juni 2011

Jeg skal sykle Norge p langs- alene

Da er det gjort...
Billetter opp til Nordkapp er kjpt og betalt.

Jeg skal sykle fra Nordkapp til Lindesnes- helt alene.

12 mil dagen- i hele4 uker.
Norge p langs- here I come!!!

*Skrekkblandet fryd*

Jostedalssbreen p langs- check !!!

... Da har jeg gjennomfrt en av mine aller strste drmmer. Jeg har gtt Jostedalsbreen p langs p 3 dager, og besteget vanvittige Lodalskpa p 2087 m.o.h. En helt fantastisk tur:-)

P onsdag kjrte vi fra Bergen klokken 07.00. Klokken 14.00 var vi fremme vedBdalsetraog vi kunnebegynne turen med g opp alle den 1800 hydemetrene opp til isbreen.

Sskenbarna til Jon ble med oss p tur. S var detmeg og Jon da :-)
Bedre turflgeskal en lete lenge etter!!!

Her venter breen p oss

Steike tungt g opp meg tunge sekker fylt med varme klr, mat for 4 dager, soveposer, stegjern, isks, tau, klatreutstyr osv.!!! Men i godt selskap og deilig vr er det jo bare kos...

Endelig oppe p isbreen.
Fremme ved bunnen av Lodalskpa la vi igjen sekkene vre og vi la ut for bestige Lodalskpa- 2087 meter over havet. En helt vanvittig fjelltopp hvor vivirkeligmtte klyveoss oppover !!! Den var skikkelig skummelt med s bratt fjellvegg s mange meter over havet. Jeg skalv i beina p vei opp...Desto bedre n toppen :-)

Her er Lodalskpa. Den er faktisk brattere enn den ser ut til p bildet!!! Crazy :-) Da vi var nede ved sekkene vreigjen klokken 03.30 og vi satt opp teltet. Da vi sovnet hadde vi vrt vkne i 23 timer!!!

Dagen etter mtte vi sove ut. Vi vknet til sene regn, s vi l i soveposene til regnet ga seg klokken 13.30. Etter en god frokost pakket vi ned campen vr og trasket videre i opplett og tke til klokken 01.00 om natten igjen.

Slitne etter dag en og gjennomvte etter bare ett par timer. Brrr.
Vi koste oss likevel da. Kjempegodt komme i trre klr og en varm sovepose :-)
Og kjekkt med teltkos med supre turvenner.

Real turmat hrer med :-)

Dag 3 vknet vi til enda vrre vr. Det regnet, var skikkelig mye tke og kald vind. Brrr...Den vteste OG kaldeste opplevelsen jeg har hatt p lenge. Jeg haddeskikkelig vondt i venstre kne oggnagsr p begge hler. Her var det bare bite tenna sammen, g pog tenke p at vi skulle overnatte i en varm og trr hytte ved Flatbreen.

Da vi skulle renne ned over Suppehellebreen og mot Flatbreen sttte vi p mange STORE og dype bresprekker vi mtte skli sikk sakk mellom. Fantastisk!!! Hadde bare sikten vrt bedre slik at vi kunne ha nytt synet bedre... Nede ved Flatbreen fikk vi opplett og vi kunne se hvordan det faktisk s ut rundt oss.

Da vi endelig kom frem til hytten ved flatbreen jublet vi. Vi hadde gledet oss snn til komme inn og f litt varme i kroppen. Desverre var det allerede 16 mann i hytten og ingen plass til oss, og vimtte derfor traske helt ned tilFjrland. BRATTE nedoverbakker med slitne bein er ikke det en drmmer om :-)

Vi var nede klokken 02.00 (etter 12 timers gange). Vi ble kjrt tilbake til bilen vr i Bdalsseter, og fra der kjrte vi helt hjem til Bergen om natten. Vi var fremme her klokken 10.30.Dgnforvirra og ddstrtt??? Jepp!!!

Uansett....
N skal jeg sove litt mer og pleie gnagsrene som verker noe vanvittig. Lurer p nr jeg kan g normalt igjen. Men likevel... Dette var en super tur. Det frister g over en gang til- med sol og god sikt :-)

3 dager p tur i fjellet

N sitter jeg i sofan- nydusjet og ganske sliten.
Vi har gtt p tur i fjellet- i hele 3 dager.

P torsdag kjrte vi til Hornaberg innerst i Bergsdalen. Derfra gikk vi opp til Lkjedalsnuten. Jeg hadde lest om den fine turen i et DNTblad og falt helt pladask for den bitte lille hytten p tuppen av fjellet. Der MTTE vi ta turen. Hytten hadde 5 sengeplasser og var kjempekoselig. Det beste av alt var den nydelige utsikten over Hardangerfjorden, med Folgefonna i bakgrunnen.

Vi spiste middag i solveggen. Til tross for sol og14 grader var jeg skikkelig kald!!! Jegmtte pakke meg inn med dunjakke og lue :-) Jeg fryser ALLTID p tur og er avhengig av drasse med meg dunjakke og godt med ull.

Fredag morgenvknet vi til regn. Vi ville likevel g denplanlagte dagsmarsjen over myrer og glatte fjelltil neste hytte p Vending. Vi trasket av grde i sipperegn!!! Brr!!!

Vi mtte p en sau som hadde brukket en fot. Uff, hun og lammene var kommet bort fra flokken sin. Fikk skikkelig vond av henne. Vi mtte g nedom en seter for se om vi kunne finne bonden- uten hell...

Hper sauene overlever...

Etter 6-7 timer kom vi frem til den store hytten p Vending. Den hadde sengeplass til hele 24 personer. Kjempedeilig komme i hus etter ha trasket i vte myrer og regn hele dagen. Huden p fttene mine var nesten gtt i opplsning :-( Da var det deilig trke foran vedovnen med en deilig middag (rart hvordan alt blir luksus p tur. Vi jublet da vi fant Toro pastaposer p spiskammerset).

Vi fikk hytten helt alene (hvem gr liksom p langtur i snn vr??) og vi koste oss hele kvelden med spill, hytlesning og latter. P hytten var det en utrolig stilig bok jeg bare m f anbefale: "Prinsessen som skulle til seters for gjre seg fet" av Reidar Kjelsen. Et litt groteskt og annerledes eventyr. Jeg mtte ta et bilde av frste siden... Les da :-)

Vi vknet til regn i dag ogs. Men da skulle vi bare g 2 timer, ned til veien igjen ved Hamlagrosen. Derfra var det 12 km asfaltvei til bilen vr. Heldigvis fikk vi haik p frste forsk s vi slapp g hele veien rundt.

En utrolig fin rundtur jeg absolutt vil anbefale. Iallefall hytten p Lkjedalsnuten. Den var fantastisk!!!

N skal vi slappe av i 3 dager og pakke sekkene vre for ny tur. P onsdag tar vi turen over Jostedalsbreen- med 3 planlagte overnattinger i telt p breen, alts fire dagers marsj p ski og stegjern. Vi har kjpt snanker og stegjern, s da er vi vel godt forberedt. N fr vi bare hpe at Yr.no lyver om vret... De har nemlig meldt regn alle dagene....

Sunt og godt lunsjtips

P lunsjmenyen min i dag stod det
"ovnsbakte fylte sopp og paprika a`la Christine"

Du trenger:

Litt olivenolje

Slik gjr du:

Sett ovnen p 200 grader.

Ta ut stilkene fra soppen og fyll hullet med litt olivenolje, hvitlk (1 fedd p 4 sopp) og litt ost.
Skjr av toppen p paprikaene og rens ut frene. Legg i ildfast form inn iovnen. Paprikaene stekes i 8 min, mens soppene fr 10min steking. Paprikaene m snus halvveis i steketiden.

Mens soppene og paprikaene er i ovnen lager duen litensalat med f.eks salat,agurk, tomat og paprika. Dryss over 1 ss hempfr til hver porsjon.

Fyllet til paprikaene:

Hakk opp tomater i sm biter. Bland tomatenesammen med bnner, kikerter og tunfisk (hellut vannet fr bruk)i en bolle og mos det til littmindre biter med en stamper.

Hakk opp lk, squash og hvitlk i sm biter og bland det sammen med "det moste".
Tilsett i boks mager kesam og smak til med salt og pepper.

Ta ut paprikaene etter 8 min og fyll de med tunfiskblandingen.
Legg p tallerken sammen med salat og soppene :-)

Det ble litt mye fyll, men restene blir perfekt til kveldsmat sammen med avokado og speltlumper.
Retten ble faktisk veldig deilig !!!! Mannen min digget maten ogs (s han mtte f to paprikaer) s dette blir nok lagd igjen :-)

Deilig ferie

Vi har hatt 4 deilige dager p Asky i pinsen.Vi har vrt mye ute i hagen, grillet, drmt oss bortog slappet skikkelig av. Data og TV ble byttet ut med bker, blader og Donald :-)

Jeg trorsvigers m ha en av en av de husene mednydeligst utsikt..

Casper varveldig lykkelig!!! Frste gang han har ftt lov til hoppe fritt p gresset.

Neida svigermor, han verken spistep plantene dine, eller gravde i jorda :-)

... Spennende utforske nye steder ...

Han er ikke like happy i dag... Tilbake i byen igjen med MASSE fltt. Jeg har fjernettolv blodsugere fra han, og to fra meg selv. Jeg mistenker det sitter flere p lur i pelsen hans enda. Grrr... Jeg hater de insektene.

I`m in iherb heaven...

... For i dag fikk jeg to iherb pakker p dren.

Begge var med godteri!!! Sunt godteri... Det var faktisk jubel i heimen da jeg pnet pakkene. Mannen min mtte bare smile i skjegget av meg :-) Perfekt timing siden jeg m slappe av i en uke etter operasjonen.

Her er det litt av hvert :-) Jeg skal ramse opp fra venstre hva jeg har anskaffet meg :-)

1. Organiske sitrondrops og Organiske fruktdrops. Begge er fra Yummy earth. Dropsene er utrolig gode p smak, og det at de er sukkerfrie og uten kunstige tilsetningsstoffer gjr de bare enda bedre!!! Yummy earth har ogs kommet med sunne gummibjrner. Det m testes neste gang :-)

2. Stevia, mrk sjokolade. Jeg elsker stevia og har ogs stevia i smakene english toffee og vanilla creme. Jeg bruker ofte stevia i baking, som smaktilsetning i mager kesam eller i varm drikke. 2-3 drper s har du en god smak uten mange kcal og kunstige tilsetningsstoffer.

3.Golden berries, incabr p norsk :-) Brene er noen helt naturlige trkede br som er kjempegode og veldig sunne.De smaker faktisk som surt godteri !!! Gode bruke i sunt godteri (elsker dyppe de i hjemmelaget, mrk sjokolade) eller spise dem som de er nr godterisuget melder seg :-) M testes!!

4. Clif barene. Clif Kidz (vi kallerden for kaptain kids. Hmm... Why??).Enda en favoritt her i huset!!!Det er sm og sunnerebrowniebarer. En bar inneholder 110 kcal og erfine ha i vesken om mantrenger et lite mellommltid. S har vi Crunch granola barwhite chocolate macademia nut. Disse har jeg ikke testet fr, men jeg fikk veldig lyst til smake de da jeg leste om den hos Tone.Hun har skrevet et bra innlegg ombarene, s du kan lese mer om de p linken.

6. Tire tread lakris. Kjempegode lakris, som ikke er spesielt sunne :-)
Ogs en fristelse jeg fant hos Tone.

Mmmm... N skal jeg kooose meg med en kaptain kidz og se en film.
Kinnet mitt er skikkelig hovent i dag (skulle lagt ut bilde, men det ser bare FOR teit ut !!!), s jeg har ingen planer om forlate huset. N kan jeg rydde litt i "supermat skuffen" min s jeg kan f plass til alle de nye godbitene.

Iherb.com er et genialt sted. Sinnsykt mye billigere enn her hjemme. Og de har frakt p bare $ 4. Bestiller du for under 200 kr slipper du betale toll ogs. Bruk gjerne koden RUP 345 om du er frstegangsunde. Da fr du $ 5 i rabatt p din frste bestilling.

Hipp hurra for oss!!!

I dag har vi vrt gift i ett r :-)

Hipp hurra for oss. Det har vrt et knallbra r med verdens beste mann!!!

Vi startet dagen i dag med en deilig frokost fr vi dro vi p motorsykkeltur og sightseeing i Bergen. Det erkjekkt vre turist i egen by av og til, iallefall nr det er s fint vr ute.

Vi havnet p Hordamuseet for der var det viking- og middelalderdager. Utrolig morro. Hele grdsplassen bak museet var gjort om til en gammeldags markedsplass med folk som var kledd ut som vikinger. De solgte smykker, matetter oppskrifter fravikingtiden, sper, honning med ulike smaker, vikingklr... You name it.

P denne standen lagde de utrolig god mat!!!
Vi fikk en rett av masse linser og bnner, sammen med en slags brdlefse som de lagde p en varm stein... Opp fikk vi hjemmelaget ost, hummus og olivenolje.

Ohlala, s godt!!! Jeg vil ha en til...

Vel gjennomfrt Bergen- Voss

I gr syklet min kjre mann Bergen- Voss.
170 km med sinnsykt mange hydemetre. Tung lype!!!

De hadde meldt seg p gruppen som skulle sykle p 6 timer og 15 min. Gutta var kjempeflinke og kom i ml allerede etter 5 timer og 50 min!!! Godt jobba...

Her er sykkelgutta... Mannen min, to kompiser og svigerfar :-) En veldig fin og sporty gjeng!!!

Klare til start.

Jeg hadde meldt meg p SMS tjeneste som gjorde at jeg fikk meldinger om hvordan de l ann p rittet underveis, med tider og antall kilometer. Utrolig spennende!!!

Gratulerer med vel gjennomfrt sykkelritt.
Neste r blir jeg med ;-)

Sykkelritt Bergen- Voss

Puh, jeg er litt nervs...

Min kjre mann lper rundt i leiligheten og gjr seg klar til sykle Bergen- Voss i morgen. Han har trent lenge til rittet, s det blir utrolig spennende i morgen. Laget hans har meldt seg p gruppen som skal sykle p 6 timer og 15 min. Det blir bra!!!

Jegskal vre hjemme hele dagen og trippe. Jeg er litt nervs :-)
Men jeg fr nok henge fingrene i. Jeg skal trene styrke ogg en tur til Ulriken. S skal jeg rydde, vaske, bake og lage Moussaka. Vi skal nemlig ha fest i morgen kveld, etter rittet. P sndag har Jon OG Casper bursdag, pluss at vi har bryllupsdag, s da m det jo bli fest!!!

Vi har mye fint feire :-)

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) S hyggelig at du besker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket bli 31 r gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt p 1,5 r. Jeg er grnder og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendrs i sm grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; ret rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregr utendrs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge p langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira p begi meg ut p enda flere vgale drmmer- og drmmer er det ikke mangel p! Jeg trener mot mitt frste ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Flg meg gjerne p veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg ogs p instagram og facebook ved ske christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.