen igjen... En dag. 

Jeg skulle egentlig gå 7-fjellsturen på søndag, men etter all løpingen før havmaraton har jeg hatt vondt i knærne. De er på bedringens vei, men jeg tør ikke gå alle høydemetrene så tett før triathlonet mitt, så jeg har gitt bort startnummeret mitt. Mannen min kom på den gode (??) ideen om å melde oss på Skjærgårdsrittet på Sotra neste søndag. Dersom vi får barnevakt blir det altså sykkelritt på meg om en uke. Jeg trenger litt mer løpserfarig for å holde sjakk på nervene mine!

Hmmm, jammen på tide å få raceren ut på veien.

 

#triathlon #3atlet #sykkel #trening #friluftsliv #2xu

LIVET ALTSÅ

Long time, no see.
Dagene har fått vinger!!!



For tiden har jeg hele tre baby bootcamp grupper og en bootcamp (uten babyer) hver uke, og i morgen braker det løs med første babymatkurs i casa de Lystrups. Jeg lever drømmen min med å drive for meg selv, og jeg er så takknemlig for at jeg har kommet over så supre deltakere. Jeg gleder meg til hver trening sammen med disse spreke og flotte damene, og jeg tør å påstå at det er gøyere og mye mer sosialt å trene sammen ute i frisk luft enn inne på et treningssenter.

Jeg kommer med ny hjemmeside neste uke.
Da blir all infoen om prosjektene mer oversiktlig, og det vil oppta mindre plass her på bloggen.



Min egen trening har det ikke gått like knirkefritt som tidligere.

Jeg har brukt utallige timer på å lage treningsopplegg, koordinering, oppskrifter til babymatkurs og viktigst av alt; passe på verdens ivrigste 9 måneders gammel gutt. Jeg har trent flere ganger i uken, men det har blitt mer på dagsfølelsen enn målrettet trening mot tri. Lapskaustrening som Janne ville sagt. Dagene flyr, og jeg innser at skal det bli trening med kvalitet på meg så må ukene planlegges godt, fra dag til dag. Mannen min og jeg har koordinert kalendrene våre, og nå er treningene de neste 3 ukene spikret. Da jeg satt med kalenderen i hånda oppdagde jeg at det bare er en måned til mitt første triathlon. iiiik, jeg tror jeg dør litt på meg.



Det skal iallfall ikke stå på utstyret til mitt første løp.

Jeg må være verdens heldigste jente; jeg har nemlig fått 2XU som sponsor til løpet mitt. Oi, som jeg gleder meg til å ta i bruk alle herlighetene jeg fikk. Tightsen er allerede flittig brukt og våtdraken må jeg jo få testet i vann fortere enn fort (jeg gruer meg litt til å bade ute likevel, for det virker så kaldt, våtdrakt eller ei). Nye svømmebriller og svømmehette oppgraderte kul-faktoren min i svømmehallen mange hakk (beviset kommer i morgen), men trisuiten skal innvies selve løpsdagen.


Nå er det altfor sent for en småbarnsmamma som har en baby som står opp kl. 5 om morgenen i tillegg til egentrening, baby bootcamp og kurs; alt FØR klokken 14. Hurra, livet er godt når dagene er fulle.  

 

#2xu #triathlon #babybootcamp #bootcamp #babybootcampbergen #utetrening #babymat #babymatkurs

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits