juli 2015

RACE RAPPORT IRONMAN 70,3 HAUGESUND

Da har det allerede gtt to uker siden halv ironman i Haugesund
og n fr jeg endelig summet meg til skrive en race rapport.

Jeg sitter igjen med s mange opplevelser og tanker at det er vanskelig finne ord som beskriver den store dagen. Jeg hadde tross alt drmt om dette i utroligmange r, og jeg jobbet spesielt hardt mot lpet de siste 5 mnedene. Hvordan kan man beskrive en s stor dag? Jeg prver meg.


Sponset tights fra Salming

Dagene fr lpet var jeg skikkelig nervs.

Familien min bor i Haugesund, s vi dro ned onsdagen fr lpet. Med en gang jeg var kommet meg p plass i Haugesund roet nervene seg mange hakk, men jeg kjente fortsatt nervene strmme p med jevne mellomrom. Jeg registrerte meg, hilste p de fantastiske damene p standen til en av sponsorene mine; Salming og kjente p spenningeni byen. Hovedfokus dagene fr lpet var spise nringsrik og god mat, tenke positive tanker og passe p at jeg hadde kontroll p alt i forbindelse med lpet. Jeg fikk ogs testsyklet siste del av sykkellypen, og lagt inn flere rolige treningskter. Oi, jeg deltok ogs p irongirl, et 5 km lp sammen med lilless fredagen, bare under 1,5 dgn fr ironman. Men det gikk fint; nr lilless vil delta p lp sier man ikke nei. Virkelig ikke! Og det gikk skikkelig fint; jeg hjalp lilless med perse med over 6 min p 5 km og vi kom i ml p respektive 30 min. Superstolt storesster!



Lrdagen fikk vi storbesk. Svigermor og svigerfar kom til Haugesund i ens rend for vre heiagjeng. Tante og onkel kjrte forbi p reise og de ville overnatte og f med seg svmmedelen av lpet. Og s var mannen min og snnen vr p plass for heie. Svigermor og gutta mine var p shopping lrdagen og kom hjem med t-skjortene p bildet over. Da ble jeg rett og slett ganske s rrt, og det trillet ett par trer allerede da. Lrdagen var ogs fylt med obligatorisk race info mte,pakking, innlevering av sykkel og alle skifteposene til den store dagen. Da alt var levert inn gjaldt det bare hvile beina max, spise godt og sove godt. De to sistnevnte var ikke like enkelt. Jeg sov ikke mange timene natt til sndag, men jeg trstet meg med at jeg i alle fall hadde ligget flatt i sengen i 10 timer.

Sndag morgen var jeg overraskende rolig. Jeg fikk i meg en god porsjon med havregrt, godt med drikke og jeg gikk gjennom pakkelistene mine forsiste gang. Mannen min fulgte meg til startomrdet kl 07.20. Altfor tidligettersom vi jentene ikke skulle starte frkl. 09.00, men kl. 07.30 var aller siste sjanse for komme inn p omrdet for unng krsjing med de som startet lpet tidlig p morgenen.Inne p omrdet mtte jeg p flere fra svmmekurs, folk jeg har hilst p fra BTC og venner fra instagram. Hun ene kommenterte at hun hpet at jeg var hvit av solkrem, og ikke nerver. Da mtte jeg flire; jeg hadde tatt meg bryet med smre meg inn med vannfast solkrem; som viste seg ikke trekke inn i huden. Jeg s ut som ett hvitt laken.



Ventetiden fr start gikk overraskende fort og plutselig var det dags for g ned til svmmestart. Jeg stilte meg langt bak, inntlil merkelinjen. Jeg var merkelig rolig. Hun ene foran meg snudde seg og sa "ja, n er det vel bare svmme da". Jeg lo, og tok til meg ordene. N gjaldt det!

Starten kom og jeg la p svm.

