juni 2011

Jeg skal sykle Norge på langs- alene

Da er det gjort...
Billetter opp til Nordkapp er kjøpt og betalt.

Jeg skal sykle fra Nordkapp til Lindesnes- helt alene.

12 mil dagen- i hele 4 uker.
Norge på langs- here I come!!!

*Skrekkblandet fryd*

Jostedalssbreen på langs- check !!!

... Da har jeg gjennomført en av mine aller største drømmer. Jeg har gått Jostedalsbreen på langs på 3 dager, og besteget vanvittige Lodalskåpa på 2087 m.o.h. En helt fantastisk tur :-)

På onsdag kjørte vi fra Bergen klokken 07.00. Klokken 14.00 var vi fremme ved Bødalsetra og vi kunne begynne turen med å gå opp alle den 1800 høydemetrene opp til isbreen.

Søskenbarna til Jon ble med oss på tur. Så var det meg og Jon da :-)
Bedre turfølge skal en lete lenge etter!!!

Her venter breen på oss

Steike tungt å gå opp meg tunge sekker fylt med varme klær, mat for 4 dager, soveposer, stegjern, isøks, tau, klatreutstyr osv. !!! Men i godt selskap og deilig vær er det jo bare kos...

Endelig oppe på isbreen.
Fremme ved bunnen av Lodalskåpa la vi igjen sekkene våre og vi la ut for å bestige Lodalskåpa- 2087 meter over havet. En helt vanvittig fjelltopp hvor vi virkelig måtte klyve oss oppover !!! Den var skikkelig skummelt med så bratt fjellvegg så mange meter over havet. Jeg skalv i beina på vei opp... Desto bedre å nå toppen :-)

Her er Lodalskåpa. Den er faktisk brattere enn den ser ut til på bildet!!! Crazy :-) Da vi var nede ved sekkene våre igjen klokken 03.30 og vi satt opp teltet. Da vi sovnet hadde vi vært våkne i 23 timer!!!

Dagen etter måtte vi sove ut. Vi våknet til øsene regn, så vi lå i soveposene til regnet ga seg klokken 13.30. Etter en god frokost pakket vi ned campen vår og trasket videre i opplett og tåke til klokken 01.00 om natten igjen.

Slitne etter dag en og gjennomvåte etter bare ett par timer. Brrr.
Vi koste oss likevel da. Kjempegodt å komme i tørre klær og en varm sovepose :-)
Og kjekkt med teltkos med supre turvenner.

Real turmat hører med :-)

Dag 3 våknet vi til enda værre vær. Det regnet, var skikkelig mye tåke og kald vind. Brrr... Den våteste OG kaldeste opplevelsen jeg har hatt på lenge. Jeg hadde skikkelig vondt i venstre kne og gnagsår på begge hæler. Her var det bare å bite tenna sammen, gå på og tenke på at vi skulle overnatte i en varm og tørr hytte ved Flatbreen.

Da vi skulle renne ned over Suppehellebreen og mot Flatbreen støtte vi på mange STORE og dype bresprekker vi måtte skli sikk sakk mellom. Fantastisk!!! Hadde bare sikten vært bedre slik at vi kunne ha nytt synet bedre... Nede ved Flatbreen fikk vi opplett og vi kunne se hvordan det faktisk så ut rundt oss.

Da vi endelig kom frem til hytten ved flatbreen jublet vi. Vi hadde gledet oss sånn til å komme inn og få litt varme i kroppen. Desverre var det allerede 16 mann i hytten og ingen plass til oss, og vi måtte derfor traske helt ned til Fjærland. BRATTE nedoverbakker med slitne bein er ikke det en drømmer om :-)

Vi var nede klokken 02.00 (etter 12 timers gange). Vi ble kjørt tilbake til bilen vår i Bødalsseter, og fra der kjørte vi helt hjem til Bergen om natten. Vi var fremme her klokken 10.30. Døgnforvirra og dødstrøtt??? Jepp!!!

Uansett....
Nå skal jeg sove litt mer og pleie gnagsårene som verker noe vanvittig. Lurer på når jeg kan gå normalt igjen. Men likevel... Dette var en super tur. Det frister å gå over en gang til- med sol og god sikt :-)

3 dager på tur i fjellet

Nå sitter jeg i sofan- nydusjet og ganske sliten.
Vi har gått på tur i fjellet- i hele 3 dager.

På torsdag kjørte vi til Hornaberg innerst i Bergsdalen. Derfra gikk vi opp til Løkjedalsnuten. Jeg hadde lest om den fine turen i et DNTblad og falt helt pladask for den bitte lille hytten på tuppen av fjellet. Der MÅTTE vi ta turen. Hytten hadde 5 sengeplasser og var kjempekoselig. Det beste av alt var den nydelige utsikten over Hardangerfjorden, med Folgefonna i bakgrunnen.

Vi spiste middag i solveggen. Til tross for sol og 14 grader var jeg skikkelig kald!!! Jeg måtte pakke meg inn med dunjakke og lue :-) Jeg fryser ALLTID på tur og er avhengig av å drasse med meg dunjakke og godt med ull.

Fredag morgen våknet vi til regn. Vi ville likevel gå den planlagte dagsmarsjen over myrer og glatte fjell til neste hytte på Vending. Vi trasket av gårde i sipperegn!!! Brr!!!

Vi møtte på en sau som hadde brukket en fot. Uff, hun og lammene var kommet bort fra flokken sin. Fikk skikkelig vond av henne. Vi måtte gå nedom en seter for å se om vi kunne finne bonden- uten hell...

Håper sauene overlever...

Etter 6- 7 timer kom vi frem til den store hytten på Vending. Den hadde sengeplass til hele 24 personer. Kjempedeilig å komme i hus etter å ha trasket i våte myrer og regn hele dagen. Huden på føttene mine var nesten gått i oppløsning :-(  Da var det deilig å tørke foran vedovnen med en deilig middag (rart hvordan alt blir luksus på tur. Vi jublet da vi fant Toro pastaposer på spiskammerset).

Vi fikk hytten helt alene (hvem går liksom på langtur i sånn vær??) og vi koste oss hele kvelden med spill, høytlesning og latter. På hytten var det en utrolig stilig bok jeg bare må få anbefale: "Prinsessen som skulle til seters for å gjøre seg fet" av Reidar Kjelsen. Et litt groteskt og annerledes eventyr. Jeg måtte ta et bilde av første siden... Les da :-)

Vi våknet til regn i dag også. Men da skulle vi bare gå 2 timer, ned til veien igjen ved Hamlagrøosen. Derfra var det 12 km asfaltvei til bilen vår. Heldigvis fikk vi haik på første forsøk så vi slapp å gå hele veien rundt.

En utrolig fin rundtur jeg absolutt vil anbefale. Iallefall hytten på Løkjedalsnuten. Den var fantastisk!!!

Nå skal vi slappe av i 3 dager og pakke sekkene våre for ny tur. På onsdag tar vi turen over Jostedalsbreen- med 3 planlagte overnattinger i telt på breen, altså fire dagers marsj på ski og stegjern. Vi har kjøpt snøanker og stegjern, så da er vi vel godt forberedt. Nå får vi bare håpe at Yr.no lyver om været... De har nemlig meldt regn alle dagene....

Sunt og godt lunsjtips

På lunsjmenyen min i dag stod det
"ovnsbakte fylte sopp og paprika a`la Christine"

Du trenger:

Hempfrø
Litt olivenolje

Slik gjør du:

Sett ovnen på 200 grader.

Ta ut stilkene fra soppen og fyll hullet med litt olivenolje, hvitløk (1 fedd på 4 sopp) og litt ost.
Skjær av toppen på paprikaene og rens ut frøene. Legg i ildfast form inn i ovnen. Paprikaene stekes i 8 min, mens soppene får 10 min steking. Paprikaene må snus halvveis i steketiden.

Mens soppene og paprikaene er i ovnen lager du en liten salat med f.eks salat, agurk, tomat og paprika. Dryss over 1 ss hempfrø til hver porsjon.

Fyllet til paprikaene:

Hakk opp tomater i små biter. Bland tomatene sammen med bønner, kikerter og tunfisk (hell ut vannet før bruk) i en bolle og mos det til litt mindre biter med en stamper.

Hakk opp løk, squash og hvitløk i små biter og bland det sammen med "det moste".
Tilsett i boks mager kesam og smak til med salt og pepper.

Ta ut paprikaene etter 8 min og fyll de med tunfiskblandingen.
Legg på tallerken sammen med salat og soppene :-)

Det ble litt mye fyll, men restene blir perfekt til kveldsmat sammen med avokado og speltlumper.
Retten ble faktisk veldig deilig !!!! Mannen min digget maten også (så han måtte få to paprikaer) så dette blir nok lagd igjen :-)

Deilig ferie

Vi har hatt 4 deilige dager på Askøy i pinsen. Vi har vært mye ute i hagen, grillet, drømt oss bort og slappet skikkelig av. Data og TV ble byttet ut med bøker, blader og Donald :-)

Jeg tror svigers må ha en av en av de husene med nydeligst utsikt..

Casper var veldig lykkelig!!! Første gang han har fått lov til å hoppe fritt på gresset.

Neida svigermor, han verken spiste på plantene dine, eller gravde i jorda  :-)

... Spennende å utforske nye steder ...

Han er ikke like happy i dag... Tilbake i byen igjen med MASSE flått. Jeg har fjernet tolv blodsugere fra han, og to fra meg selv. Jeg mistenker det sitter flere på lur i pelsen hans enda. Grrr... Jeg hater de insektene.

I`m in iherb heaven...

... For i dag fikk jeg to iherb pakker på døren.

Begge var med godteri!!! Sunt godteri... Det var faktisk jubel i heimen da jeg åpnet pakkene. Mannen min måtte bare smile i skjegget av meg :-) Perfekt timing siden jeg må slappe av i en uke etter operasjonen.

Her er det litt av hvert :-) Jeg skal ramse opp fra venstre hva jeg har anskaffet meg :-)

1. Organiske sitrondrops og  Organiske fruktdrops. Begge er fra Yummy earth. Dropsene er utrolig gode på smak, og det at de er sukkerfrie og uten kunstige tilsetningsstoffer gjør de bare enda bedre!!! Yummy earth har også kommet med sunne gummibjørner. Det må testes neste gang :-)

2. Stevia, mørk sjokolade. Jeg elsker stevia og har også stevia i smakene english toffee og vanilla creme. Jeg bruker ofte stevia i baking, som smaktilsetning i mager kesam eller i varm drikke. 2-3 dråper så har du en god smak uten mange kcal og kunstige tilsetningsstoffer.

3.Golden berries, incabær på norsk :-) Bærene er noen helt naturlige tørkede bær som er kjempegode og veldig sunne. De smaker faktisk som surt godteri !!! Gode å bruke i sunt godteri (elsker å dyppe de i hjemmelaget, mørk sjokolade) eller spise dem som de er når godterisuget melder seg :-) MÅ testes!!

4. Clif barene. Clif Kidz (vi kaller den for kaptain kids. Hmm... Why??). Enda en favoritt her i huset!!! Det er små og sunnere browniebarer. En bar inneholder 110 kcal og er fine å ha i vesken om man trenger et lite mellommåltid.  Så har vi Crunch granola bar white chocolate macademia nut. Disse har jeg ikke testet før, men jeg fikk veldig lyst til å smake de da jeg leste om den hos Tone. Hun har skrevet et bra innlegg om barene, så du kan lese mer om de på linken.

6. Tire tread lakris. Kjempegode lakris, som ikke er spesielt sunne :-)
Også en fristelse jeg fant hos Tone.

Mmmm... Nå skal jeg kooose meg med en kaptain kidz og se en film.
Kinnet mitt er skikkelig hovent i dag (skulle lagt ut bilde, men det ser bare FOR teit ut !!!), så jeg har ingen planer om å forlate huset. Nå kan jeg rydde litt i "supermat skuffen" min så jeg kan få plass til alle de nye godbitene.

Iherb.com er et genialt sted. Sinnsykt mye billigere enn her hjemme. Og de har frakt på bare $ 4. Bestiller du for under 200 kr slipper du å betale toll også. Bruk gjerne koden RUP 345 om du er førstegangsunde. Da får du $ 5 i rabatt på din første bestilling.

Hipp hurra for oss!!!

I dag har vi vært gift i ett år :-)

Hipp hurra for oss. Det har vært et knallbra år med verdens beste mann!!!

Vi startet dagen i dag med en deilig frokost før vi dro vi på motorsykkeltur og sightseeing i Bergen. Det er kjekkt å være turist i egen by av og til, iallefall når det er så fint vær ute.

Vi havnet på Hordamuseet for der var det viking- og middelalderdager. Utrolig morro. Hele gårdsplassen bak museet var gjort om til en gammeldags markedsplass med folk som var kledd ut som vikinger. De solgte smykker, mat etter oppskrifter fra vikingtiden, såper, honning med ulike smaker, vikingklær... You name it.

På denne standen lagde de utrolig god mat!!!
Vi fikk en rett av masse linser og bønner, sammen med en slags brødlefse som de lagde på en varm stein... Oppå fikk vi hjemmelaget ost, hummus og olivenolje.

Ohlala, sååå godt!!! Jeg vil ha en til...

Vel gjennomført Bergen- Voss

I går syklet min kjære mann Bergen- Voss.
170 km med sinnsykt mange høydemetre. Tung løype!!!

De hadde meldt seg på gruppen som skulle sykle på 6 timer og 15 min. Gutta var kjempeflinke og kom i mål allerede etter 5 timer og 50 min!!! Godt jobba...

Her er sykkelgutta... Mannen min, to kompiser og svigerfar :-) En veldig fin og sporty gjeng!!!

Klare til start.

Jeg hadde meldt meg på SMS tjeneste som gjorde at jeg fikk meldinger om hvordan de lå ann på rittet underveis, med tider og antall kilometer. Utrolig spennende!!!

Gratulerer med vel gjennomført sykkelritt.
Neste år blir jeg med ;-)

Sykkelritt Bergen- Voss

Puh, jeg er litt nervøs...

Min kjære mann løper rundt i leiligheten og gjør seg klar til å sykle Bergen- Voss i morgen. Han har trent lenge til rittet, så det blir utrolig spennende i morgen. Laget hans har meldt seg på gruppen som skal sykle på 6 timer og 15 min. Det blir bra!!!

Jeg skal være hjemme hele dagen og trippe. Jeg er litt nervøs :-)
Men jeg får nok å henge fingrene i. Jeg skal trene styrke og gå en tur til Ulriken. Så skal jeg rydde, vaske, bake og lage Moussaka. Vi skal nemlig ha fest i morgen kveld, etter rittet. På søndag har Jon OG Casper bursdag, pluss at vi har bryllupsdag, så da må det jo bli fest!!!

Vi har mye fint å feire :-)

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.