august 2015

RACE RAPPORT; HAUGESUND TRIATHLON

I gr var det klart for Haugesund triathlon.
... rets frste sprint triathlon


Sponset trishorts+ nummerbeltefra 2XU

Denne gangen gikk jeg for strategien " hvile seg i form" fr lpet.

Etter at jeg flte meg s kaputt under Bergen skogsmaraton forrige helg valgte jeg ta kroppens signaler p alvor. Kroppen var sliten, og den trengte hvile etter ironman fulldistansen. Uken fr Haugesund triathlon ble det masse mat, kun rolige turer i fjellet og hverdagsaktivitet i jobben min som personlig trener. Da sndagen kom flte jeg p overskudd. Jeg hadde ingenandre mlenn perse, men drmmen var komme i ml p under 1:30. Frste mlskulle ikke s mye til ettersom jeg stilte HELT uforberedt fr mine frste sprint triahlon i fjor sommer. Jeg kunne ikke crawle, jeg hadde ikke hatt noen svmmekter uteog kondisjonstreningen ble nedprioritert til fordel for styrketrening. Jeg hadde forresten ett ml til, og det var vge g utenfor komfortsonen og kjenne p syre. Jeg erglad i langdistanser, ogkort og vondt er langt fra min favoritt.


Nr jeg blir nervs babler jeg med alle rundt meg

Mini var bortlnt til farmor og farfaren sin, og jeg kjrte alene til Haugesund tidlig sndag morgen. Jeg hilste p familien min fr jeg tuslet ned og hentet startnummer og gjorde meg klar. Jeg kjente p nervene, fikk p meg vtdrakten (jeg valgte M1; 2XU sin enkleste vtdrakt denne gang; den er s kjapp f av!)og gikk ned til start. Oi, vi var jo mange jo!


Fles rart lpe etter svmming alts. Sponset vtdrakt fra 2XU.

Jeg stilte meg heeeelt ute til venstre for unng svmmekaos (jepp, jeg pingler med svmming i store grupper alts). Jeg kavet flt, s jeg bestemte meg for finne roen og bare svmme rolig. Jeg brukte en liten evighet; faktisk s holdt jeg samme snittfart som jeg holdt da jeg svmte 3800 meter p ironman fulldistansen. Jeg kom opp p land etter 780 meter svm pgode 15 minutter, og lp opp mot skiftesonen med heiarop fra familien min. Tidtakingen stoppet rett fr skiftesonen (det er ett godt stykke lpe fra vannet fra vannet) og jeg klokket inn p 17:49. Ikke noe skryte av, men jeg hadde i alle fall overskudd til resten av lpet.


I skiftesonen gikk det unna, tiden ble 02;42. Av med vtdrakt, badehette og briller, p med sokker,sykkelsko, hjelm og startnummer. Lp med sykkelen under armentilder vi fikk g p sykkelen og ssykle for livet.

Jeg startet hardt, og kjentep syre nesten med en gang. I sykkeldelen skulle vi sykle 4 runder p 5 km hver. Hele frst rundet mtte jeg nesten spy. Haugesund triathlon er draft- legal; alts man fr ligge p hjul. Jeg fant ingen som holdt min fart; enten gikk det for fort eller s gikk det for sakte. S frste runde syklet jeg alene og kjempet med vinden. Godt ute i runde nummer to hang jeg meg p noen som syklet i ok fart. Jeg la meg p hjul og fikk ned pulsen fra 171 til 149. Jeg kjente fort at jeg hadde mer hente, men da jegprvde rykke fra brukte jeg bare mye krefter utenat det gikk s mye fortere enn henge p den lille gruppen jeg hadde funnet meg. S jeg l p hjul resten av sykkeletappen, fikk syre ut av kroppenog samlet krefter til lpedelen.

Jeg begynte irritere meg over at jeg ikke hadde studert lypekartet bedre. Jeg ante ikke hvor vi skulle ta av etter ha syklet 4 runder. Heldigvis hadde de rundt meg syklet like mange runder, og de visste hvor vi skulle. Og da vi kom frem var det ingen tvil likevel.

Jeg kom inn i skiftesonen etter 20 km p 41 minutter.
Jeg kunne gitt mer, men er likevel fornyd og glad for ha lette bein etter sykkeletappen


Sammensunket lpestil p slutten der ja. Sliten!

Skiftesone nummer to gikk ogs ganske fort, p 02;10. Jeg lp med sykkel rundtalle sykkelstativene og tilbake til min plass. Av med sykkelutstyr, p med lpesko og caps. Tidligere harlpedelen helt klart vrt min aller svakeste gren. Mlet denne gangen var lpe, ta i og ikke g uansett hvor sliten jeg ble. Det var en fin strategi. Jeg presset meg hele veien og holdt jevnt tempo. Vi lp to runderi Vangen fr vi kom inn p lpebanen bak Haraldshallen. Der mtte vi lpe to runder p bane, med masse publikum fr vi krysset mlstreken.Banelping er utrolig tungt p slutten av et lp!

Jeg kom i ml etter 5 km og 27:22 minutter lping



S fornyd i ml, med verdens kuleste medalje!


Totalt brukte jeg 01:31:26
Med detkom jeg p 7. plass i min klasse. HURRA!

Og enda bedre; jeg perset skikkelig.Fordelen med stille utrent til sittfrste triathlon :-D

Jeg kan virkelig anbefale Haugesund triathlon. For ett arrangement det ble! Jeg var skikkelig positivt overrasket av arrangementet allerede fr jeg mtte til start. Fr lpet fikk vi masse info, og for en som utsetter lese alt som m leses fr siste liten var det perfekt f servert lypekart og annen info litt etter litt p facebook og via mail. Veldig bra! Utrolig bra kunne hente startnummer helt frem til start, utrolig hyggelige frivillige ogfine lyper.

Jeg kommer tilbake.

RACE RAPPORT; BERGEN SKOGSMARATON

Bare to uker etter Coastman (ironman fulldistansen)
stod jeg "klar" for vre med p Bergen skogsmaraton.



Jeg er pmeldt "5 p Bergens jord" der man lper minst 5 halvmaraton eller maraton i Maratonkarusellen p ett r.Premiener en stor pokal, og de som kjenner meg vet hvor gira jeg blir nr premier er i bildet. Pokalen er kanskje tidenes strste og gloreste som man m ha en stor stue for romme (og det har vi i alle fall ikke). Likevel har jeg lagt min elsk p pokalen; den bare M jeg ha. S da m jeg vre med p de siste lpene for rekke i ml, inkludert skogsmaratonet som gikk forrige helg. Restituert eller ei, fra start og til ml 3 runder og 25 km senere mtte jeg.



Det er viktig smile og kose seg best muligp lp. Sponset tights fra 2XU

Jeg ser at jeg har deltatt p en del mange lp i r.

Jeg har alltid slitt s veldig med nerver i forkant av lp. P lrdag var jeg utrolig rolig. Jeg skulle jo "bare" lpe 25 km. Jeg m smile litt nr jeg tenker over det. I januar var 21 km superskummelt, n er det bare ett lite lp. Men s hadde jeg ingen tidsml heller, og det kan jovre enstor del av forklaringen.

Fr start mtte jeg deltakere som ogs hadde vrt med p Coastman. De sa de ikke var restituert enda, og at de bare skulle lpe 1-2 runder. Jeg begynte ane ugler i mosen. Men jeg lp av grde da startskuddet gikk, og jeg flte meg riktig s bra. Jeg holdt 11-12 km/t med bare 145 i puls. Dette lovet jo bra... Men s tok det ikke mer enn 6-7 km fr pulsen bare steg, og la seg p rundt 168 (makspulsen min er ca 191 tror jeg. Jeg vet ikke eksakt, for jeg fr hjerteklapp nr jeg presser systemet mitt langt, og m gi meg nr klokken viser hjerterytmeforstyrrelser med puls p 231 og jeg fler meg svimmel). Kroppen fltes blytung, og jeg hadde skikkelig lyst til gi meg. Men gi seg er uaktuelt s lenge det gr fremover, s jeg fortsatte med rask gange og lett jogg. Jeg kom i snakk med flere deltakere som jeg holdt flge med en stund. Men jeg ble bare stillere og stillere; jeg mtte kjempe for komme meg gjennom og jeg ble egentlig litt flau over hvor sakte det gikk. Men kroppen var sliten!



En smule mer anstrengt i smilet, og sammensunkne skuldre rett fr ml

Null futt og null fart
men i ml kom jeg.

I morgen skal jeg vre med p Haugesund triathlon, helgen etter Os triathlon. Det er4 lp p 5 uker inkludert en ironman fulldistanse det. Og hsten ser neeesten like travel ut. Det blir ikke mange harde ktene mellom lpene for si det slik.

TRIATHLON PAKKELISTE

Fr hvert triathlonlp finner du meg virrende rundt
mens jeg lurer p hva jeg skal pakke med meg


Fr mitt frste sprint triathlon i fjor. Oppladning; Kun styrketrening, null crawlkunnskap,jeg haddealdri testet en vtdrakt og jeg hadde hatt null svn (les 3-5 timer dgnet) det siste ret. Og jepp; jeg stilte med hybridsykkel

Derfor tenkte jeg at jeg skulle dele pakkelisten min med dere.Da erden ogsfint lagret til neste gang, slik at pakkekaoset skal g lettere. Ikke at jeg har den store erfaringen med bare2 sprint, 1 halv ironman og 1 fullironman distanse. Men jeg har jo vrt med p litt, ogjeg har funnet frem til en brapakkeliste som fungerer bra for meg.Jeg liker best ha p meg trishorts og sportsBH under vtdrakten, s det blir bittelitt mer ta p meg i skiftesonene. Jeg bestemmer meg ogs kvelden fr for hvilke to jakker jeg evt. skal st mellom slik at jeg fr lagt klar barer og gels i jakken fr start (det gjorde jeg nemlig ikke i Haugesund, og der tapte jeg en del tid). Dessuten prioriterer jeg sokker, alltid :-D


Foto: Helene Marielle Hetlevik

P/ MED MEG

  • Trishorts
  • SportsBH
  • Neoprenhette- og sokker (om kaldere enn 16 grader)
  • Svmmehette fra arrangren
  • Vtdrakt
  • Svmmebriller
  • repropper
  • Vaselin
  • Calfs
  • Pulsbelte og klokke
  • Vannflasker m sportsdrikke
  • Barer/ gels/ bananer etc. om lange lp
    (har med meg samme dagen om sykkel etc. m leveres dagen fr)
  • Sokker/ joggebukse/ genser til fr/etter start


Foto: Helene Marielle Hetlevik

T1

  • Sykkeltopp/ lpetopp/ jakke
    (alt ettersom vr og distanse)
  • Ullsokker
  • Hjelm
  • Startnummer og belte
  • Sykkelhansker
  • Sykkelsko
  • Pumpe, slange, dekkspade, umbrakonkkel
  • Barer/ gels/ bananer etc. om lange lp
    (evt. verktykasse p styret til barer/ gels)
  • Solbriller
  • Hndklede
  • Solkrem (!!!)
  • Ibux

T2

  • Lpesko
  • T-skjorte, supergenser, ulltopp, lpejakke
    (alt etter vr og distanse)
  • Ullsokker
  • Caps
  • Gels
  • Lite hndklede
  • Ibux

ETTERP

  • Hndklede
  • Dusjspe, shampoo, balsam
  • Underty & sokker
  • Genser
  • Joggebukse
  • Topp
  • Joggesko
  • Noe godt spise


Foto; Hanna Helgedatter Aksdal


Gode supportere er ogs viktig pakke med seg. Mini har vrt med p noen lp etter hvert. Nroper han HEIA MAMMA med alt han har hver gang han ser noen svmme ute med badehette, sykler sykkelritt p TV(gjerne Tour de France) og nr jeg finner frem landeveissykkelen min. Smelt. Over heier han meg (i rosa) inn i ml p halv ironmani Haugesund.

RACE RAPPORT COASTMAN 140,6

Dahar jeg gjennomfrt mitt aller frste fulldistanse ironmanlp.
3800 meter svm, 180 km sykkel og 42 km lping


I motsetning til halv Ironman i Haugesund lot nervene vente p seg. Det var frst dagen fr lpetjeg vknet med sommerfugler i magen. Lrdag kveld var alle deltakerne p prerace mte. Og for en flott dag; det var strlende sol og nesten vindstille. Da ordfreren sa at vi hadde kommet dit p en av tre dager som det, og etter manisk sjekkuing av yr.no den siste uken begynte jeg ane ugler i mosen om at vret dagen etter ville bli en ane annerledes...

Det skullenemlig blseopp til sterk kuling/ liten storm.


Like fr start.


Ved rundemerket. Bilde lnt fra Coastman sin facebookside.

P sndag var det opp og hoppe kl. 04.00. Jeg fikk i meg en god porsjon med havregryn fr vi kjrte mot ygarden. Det tok ikke lang tid etter at vi hadde kommet frem fr nervene virkelig dukket opp. Det regnet, det blste, det var kaldt, svmmelypen virket uendelig lang og alle de andre virket s veldig mye tffere enn meg. Vi fikk p oss vtdrakter og gjorde oss klare til start kl. 07.00. Jeg begynte grue meg skikkelig for svmmingen, men fantastiske Nina fikk roet meg ned. S var det bare duppe seg under det kalde vannet og gjre seg klar for start. Jeg stilte meg helt bakerst og lot de andre svmme litt fr jeg hang meg p; jeg ville ikke havne i samme svmmekaos som i Haugesund. Det tok ikke mange sekundene fr jeg fant roen. Dette skulle g bra. Jeg fokuserte p hvert armtak, og det gikk fint fremover. Jeg plukket opp en- etter- en og jeg l ikke lengre sist.Svmmelypen var helt topp. Den var skjermet for vinden, det var bare helt ytterst vi svmte i blger. Og det var en kjempekul opplevelse. Jeg flte meg litt tff. Her svmte jeg i kaldt sjvann (14 grader og null flelse i hender og ftter) sammen med maneter, tare og blger. Jeg knuste "svmme i havet" forbien min, jeg fant rytmen og crawlet hele lypa. Selv da en feit brennmanettraff meg inakken, og jeg skuffet vekk en brennmanet i ett armtak fikk jeg ikkepanikk, men crawlet rolig videre.Da jeg kom i ml etter to runder hadde jeg masse energi p lager og sa meg fornyd med at jeg kunne svmt mye lengre.


Sponset vtdrakt fra 2XU

Jeg svmte 3800 meter p 1;31.

S var det 8 min i skiftesonen igjen fr jeg kom meg ut p sykkel. Her skulle vi sykle 4 rundera 4 mil. Heldigvis var regnet dratt sin vei. Frste lengde var tff da vi fikk vinden midt mot oss (type 9 ms) mens det gikk lettere opp igjen. Jeg kjente p syre i lrene etter bare en runde, s jeg satte opp setet mitt noen f mm og prvde sette opp takten i trkkingen. Det hjalp. Andre runde var ganske lik fr det blste skikkelig opp til stiv kuling i 3. runde(de mlte 16- 20ms), og jeg begynte bli skikkelig sint. Jeg trdde det jeg hadde og i perioder l jeg i 10-15 km/t. P den ene sletten i 4. rundetok det en stund fr jeg tok igjen en mann som var begynt p lpingen. DET var demotiverende det. Her mtte jeg virkelig g inn i meg selv, tenke positivt og bare tr videre. Jeg ble egentlig litt letta da jeg gikk tom for strm p pulsklokken med GPS og distansemler tidlig i 3. runde slik at jeg ikke fikk fulgt med hvor irriterende sakte det gikk de to siste rundene. Tingen med rundlyper er at man ser veldig godt hvordan de andre deltakerne ligger an; og jeg var skikkelig misunnelig p noen av mennene som var p vei inn til lpedelen og slapp de siste rundene i ekstrem vind. Det var en stund der jeg tenkte at sykkelen min skulle bli lagt ut til salg p finn.no s fort som mulig. Heldigvis har jeg hukommelse som en gullfisk; jeg har alt nesten glemt hvor tungt det var.


Rolling hills all the way.
Sponset trishorts fra 2XU



Bommerten jeg gjorde p sykkelen var at jeg ikke fikk i meg nok mat. Jeg hadde pakket med meg barer, gels og brdskiver. Jeg tler ikke brdbakst s godt, s jeg hadde kjpt et surdeigsbrd dagen fr. Det viste seg vre trrere enn papp, og jeg fikk ikke i meg s mange tygg. Vi planla samme dag at mannen skulle lange plser til meg i drikkestasjonen, men det viste seg athan hadde kjpt osteplse, og jeger allergisk mot melk. S da ble det barer og energidrikke, og jeg kjente at magen vrei seg i sult. Barer funker ikke i lengden, s jeg m virkelig g systematisk til verks og teste ernring p langturer i fremtiden! Alle tips mottas med takk.

Jeg var superletta da jeg endelig kunne sette fra meg sykkelen.
18 mil sykling endte p hele 7:21


Kuling sa du? Jeg blste nesten bort!

Etter 6 min i skiftesonen med klemmer fra familien og litt prating og tysing med mini som var kommet for heie begynte lpeetappen. Lpingen gikk overraskende greit. Etappen var slik at man lp 12 km inn til Rong sentrum. Derfra var det tre runder p 1 mil hver. I Haugesund lp jeg hele etappen med kramper i mage, og jeg var forberedt p mtte g hele maratonetappen. N var jeg ekstra obs og passet p ikke drikke for mye p en gang. Jeg begynte med g fort til beina fltes ok. Deretter gikk jeg for lyktestolpemetoden de neste 18 km. Jeg lp 4 lyktestolper og gikk 1 lyktestolpe. Unntak var oppoverbakker; da fikk jeg g, og nedoverbakker; da mtte jeg lpe. Jeg syntes det var langt mellom drikkestasjonene og munnen fltes som sandpapir. Nr frst drikkestasjonen kom ville jeg drikke to glass, men turde ikke pga magen. S jeg fortsatte. Etter at et halvmaraton var tilbakelagt begynte det bli tungt, virkelig tungt, og jeg holdt p blse bort. Andre runde gikk jeg for det meste; jeg hadde ftt vannblemmer under begge fttene, langs helene og mellom trene, og jeg hadde mistet piffen helt. Da jeg begynte p tredje runde tenkte jeg "n er det bare 10 km igjen. Jeg kan like greit spise mye, risikere magekramper og bare g resten". Jeg fikk med meg en hel banan fra drikkestasjonen, 1 bar og Vossafr. Jeg slukte nedp to glass cola og tok med meg 1 glass vann (!!!). Jeg fikk i meg alt sammen og gikk p videre. Etter 3 km skjedde det noe magisk; energien kom tilbake og jeg begynte lpe. Jeg klarte lpe de siste 7 km, og flte plutselig at kroppen var med meg igjen. Vannblemmene var det bare ignoere; jeg kunne lukte ml og jeg s p klokken at jeg kunne klare komme i ml p under 15 timer.

Jeg "lp" 42 km p 5:48



Totalt brukte jeg 14:56 p hele lpet.

Det offisielle mlet mitt var klare det pcut-off tiden p 18:30. Mitt eget hovedml var under 15 timer og delml var mellom13 og 14 timer. Men en hel dag i kuling er rimelig ekstremt, og jegersuperfornyd med klare det p under 15 timer selv om jeg fler at jeg burde og kunne ha presset meg mer.Dette er frste gang jeg svmmer legre enn 3000 meter; og frste gang jeg svmmer lengre enn 1100 meter i havet. Det er frste gang i r jeg sykler over 16 mil og frste gang jeg har lpt lengre enn halvmaraton. Bak meg har jeg bare to sprint triatlon og ett halv ironman, og dette er mitt frste full ironman lp s jeg sier meg veldig fornyd.

Jeg er glad. Og stolt. Og jeg vil mer!

Tusen, tusentakk til en fantastisk ektemann som har tro p at jeg kan klare hva som helst i verden, somftt meg ut dra p trening de dagene drstokkmilen har vrt lang og som stilte som god support. Tusen takk til flotte svigerforeldre som heier som f, som passet p minien vr i to dager og som satt vkne som barnevakt hjemme hos oss til langt utp sndag kveld slik at mannen min kunne vre med meg fra start til slutt. Tusen takk til arrangrene og alle de smilende frivillige p Coastman. Og tusen takk til alle dere som har heiet p meg, bdedereflotte deltakere, alle derep sosiale medier og alle de fine meldingene jeg har ftt. Og takk til Nina som har svart p de dummeste sprsml i ukene fr lpet, og som backet meg opp underveis.

Jeg fler meg overraskende pigg i dag. Ingen vondter sett bort fra et digert gnagsr i nakken og en haug med vannblemmerunder fttene, mellom trene og langs helen(jeg hper jeg fr p sko innen jeg starter ny baby bootcamp gruppe p onsdag). Og selvflgelig gangsprerre :-)

christinestrening

christinestrening

31, Bergen

Hei. Jeg heter Christine, er gift og mamma til en gutt p snart 2 r. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber som grnder i egen bedrift med utetrening; www.christinestrening.com. Hos meg finner du effektive bootcamper og babybootcamper ulike steder i Bergens vakre natur; ret rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregr utendrs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge p langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira p begi meg ut p enda flere vgale drmmer- og drmmer er det ikke mangel p! Jeg trener mot mitt frste ironman 70,3 i Haugesund juli 2015 og fulldistanse ironman (Coastman) i august 2015. Flg meg gjerne p veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg ogs p instagram og facebook ved ske christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.

Kategorier

Arkiv

hits