Det gikk irriterende sakte fremover, og det var akkurat like mye kaos som jeg hadde forberedt meg p. Folk svmte over meg, under meg og ett par frekkaser dro meg i hlen. Det var totalt kaos, og jeg slukte en halv liter vann; minst. Jeg kavet fryktelig de frste2-300 metrene. Deretter ble det litt spredning i feltet, og jeg kunne endelig crawle. Jeg hadde valgt feil svmmebriller og de begynte verke veldig etter ca 900 meter. Jeg mtte omjustere p brillene under ryggsvmming flere ganger. Noen hadde kommet borti pulsklokken min i alt svmmekaoset, og jeg ante ikke hvor lang tid jeg hadde brukt. Jeg syntes jeg svmte ekstremt drlig, og atdet gikk s vanvittigtreigt! Jeg var sikker p at jeg ikke kom til n makstiden p 1 time og 10 min og jeg tenkte ett lite yeblikk at jeg like godt kunne svmme inn til land. Men til land mtte jeg uansett og da kunne jeg like godt g i land ved mlstreken. Jeg kom i ml etter 1900 meter svm p 43;05 min. Helt ok svmmetid, spesielt med tankte p alt kaoset, og at jegsvmte s drlig. Fornyd alt i alt!


S letta over komme p land; med energi i behold godt innen tidsfristen

Jeg kom inn til skiftesonen og fy s lang tid jeg brukte.

Jeg er sikker p at heiagjengenbegynte lure p om jeg tok meg en siesta. Og det var ikke langt unna sannheten heller. Jeg fikk ikke av meg vtdrakten og kom ikke p sprre om hjelp. Jeg hadde ikke pakketgels og barer i sykkeltryen, neida, de l slengt nedi posen sammen med diverse utvalg av klr. Jeg styrte medf p meg sykkeltrye og... Ja,dette gikk treigt. Jeg brukte6 lange minutter fr jeg kom meg p sykkelen.




Og sykkel; hei for en glede.

Her overrasket jeg meg selv. Planen var legge meg rett under terskel og holde det hele veien. Jeg storkoste meg der jeg suste av grde. Jeg talte antall deltakere jeg syklet forbi. Jeg husker at nr. 8, 10 og 11 var menn. Jeg tenkte mye p at jeg befant meg midt i drmmen min, jeg drmte videre og s for meg flere lp i fremtiden. Jeg spiste barer og gels jevnt og trutt og drakk passe hele veien, jeg s p de andre deltakerne og snakket med mange jeg syklet forbi. Jeg s p utsikten og jeg flte meg r hver gang jeg klarte sykle 38-40 km/t pflatene.Da vi syklet inn mot sentrum s jeg heiagjengen min, og da ble jeg s glad og fikk nye krefter. Jeg trdde p, og fr jeg visste ordet av det var 9 mil tilbakelagt p 3;12 timer. Ny sykkelpers uten drafting og skikkelig stolt!



I skiftesone to brukte jeg enda lengre tid. Jeg stresset med f p kompresjonssokker, og brukte en evighet p f de p. Jeg lp i sikk sakk for finne do (!!! i tillegg viste det seg vre helt undvendig). S gikk jeg p en kjempebommert; Jeg tok ikke med meg drikke fra siste drikkestasjon, og jeg var s trst at jeg trodde jeg skulle d. Jeg fikk en flaske vann i skiftesonen, og jeg gulpet nedp halve flasken (!!!) p en gang i panikk over ikke vite nr neste drikkestasjon ville komme. Etter 7:22 min i skiftesonenbegynte jeg lpe og magen vrengte seg meg en gang. Jeg mtte heiagjengen min igjen og ropte at "dette blir en lang og tung tur". Og det ble det. Magen kom seg ikke og ble bare verre for hver meter jeg la bak meg.En fra BTC ropte "st p, det blir bedre".Jeg klarte ikke rette meg opp pga magekrampene og jeg lp hele halvmaraton med fremoverlent rygg. Det som var mest irriterende var at jeg hadde masse g p ellers. Pulsklokken viste 148-151; jeg ligger vanligvis opp mot 168 nr jeg lper halvmaraton. Jeg hadde alts pulsmessig mye mer g p.


Jepp, jeg mtte g flere ganger

Solen tittet frem og det ble VARMT. Vi fikk svamper med vann vi kunne avkjle oss med, og flere langs veien stod med hagelsanger for spyle oss ned. rh, s deilig det var. Jeg mtte flere kjente langs veien og jeg ble litt flau over lpestilen min. Forfotlping kunne jeg se langt etter; jeg s heller ut som en gammel dame i rullator. Jeg koste meg likevel. Snakket med kjente og ukjente i lypen, lp det jeg klarte, gikk mye, drakk det jeg klarte og prvde fokusere p alt det positive. Etter 2:30 timer hadde jeg tilbakelagt over 21 km og jeg kunne passere mlstreken.



Jeg vet ikke hva jeg flte. Jeg ropte bare "JA!!!" (det er skikkelig ulikt meg) og snakket litt med familien gjennom gjerdet. S satt jeg i skifteteltet for meg selv og prvde samle meg. Jeg spiste hamburger og drakk vann. Og s tenkte jeg "dette gjr jeg aldri igjen", for 2 minutter senere begynne tenke p hva jeg skal gjre annerledes neste gang.

Totaltiden ble 06:39.

Hovedmlet var gjennomfre innen makstiden p 8:30
Delmlet var 7 timer
Drmmen var 6:30
Og dersom alt klaffet p en magisk dag tenkte jeg at jeg kunne klare det p 6 timer.

... S jeg er superstolt over tiden p 6:39! Jeg har gjennomfrt drmmen min med glans. Jeg har hstet erfaringer, jeg har utfordrett meg selv og gjort det jeg ikke turde for flere r siden.

Triathlon er fortsatt en lidenskap
Jeg skal utfordre meg selv videre
Og om bare 3 uker skal jeg delta i fulldistanse p Sotra!

... Da skal jeg dobbelt s langt, og det er galsakp!

NYE BOOTCAMPKURS TIL HSTEN

Jeg har satt opp nye kurs for utetrening hsten 2015
Meld deg p n og sikre deg plass.




Baby bootcamper:

Onsdag 19 august kl. 10.00 ved Tveitevannet (FULT KURS);
BABY BOOTCAMP.
Styrke og kondisjonstrening tilpasset ditt niv. Deltakelse tidligst 6 uker etter fdsel. Treningene blir tilrettelagt tiden etter fdsel.7 treninger over7 uker for 1300 kr.

Mandag24. august kl. 10.00 ved Tveitevannet (FULT KURS)
BABY BOOTCAMP Beskrivelse ovenfor. 7 treninger over7 uker for 1300 kr

Onsdag 2. september kl. 11.00 ved Tveitevannet. (4 LEDIGE PLASSER)
BABY BOOTCAMP. 8 treninger over 8 uker



BOOTCAMPER, kveldstid:

Mandag 17 august kl. 19.15. BOOTCAMP ved Tveitevannet (og av og til ved Tuftehallen bak Fysakhallen). Her bruker vi bl.astrikker, sandsekker, stengerogegen kroppsvekt for variertog effektiv styrke og kondisjonstrening.7 treninger over7 ukerfor 1300 kr. 1 LEDIG PLASS

Torsdag 20 august kl. 20.00. BOOTCAMP p Natlandsfjell. Her bruker vi bl.astrikker, sandsekker, elementer i naturenogegen kroppsvekt for variertog effektiv styrke og kondisjonstrening. 8 treninger over 8 ukerfor 1500 kr.2 LEDIGE PLASSER




LPEKURS; kveldstid:

Mandag 24 august kl 18.00 ved Bergenshallen (5 LEDIGE PLASSER)

LPEKURS passer for deg som er nybegynner, eller som har lpt litt uten srlig fokus p lpeteknikk. Vi trener i form av teknikkdriller, stigningslp ogintervaller. Alleblir filmet og fr tilbakemelding p egen lpeteknikk.5 treninger over5 uker for 1000 kr. Lavterskeltrening.



