juli 2012

Lykken er et fjell, og veien ut av en spiseforstyrrelse

For meg representerer et fjell så mye mer enn fysisk aktivitet- det er selve livet.

Så lenge jeg kan huske har jeg vært glad i naturen. Det tror jeg at jeg kan takke min far for. Da jeg var liten dro han meg med på lange dagsturer i skogen- til fots og på ski. Jeg har mange fine turminner fra barndommen. I alle år har naturen vært et fristed for meg, et sted hvor jeg kan være meg selv- fult og helt. I naturen tenker jeg ikke, jeg bare er, og DET er ufattelig deilig.

Jeg har alltid drømt om å klatre, bestige høye topper og gå på ski over store vidder. Men det er først de siste par årene at jeg har turd å begi meg ut på alt det morsomme vi finner på. Jeg har nemlig 10 år bak meg med spiseforstyrrelser. Jeg hadde elendig selvtillitt og jeg hadde en grunntanke om meg selv at jeg ikke kunne få ting til, og om at ingen kunne like meg. Jeg var sikker på at "alle andre" så på meg og syntes at jeg var diger. Og at de tenkte at en som var så stor som meg ikke kunne klatre eller å bestige høye fjell på ski. Jeg trodde ikke selv at jeg kunne klare det heller, så jeg holdt meg i trygge skoger i lavlandet.

... Jeg var så redd for å feile!

Det var først da jeg møtte mannen min at det endret seg. Det var nyttårsaften, og jeg var akurat kommet hjem fra Guatemala. Jeg var på fest med venner. Plutselig kom Jon kom inn døren, frisk og glad. Vi kom fort i snakk og jeg ble fasinert av at han dreiv med alt jeg drømte om. Han var akurat blitt verdensmester i seiling, han kunne klatre, han brukte vinteren på å gå toppturer, stå på slalåm og telemarkski. Han sa han elsket naturen. Og han meg. Vi ble sammen, og han utfordret meg til å bli med på galskapen han dreiv med.

... Og han hadde troen på meg!

For meg har det å bryte grenser i naturen blitt veien ut av spiseforstyrrelsen. For etter hvert turde jeg å prøve å klatre. Jeg fikk det til. Jeg ble med på slalåmski- og etter noen ganger gikk det bra. Etter hvert ble det offpiste kjøring ned fjellsider, og jeg fikk meg nye randone ski av mannen min. Da vi gikk Norges lengste motbakke (Skålatårnet) med fult slalåmutsyr, og jeg for første gang var på en topp rett under 2.000 meter var lykken til å ta og føle på. Jeg var glad, tvers gjennom. Jeg fikk det til!!! Jeg fikk stå på Norges tak (føltes iallefall slik) og jeg så den fineste utsikten over hele Jostedalsbreen. Der og da vokste det frem mange drømmer. Litt senere gikk vi Jostedalsbreen på langs, og jeg fikk det til. Jeg syklet Norge på langs, helt alene og jeg fikk det til!!!

... Jeg fikk det til :-)

Jeg jobber fortsatt med å ha tro på meg selv. Jeg sliter med å tro at jeg kan få ting til, og at jeg er likbar. Men ved å tilbringe tid i naturen blir jeg hele tiden med komplett. Og glad. Og selvsikker.

Nå spiser jeg maten min, for jeg vet at kroppen min trenger mat for å kunne bestige topper!

Naturen er full av muligheter for mestring man kan vokse på!
Bruk den :-)

Hvilepuls

For ett år siden var jeg med i NM
... NM i å slappe av :-)

I den anledning skrev jeg en artikkel for Folkenytt. Den kan du lese HER

Konkurransen var om å få lavest mulig hvilepuls. Vi skulle legge oss ned i en hengekøye, drikke kaffe og slappe av i 15 min.før pulsen vår ble målt av helsepersonell. Den dagen ble hvilepulsen min målt til å være 54 (etter en kopp kaffe, som har oppkvikkende effekt). I dag tok jeg testen igjen- rett etter at jeg våknet. Jeg ble skikkelig overrasket over resultatet, for hvilepulsen var helt nede i 32!!! Det er nesten som jeg mistenker klokken min i å være syk...

Vi kan ikke trene opp maxpulsen vår; den er bestemt fra fødselen av og synker med alderen. Enkleste måte å regne ut makspuls er ved å bruke formelen 220 minus alder (denne formelen er ikke alltid korrekt, men stemmer for 80% av oss. Det kan være verdt å ta en maxpulstest om man er veldig interessert). Det er heller ikke slik at den med høyest makspuls er den som er best i form, eller som pusher seg hardest på trening.

Det vi kan trene oss opp til er å øke kapasiteten vår slik at vi ligger lavere i puls ved høy aktivitet. Vi kan også trene oss til å komme raskt ned i hvilepuls igjen. F.eks målte en av syklistene under årets Tour de France en puls på 210 da han kom i mål på tempoetappen, og ett minutt senere var han nede i 36. Det er helt vanvittig det. Dette med puls varierer veldig fra person til person. Det er derfor heller ikke alltid slik at en person med hvilepuls på 40 har bedre utholdenhet enn en som har 50. Hvilepulsen er kun en idikator på at DU har fått en bedre utholdenhet.

Kilde: Olympiatoppen

Tur i natten

Gårsdagen ble en travel (og fin) dag, og da klokken rundet 22.30 hadde jeg fortsatt ikke trent.

Meeen, bedre sent enn aldri. Mannen min og jeg hoppet i bilen og kjørte til Skansen.
Derfra gikk vi tidenes koseligste tur på Fløyen, i nattemørket.

Ingen folk, helt stille!

Konens fjellvettsregel nr. 1: Forlat aldri huset uten lue og votter

Det kan anbefales å gå fjellturer i mørket. Du får hele skogen for deg selv, og det er så vanvittig stille. Om vinteren pleier vi å gå med hodelykter, men nå om sommeren blir det jo ikke så altfor mørkt. Går vi på tydelige stier så finner vi fint frem uten lys.

Det ble en 1,5 times tur i supertempo på oss.
... Og belønningen ble kjempefin utsikt over Bergen by.

På ønskelisten

Jeg har alltid vært superfan av treningsklær fra Hummel. Det har vært lite utvalg av merket i Norge de siste årene, men nå ser det ut til at er de tilbake for fult! HURRA sier jeg :-)

Jeg ønsker meg disse plaggene:

Joggedressen ser jo bare fantastisk deilig ut, og tightsen i midten er kjempekul.
... Og lang hettegenser... trenger jeg å si mer?

*Drømme seg bort*

Nå er det helg i heimen (iallefall kveld), og jeg tar meg en velfortjent hvil etter dagens intensive oppgaveskriving. Det skal bli SÅ godt å få den i boks!

God helg fine dere

De galne har det godt #2

Jeg er skikkelig barnslig... Og leken!
Og det medfører at jeg har veldig mange rare drømmer og mål.

Her ser dere hva som foregår i heimen om dagen:

Målet over alle mål:
Konemor lærer seg å stå på hender! Det er vel noe alle burde kunne?

Jeg kan det nesten, synes det bare er så skummelt å slippe bein nr. 2 fra veggen!

Yes, de galne har det godt :-)

NB! Dersom jeg ikke tar telefonen når du ringer er det fordi jeg er travelt opptatt i opp-ned verden!

Torsdag= den store intervalldagen

Hver torsdag våkner jeg med litt uggen mage.

Det er nemlig den store intervalldagen! Jeg gruer meg alltid helt frem til økten, så jeg vet av erfaring at det er bra å få de unnagjort fra morgenen av. Da er resten av dagen åpen, dessuten er jeg veldig fornøyd når økten først er gjennomført. Etterpå er det ubsekrivelig deilig!

Dagens intervalløkt så slik ut:

5 min oppvarming med rask gange

2 minutt løp-
12km/t
3 % stigning

1 minutt aktiv hvile-
6 km/t
4 % stigning

Dette gjorde jeg tilsammen 7 ganger. Vanligvis løper jeg bare 5-6 drag, men i raskere tempo når jeg løper 2 min intervalløkter. I dag var det lite futt i beina og jeg måtte løpe saktere enn vanlig for å komme meg gjennom økten. Dagsformen varierer :-)

Neste uke skal jeg løpe intervaller på Fløyen. Det blir digg...

Dagens middag!

Christine goes Bootylicious in Oslo

Tamtitam, på onsdag flytter jeg til Oslo :-)
Yes, du hørte riktig!

Jeg har nemlig kommet med i Silje Mariela sin neste Booty gruppe!! HURRA!

Da blir det trening med flotte jenter tre ganger i uken, i hele august. Jeg skal få bo hos min utrolig snille tante og onkel hele måneden, kose meg masse og trene bra. Ja, så skal jeg være med alle de gode vennene mine som bor i hovedstaden. Ååå, som jeg gleder meg!

... Men jeg håper at jeg fortsatt har sjans på å vinne konkurransen når jeg først er i Oslo området ;-)

Svømmetrening

Svømmehallen på studentsenteret er stengt om sommeren, og jeg har ikke fått trent morgensvømming på en stund. I dag fikk jeg med meg min kjære mann i sentralbadet for en liten treningsøkt. Vi var i bassenget i en time og kjørte crawlintervaller, litt teknikkterping og ulike fartsleker. Det er morro!

Årh, som jeg savner å bade i lagunene i Guatemala!

Slik ser ofte en av svømmeøktene mine ut:

• 10 min oppvarming, rolig brystsvømming
  • svømme en lengde kun med bena; med armene hvilnde på et flytebrett.
    Neste lendge legger jeg beina på flytebrettet og svømmer kun med armene.
    Jeg gjentar dette i 10 min
  • 10 min crawl kortintervaller (en lengde raskest mulig så 15-20 sek pause)
  • 15 min nedtrapping med rolig svømming- varierer teknikken

Morro, samtidig som det er god trening. Det er viktig med variasjon i treningen for å unngå skade. Mine bein tåler iallefall ikke løping til alle kondisøktene mine!

Norges høyeste fjell- check

Tjohei, nå er Norges høyeste fjell i boks!

På fredag så vi at det var meldt sol på Galdhøpiggen dagen etter, så da slengte vi oss i bilen og kjørte til Spiterstulen. Sjit, så spontane vi har blitt (forrige helg gikk vi jo Besseggen på sparket).

Vi kjørte i 6,5 timer. Vi tok turen over Sognefjell og kjørte forbi mange flotte fjell.
Disse fjelltoppene (på bildet) besøkte vi i fjor.

I går gikk vi den fine turen til Galhøpiggen, 2469 m.o.h. De vanligste rutene til toppen er fra Spiterstulen som ligger på 1104 moh. (denne ruten har mye stigning) og fra Juvasshytta (1841 moh.). Vi valgte å gå lengste og tyngste vei til toppen.

Vi startet i sol og varme, og det lovet bra. Jeg har alltid sagt at når jeg skal gå Galdhøpiggen skal det være for å nyte utsikten over Jotunheimen og se alle fjelltoppene jeg drømmer om.

Vel, slik ble det ikke denne gang. Halvveis oppe skyet det skikkelig til, og vi ble gående inne i en tåkeklatt :-) Men slik er det av og til. Man kan ikke få fulltreffer på været hver gang! Hedigvis koser jeg meg stort sett på tur uansett vær.

På toppen av Galdhøpiggen, 2469 moh.

På toppen har de faktisk en liten hytte hvor de selger kaffe, pøler, brus og godis (bak oss på bildet). Ubeskrielig deilig å kunne hvile inne i varmen- jeg er skikkelig frossenpinn, og hater å ta pauser på tur. Nå fikk vi hvilt hele 20 min på toppen :-) Uten utsik da...

Jeg ble positivt overrasket over turen. Det var fin utsikt (så lenge det varte) og de eviglange køene jeg har lest om var ikke å se. Ellers var hele turen en lang motbakke og store deler var å labbe i snø. Tungt, men deilig! Hit må vi tilbake- i sol og muligheter for utsikt. Men da velger vi nok veien fra Juvashytta og over isbreen... Det er en mye kortere tur med mindre stigning, og variasjon er fint :-)

... Vi kjørte hjem igjen samme dag som vi gikk turen. Tur/retur Bergen- Galdhøpiggen på ett døgn.
Det er ikke verst!

Booty Building dama på Norges tak

Jepp, dere leste riktig.
Jeg og Booty Building dama har vært på Norges høyeste fjell, Galdhøpiggen i helgen!

Jeg fikk henne til å bryne seg på høye fjell i Jotunheimen. Og nå vil hun få meg til å bryne meg i Booty Building gymmet :-) Hun har nemlig inspirert meg til å delta i konkurranse om å vinne en treningsøkt med de flotteste jentene med den beste treningen.

På vei til toppen, FØR tåkelaget tok oss :-)

Jeg har nå testet Booty Building treninga og Femme Fatale og jeg elsker opplegget. Det jeg liker best er at det er mye variasjon i planene, og jeg rekker ikke å gå lei. Man spiser godt samtidig som treningen klart gir gode resultater. Det er så morro!!!!

Her er vi på toppen av Galdhøpiggen 2469 m.o.h... I tåka.

I fremtiden kunne jeg tenke meg å være med på lignende Femme Fatale konseptet- men i en variant man kan kjøre lengre enn i 5-8 uker. Rett og slett et bra og variert opplegg som vil gi meg en mer definert kropp, bedre form, overskudd i hverdagen og en skikkelig nice Booty ;-) Ja, så hadde det vært genialt med et treningsprogram for ferie- med noe man lett kan gjennomføre på reiser!

Jeg har ubeskrivelig lyst til å vinne konkurransen. Så lyst at jeg gladelig kjører den lange veien fra Bergen til Oslo for å være med :-) Ønsk meg lykke til da!

Christines etter trening vafler

Bananvafler er faktisk skikkelig godt, spesielt rett etter trening.
Jeg mikset sammen min egen versjon i går, med litt inspirasjon fra Kristines lefserøre.

Vafler, ca 3 stk.

• 0,5 ts kardemomme
  • 1 banan
  • 3 ss vann

Rør sammen 1 egg og 1 hvitte. Tilsett 3 ss vann og alt det tørre. Rør inn 1 most banan. Pisk 2 eggehvitter stive, og bland forsiktig inn i røren. Stek vaflene og nyt med ferske bær... Eller syltetøy.

Mmmm :-)

Slyngetrening

... Etter lange fjellturer må jeg ta det rolig noen dager. Jeg har jo jumpers knee på begge knær, og de er ikke like entusiastiske som meg til å bestige topper. Kjedelig, men det er bare slik det er.

Derfor trente jeg i slynger i dag. Tungt, og skånsomt for bena.

Denne øvelsen er killer for magen.

Stå i plankeposisjon med strake armer. Trekk knærne mot brystet mens du skyter rompa opp samtidig som du passer på å ikke synke ned mellom skulderbladene. På vei tilbake skyter du kroppen så langt bak skulderposisjon som du klarer. Jeg kan garantere deg stølhet dagen etterpå :-)

Tur over Besseggen

... Da er vi hjemme igjen etter en fanastisk helg i Jotunheimen.

Jeg har drømt om å gå over Besseggen i maaange år nå, men vi har alltid hatt uflaks med været de helgene det har vært aktuelt å reise. Derfor slengte vi oss i bilen lørdag ettermiddag da vi så det var meldt to dager med sol. Og i går fikk vi gått den fine turen.

Kiler det i magen nå eller, mamma? :-)

Turen over Besseggen er 17 km lang, og det høyeste punktet ligger på 1743 moh.

Det vanligste er å ta ferje inn til Mermurubu og gå derfra, over Besseggen og tilbake til Gjendesheim. Men de ansatte på Gjendesheim anbefalte oss å gå den motsatte veien. På den måten fikk vi finere utsikt, og vi slapp å gå i kø. Deilig!

Turen var knallfin, men jeg ble ganske skuffa over selve Besseggen.

Jeg hadde sett for meg en knallbratt egg hvor man får sommerfugler i magen når man går over. Det var jo bratt, men lang fra skummelt, og den kan ikke kalles for en luftig topp akurat... Men fint var det!

Her er selve Besseggen

Vi hadde utsikt over Jotunheimen. *Drømme seg bort utsikt*. Det er jo her de aller fleste av norges 2.000 meter topper ligger- og mange av de krever klyving/ klatring for å nå toppen. Her er det mange fjell som kan vente seg et besøk fra meg :-)

Uten mat og drikke, duger Christine ikke. Speltlumper med Philadelphia sjokopålegg og matpakke er mmmm :-) I den rekkefølgen. Life's short; eat dessert first!

Verdens beste mann! Min mann...

Jeg elsker tur <3

Ut på tur...

Vi var skikkelig spontane i dag.

I ettermiddag sjekket vi yr.no og så at det endelig er meldt to dager med sol i Jotunheimen. Vi svingte oss rundt, pakket turklær og slengte oss i bilen. Etter 5 timer kjøring er vi nå på Dnt hytten Gjendesheim.

I morgen skal vi gå Besseggen. Jeg gleder meg som en unge.

NY PERS

Motivasjonen svinger i blandt.

De siste to dagene har jeg deppet litt og sukket over at jeg føler jeg ikke har hatt fremgang. Slike tanker kan få meg til å ville gi opp hele kostplanen min. Og så tenkte jeg at jeg aaaldri kommer til å klare målet mitt på 10 push ups innen utgangen av august. I går tok jeg meg sammen, og bestemte meg for å faktisk teste antall push ups igjen. Og jaggu meg perset jeg!!! Da jeg testet for 3 uker siden klarte jeg 6 stykker. I går smekket jeg til med 9,5 på rappen; om man kan telle halve repetisjoner på push ups da! Men jeg var virkelig ikke langt unna 10 reps. HURRA!

MASSE ny motivasjon!

Snart har jeg 10 reps inne. Jeg må vel sette ny og kortere frist da... Skal vi si innen 2 uker?

For meg viser dette at man ofte har nådd mer enn man legger merke til selv. Hadde jeg ikke tatt før- og etter bilder hadde jeg ikke sett at jeg har hatt endringer i kroppen min. Og på grunn av treningsmålene mine ser jeg også at jeg har blitt sterkere. Derfor er konkrete treningsmål kjempeviktig- slik at du faktisk kan måle fremgangen din! Det gir motivasjon. Jeg har også oppdaget at det er viktig å sette seg en realistisk dato for når målene skal være oppnådd. På den måten kan man gjøre justeringer dersom målet ikke er nådd innen fristen.

Setter du deg treningsmål?

Dagens villtur

Ååå, i dag skulle jeg lage blogginnlegg med bilder fra min aller første klatretur på flere taulengder! Å klatre flere taulengder vil si at man sikrer hverandre underveis i klatringen slik at man kan klatre ruter som er lengre enn tauet man har med. Da står man i veggen mens man sikrer den andre som klatrer- ikke bare nede på bakken. På den måten kan man nå høye fjelltopper.

Planen i dag var å kjøre til Sotra og finne klatreveggen "Jesusveggen". Der skulle vi kose oss med flere klatreruter. Vi kom oss til Sotra, men noen Jesusvegg fant vi ikke med det første.

Slik har dagen vårt sett ut!

Vi gikk oss vill i buskekratt, bratte fjellvegger, myrlandskap; You name it. Vi måtte klyve ned bratte fjellsider, havnet i myrer og bekker og ble skikkelig våte på beina. Og da vi kom hjem hadde jeg barnåler over alt.

Da vi endelig fant veggen hadde vi sullet rundt i 3 timer, og det ble for seint til å skulle klatre opp hele veggen. Men vi fikk oss iallefall en lang fjelltur, og nå vet vi hvor veggen ligger (bare 20 minutters gange fra bilen). Vi fant også mange andre fine ruter i området, så i morgen drar vi tilbake.

Da kan jeg forhåpentligvis vise dere bildene jeg ville dele i dag :-)

Morgencardio

Uff, det er skikkelig grått ute i dag!
Men jeg har likevel komt meg ut på morgencardio.

Det ble en runde rundt vannet. Kjempedeilig start på dagen. Da jeg kom hjem lagde jeg kjempepannekake a la Kristine til frokost, krøp opp i sofakroken og storkoooste meg.

Jeg elsker morgenstunder!

Nå er vi pakket og klare; vi skal på dagsekspedisjon. iiiiik, det blir så spennende. Viser dere i kveld :-)

Dagens styrke og intervall økt

... Da var dagens treningsøkt unnagjort :-)
Det var tungt å komme i gang i dag, men det føltes knalldeilig etterpå.

I dag startet jeg med høyreps styrkeøkt, med 20 repetisjoner på hver øvelse- untatt på markløftene.

• Markløft
  • Sideplanke
  • Bulgarske utfall
  • Goblet squat
  • Glutebridge med stang
  • Nedtrekk
  • Skulderpress

Økten ble avsluttet med kortintervaller ute; 30 sek løp og 15 sek aktiv hvile- 6 ganger. De siste gangene har jeg løpt intervaller på tredemølle- ute får man jo skikkelig opplevelse av fart. Det er gøy! Jeg har faktisk blitt glad i intervaller. Hvem hadde trodd det? Og dere... Jeg skippet tøyingen- igjen. Jeg er så utrolig slurvete på det området. Snart blir jeg stiv som en stokk!

Hva er dine intervall favoritter?

Er trening alltid gøy?

Årh, i dag føles det tungt å skulle mobilisere krefter for å komme seg avgårde på trening. Jeg er stiv og støl etter ukens høyrepstrening og gårdagens intervaller. Jeg vil aller helst ligge hjemme i sofan, se en film og trøkke i meg godis... Mange vil nok si at dersom man ikke vil trene en dag skal man bare holde seg hjemme, og unne seg litt ekstra kos. At man bare skal trene de dagene det føles lystbetont. Jeg er ikke helt enig, for hver treningsøkt er virkelig ikke ren glede. Jeg er veldig for regelmessighet. Noen ganger vil man trene mer, andre ganger vil man trene mindre. Jeg tror regelmessig trening og et sunt hverdgskosthold er det som får deg til å nå målene dine... Og det å hele tiden skulle unne seg en is her og en sjokolade der kan være det som setter en stopper for fremgang.

Jeg er veldig heldig, for det jeg liker aller best er å være i bevegelse. Trening og friluftsliv gjør meg veldig, veldig glad. Jeg får en følelse av mestring og trening gir meg energi i hverdagen. Men en sjelden gang i blandt frister det ikke å dra meg avgårde på trening. Og av og til vil jeg aller helst bytte ut de sunne maten min med sjokolade og lasagne med masse ost. Da tenker jeg på at etter en god treningsøkt føler jeg meg mye bedre! Og dersom jeg spiser sunt i ukedagene, kan jeg heller skeie ut med et friere kosthold i helgen.

Er det virkelig usunt å "bare" unne seg noe godt i helgen? Er det ikke det vi vokste opp med da? Og er det usunt å trene regelmessig? Det er regelmessighet som har fått meg i bedre form iallefall (du kan se før og etterbildene mine HER). Å ikke unne meg en is hver gang jeg vil ha en, og å komme meg på trening også de gangene jeg ikke vil har utgjort forskjellen for min del. Selvfølgelig også ved hjelp av en god trenings- og kostholdsplan (les: Femme Fatale). Men det finnes ingen hokkus pokkus. Endring krever fokus og regelmessighet!

... Jeg synes iallefall det er verd det. Uten tvil :-)

Intervaller

I dag var det steintungt på trening.
Intervaller er bare så ubeskrivelig vondt!

Sliten og svett, men smilet er på plass!

På planen i dag stod det 5x2 min intervaller. Det vil si 2 min løp og 1 min aktiv pause- og gjenta dette tilsammen 5 ganger. Jeg var skikkelig stiv i beina etter høyreps styrketrening i går, så det var vondt allerede fra første drag. Jeg kjørte på med 1% stigning og 13,5 km/t. I pausene gikk jeg på 7 km/t. Etter litt nedtrapping hadde jeg total hvile i 5 min før jeg avsluttet med 20 min moderat kardio.

Under intervalløkter tenker jeg alltid "hvorfor i alle dager gjør jeg dette", men ikke lenge etter gleder jeg meg til neste intervalløkt igjen. Det er jo litt morro også- og konkurransemenneske som jeg er vil jeg bare perse for hver gang jeg løper.

Jeg var helt pumpa etter økten, og kom meg så vidt hjem igjen :-)

Hjemme tok mannen min i mot meg med åpne armer. Jeg fikk slenge meg ned i sofan mens han smekket sammen den beste omeletten med skinke og masse grønnsaker. Jeg er heldig jeg!

Feriekosthold

Det er ikke så veldig vanskelig å holde seg til et sunt kosthold på ferie her i Praha.

Alle måltidene vi har bestilt er med rene proteinkilder og kun grønnsaker, bønner og eller linser/couscous som tilbehør. Akurat som jeg spiser hjemme. Porsjonstørrelsene er ganske små og det passer meg perfekt.

Maten her er helt utrolig og hvert måltid er en ren nytelse.

Men det er ferie, og jeg skeier ut med litt vin til maten, og en dessert en gang i blandt :-) Litt ekstra kos hører med! ... Så "forebygger" jeg på med 30 min morgencardio hver morgen for å kunne vedlikeholde formen i ferien!

Dagens lunsj var salat med jordbær, og et lite stykke varm "goat cheese" med karamellpulver.
Dette skal jeg lage hjemme en gang også! Smakene var knallgode sammen.

Jeg er forelsket i Praha; det er et fantastisk sted. Vi finner en koselig kafè eller restaurant i hvert smug vi kommer til. Og menneskene her er utrolig gjestfrie! Hit skal i tilbake en gang...

Dagens...

Denne bare må jeg dele med dere; Jeg synes denne er så fin...

Praha & sommervarme

Vi har det supervarmt her i Praha.
Sol, 30 grader og ingen vind. Her gjelder det å ta det langsomt.

Vi har trasket rundt hele dagen og fått med oss mange severdigheter. Det er deilig å oppdage storbyer til fots synes jeg. Da får man sett så mye mer, og man får bevegd seg litt ekstra.

Vi har slappet av på koselige kafèer og restauranter.
Det er ufattelig bra mat her i denne byen.

Shoppingen her er også knallbra, med billig og bra utvalg. Jeg har fått meg diverse treningsklær fra Nike og Adidas, samt noen klatreklær og en vindtett turjakke!

Jakke fra mountain hardwear og en deilig klatrebukse

Det er fint med ferie :-)

Morgencardio på ferie

Dagens morgencardio er unnagjort.

Ser litt sur ut, men jeg er bare veldig konsentrert!

Treningsrommet her er skuffende dårlig.
Det er kun en elipsemaskin, en liggesykkel og et mulitstyrkeapparat- som forsåvidt funker helt greit. Men treningsapparatene er i samme rom som badstuen! Hvor teit er ikke det? Det føltes som om jeg trente i hundre grader, selv om badstuen heldigvis var avslått.

Jeg får iallefall gjort alle øvelsene på overkroppen, og gjennomført min daglige morgencardio.
Trening i ferie er for meg uansett fokus på vedlikehold...

De 3 apparatene i fitness "senteret"... Badstuen er inni denne sølvboksen

Ha en sporty fredag

Grillet andebryst

Åh, for en dag!!!
Praha er virkelig helt fantastisk. Det var jammen på tide at jeg kom meg hit en tur.

Vi bor veldig sentralt, bare 10 min gange til midt i gamlebyen.
Planen for ferien er å legge svært få planer, bare slappe av i fine omgivelser og ta livet som det faller seg.

... Men har du noen "what to do in Praha" tips, gi gjerne en lyd :-)

Og dere... I dag fikk vi oss tidenes middagsmåltid. Menyen bestod av mozerella ost og tomat til forrett, og grillet andebryst med artisjokker og grønnsaker til hovedrett. Det er glatt kåret til årets beste måltid.

Sjekk så fint det er her!

Nå skal vi allerede legge oss. Vi stod jo opp klokken 03.30 i natt, så jeg er helt gåen...
Jeg gleder meg masse til morgendagen!

Ha en fin kveld. Vi skrives :-)

Guess where I am...

... Puh, for en lang morgen!
I dag tidlig stod vi opp klokken 03.30 for å dra med morgenflyet til Praha.

Nå er vi endelig fremme, og hotellet viser seg å være veeeldig fint. De har både spa, badstu, treningsrom og champagnefrokost. Nå skal vi sjekke ut fasilitetene på hotellet. Treningsrommet må inspiseres, og magen roper etter mat.

Ha en fin dag så lenge :-)

Hjemmelaget kokosyoghurt a la Christine

Mmmm... Jeg mikset sammen en superhærlig kokos"yoghurt" til lunsj i dag.
Dette bare må du teste!

• 1/2 boks mager kesam
  • 1/2 boks cottage cheese
  • 1 ss sukrin
  • 1 ts vaniljepulver (ikke vaniljesukker)
  • 1 ss kokosmasse

Rør sammen, og la det hvile i kjøleskapet i ca 20 min.
I can guarantee you; det er knallgodt! Bonuset er at "yoghurten" er veldig sunn også :-)

Sporty onsdag

Tusen, tusen takk for overraskende positiv respons på innlegget med før/etter bildene mine. Jeg er helt overveldet!!! Jeg postet bildet med 10.000 sommerfugler i magen, og så for meg det verste. Men det var ingen grunn til bekymring; dere er jo så fine. Jeg smiler fra øre til øre og får litt klump i halsen av alle de gode ordene deres. You made my day :-)

Jeg har fått masse ny motivasjon! Jeg skal nå de neste målene mine. Jeg har satt 30 august som deadline.

• Klare 1 chins
  • Klare 10 push ups
  • Gå ned 3 kg til
  • Bli mer definert
  • ... Og bli mer fornøyd med meg selv

Nå bærer det avgårde til trening. Blir du med?
Sleng deg på denne planen da vel...Kort og effektivt!

• Markløft
  • Tricepspress.

Ha en sporty onsdag.

Før- etter bilder, Femme Fatale

... Nå tar jeg sosialt selvmord her...
Jeg har mannet meg opp til å legge ut før/etter Femme Fatale bilder.

Bildene er tatt med 3 ukers mellomrom. "Før bildet" til venstre er fra dagen jeg startet på Femme Fatale, og "etter bildet" til høyre er tatt i uke 3. Jeg legger ut disse bildene delvis for å vise at det er mulig med stor fremgang på bare 3 uker! Kan jeg, kan du :-) Og JA, man kan trene bort cellulitter. Og så vil jeg å utfordre meg selv til å ikke ta kroppen min så seriøst. Dette er nemlig jenta som ikke har vist seg i bikini eller kort shorts og singlet siden hun var 13 år (med noen få unntak).

Jeg er bare halvveis mot målet mitt.
Men jeg er endelig på vei til å bli fornøyd med kroppen min...

Hurra for Femme Fatale !!!

Lek og morro :-)

I går var en drømmedag for Christine!

Jeg er nemlig utrolig glad i å leke, og på sightseingen i går var det lek i massevis. Og latter! Dagen startet med at mannen min, far, mamma og lillseøs dro til Vikingsenteret på Avaldsnes.

Der fikk jeg kjøre traktor... Iallefall på liksom.

... Og jeg fikk kle meg ut som en viking med fine folk.

Ikke nok med det! Jeg fikk også bo i en steinalderhytte.
... Dessuten ble jeg skremt av skumle statuer! Skvetten, jeg?

Vi dro rett fra Vikingtiden til New York!
Hello statue of liberty.

Vi kjørte karusell... Og jeg ble kvalm!

... Mannen min klatret så høyt at alle ble nervøse!

Den fine dagen endte på landstedet vårt. Far og Jon fisket makrell til middag! Mmmm...
Tusen takk til den beste familien, for den beste dagen!

Hipp hurra for den fine mamman min, som fyller 50 år i dag :-) Go'klem til deg!

Ferietrening

Thiohei. Nå sitter vi på ferja på vei til Bergen, og jeg tester mobilblogging for første gang.
Prøver å holde tunga beint i munnen her.

Vi har hatt en super helg hos familien min i Haugesund. Det har vært høy "avslapping og kosefaktor" i to dager, og i dag var vi turister på Karmøy. Jeg viser dere bilder i morgen.

I kveld fikk vi testet teningssentre i Haugesund. Først var vi innom Trimeriet, men der snudde vi fort. De skulle ha 200 kr pr. pers for dagstrening. Crazy!!! Vi dro videre til Nautilus/ Actic ved svømmehallen. De har helt super service der, og det er billig! Skal du trene i Haugesund så ta turen innom der.

Fornøyd etter trening. Nye muskler på rygg og skuldre titter endelig frem. Weee :-)

christinestrening

31, Bergen

Hei du :-) Så hyggelig at du besøker bloggen min. Jeg heter Christine og jeg har rukket å bli 31 år gammel. Jeg er gift og mamma til verdens beste gutt på 1,5 år. Jeg er gründer og har eget enkeltmannsforetak; www.christinestrening.com. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber hovedsakelig med personlig trening utendørs i små grupper, bootcamp og babybootcamp ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.