SUNT GODTERIKURS, dagtid FULT KURS

SUNNERE GODTERIKURS torsdag 13 august kl. 11.00- ca 13.30. Kursetforegr hjemme hos meg i Sdalen.Vi lager blant annetmyke karameller, sunnere bountysjokkis, yoghurtntter, snickerskake og godiskuler som smaker p lik linje med vanlig godteri. Kurset koster 500 kr inkludert mange, gode smaksprver.



BABYMATKURS, dagtid (FULT KURS)

Babymatkurstorsdag 20 august kl 11.00- ca. 13.30. Vi snakker om introduksjon av fast fde og hvordan dekke babyens behov for nringsstoffer gjennom vanlig mat. S lager vi ulike retter, og det blir mange smaksprver p bde store og sm. Babyene er selvsagt med. Kurset koster 500 kr pr.pers


Pmeldig/ sprsml til christinelystrup@gmail.com.
Mer om meg p www.christinestrening.com

Jeg starter gjerne egne babybootcamper/ bootcamper i ditt nrmilj dersom dere er en gjeng som vil trene sammen. Jeg har ogs babymatkurs i baby showers og sunnere godterikurs i utdrikningslag/ happenings hjemme hos deg eller hos meg.

NY VTDRAKT

Jeg har nettopp mottatt ny sponsorpakke fra 2XU
med en hel haug nytt stsj.


Treningsinspirasjon i fleng. Produktene er sponset.

Jeg har ogs ftt oppgradert vtdrakten min fra M:1 til R:3

Jeg har vrt veldig fornyd med M:1, og synes den er et veldig godt valg; spesielt som nybegynner. Men n er jo planen svmme bde 1900 meter i halvironman og 3800 meter p fulldistansen, s jeg tenkte det var lurt oppgradere vtdrakten litt. Jeg gikk derfor for en 2XUR:3 som er to hakk opp fra M:1. Den er p mange mter tykkere i selve kroppen, men er mye mer bevegelig i skulderpartiet. Jeg har ikke svmt s langt i den enda, s jeg tenker teste den i IM lypa i Haugesund i kveld. Men jeg liker flelsen den har gitt meg i vann s langt. Dessuten har den mer pynt, og jeg synes den ser mye finere ut ogs! Jeg liker farger.


N setter vi strakssnuten mot Haugesund.

Jeg er s full av nerver at jeg har hatt ls mage i en uke n, og har gtt ned nesten 4 kg i samme slengen. Jeg hper magen stabiliserer seg p ett par Imodium, og at jeg er fit for fight med full av energi p sndag. Jeg hper ogs at regnet som er meldt p sndagbestemmer seg for vente en dag eller to med beske Haugesund. Fredag kveld skal jeg lpe iron girl (5 km) sammen med lilless. Hun lurte meg til tro at lpet var i kveld, s jeg tenkte det var plenty med tid til god restitusjon fr sndag etter lpet. Etter lpet fredag kveld har jeg bare rett over ett dgn igjen, men satser p at det gr bra likevel. Det er jo bare 5 km...

P lrdag blir det hvile, MASSE mental trening og pasta party p kvelden.
Og p sndag... Ja, da braker det ls!

God helg!

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei. Jeg heter Christine, er gift og mamma til en gutt p snart 2 r. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber som grnder i egen bedrift med utetrening; www.christinestrening.com. Hos meg finner du effektive bootcamper og babybootcamper ulike steder i Bergens vakre natur; ret rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregr utendrs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge p langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira p begi meg ut p enda flere vgale drmmer- og drmmer er det ikke mangel p! Jeg trener mot mitt frste ironman 70,3 i Haugesund juli 2015 og fulldistanse ironman (Coastman) i august 2015. Flg meg gjerne p veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg ogs p instagram og facebook ved ske christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits