> NORGE PÅ LANGS på sykkel (christinestrening)

NORGE PÅ LANGS på sykkel

Gode minner

... Jeg har gode minner fra "Norge på langs" turen min.

Det jeg sitter igjen med av minner er utrolig bekymringsfrie dager og en stor taknemlighet for at jeg fikk lov til å vere på tur så lenge. En hel måned i naturen- sammenhengende! De aller beste minnene jeg sitter igjen med er blandt annet de utrolig flotte menneskene jeg møtte på turen.

... Jeg opplevde å bli hjupet så mange ganger.

Folk var skikkelig åpne og tok kontakt med meg; de lurte nok på hva jeg gjorde med en så oppakket sykkel helt alene. Da sykkelen min fikk tekniske problemer stilte folk opp og ville bidra med det de kunne. Tenkt å åpne sykkelbutikken på en søndag midt i juli bare for å hjelpe meg med å fikse et røket kjede! Og at en helt vanlig mann ville demontere sin egen sykkel for å gi meg sykkelkjedet sitt...

Mange åpnet hjemmet sitt og inviterte meg på middag og overnatting. Er ikke det utrolig, så vet ikke jeg... En god seng og dusj var ubeskrivelig godt. Og så hyggelig å møte vennlige mennesker, og få lov til å dele turopplevelser.

Så tusen, tusen takk til alle vennlige mennesker jeg møtte på veien.
Takk for god hjelp
Takk for selskap og oppmuntring!
... Jeg er evig taknemlig

Er det noen av dere som følger bloggen min fortsatt?

Enda et stort minne var da far syklet siste dagsetappe inn til Lindesnes med meg.
Jeg var så sliten, men samtidig trist over at turen min var på vei mot slutten. Da var det godt med hyggelig selskap og oppmuntrende ord. Og ikke minst- en hjelperytter som kunne gi ly for den sterke motvinden.

... Og mamma, bestemor, tante og onkel som sto ved fyret med Norske flagg og champagne!
En sånn god velkomstkomite var gull <3 Jeg er så glad i dere!

Jeg vil ta turen en gang til...
... Men da vil jeg Norge på langs.

Jeg savner juli- hjemmet mitt!

... Og det er ikke rart- med DEN fine utsikten jeg så ofte hadde.
Jeg elsker å stå opp til den vakre naturen- hvor en dag med litt slit venter på meg.

Røhnisch og get inspired

I forbindelse med sykkelturen min ble jeg sponset med noen Røhnischklær fra getinspired.no. Get inspired er en flott nettside med skikkelig god service, og ved bestilling får du klærne i løpet av en dag eller to. Fantastisk :-)

Klærne jeg fikk ble med på sykkelturen og alle plaggene ble godt brukt :-)

Singletten (som er på tilbud for tiden) var overraskende god. Jeg brukte den mye under superundertøy på kaldere dager. Da jeg syklet ble jeg ganske svett, men singletten tørket utrolig fort.

Jakken var en av favoritt klærne mine på hele turen. Den er vindtett og puster godt. Et gullfunn rett og slett. Jakken kommer til å bli brukt masse fremover også- Den er så god... Jakken er også på tilbud på getinspired.no

SportsBHen styrte jeg litt med å finne riktig størrelse. Jeg er smal rundt livet, men har brede skuldre. I BH bruker jeg vanligvis str. 70, men da jeg bestilte small fikk jeg den ikke over skuldrene. Jeg tenkte den var altfor liten og fikk byttet til str. large... Denne igjen ble noe stor. Jeg må nok teste den i str. medium en dag også, for toppen var god til tross for at den var litt stor.

Buksen var utrolig deilig. Den passet perfekt til teltkos etter endt treningsdag og en deilig dusj. Buksen er myk og god og strammer ingen steder!!!

Tusen takk til Røhnisch og getinspired.no for nydelige klær. Jeg er utrolig takknemlig for at dere ville sponse meg. Get inspired er en super nettside, og eieren Silje er en fantastisk dame.

Pakkeliste til Norge på langs, sykkel

Jeg hadde alt en bra hybridsykkel med klikkpedaler før avreise :-) Jeg kjøpte stativ til å ha på hjulet foran til vesker. Veskene kjøpte jeg på Biltema- både de små til hjulet foran og store til baggasjebrettet bak. Veskene er billige og helt vantette!

• Sykkelsko
  • Gore-tex skotrekk
  • 2 shorts med innlegg (Jeg kjøpte sykkelbukser av merket Asos. De var dyre, men til gjengjeld var de kjempegode)
  • 1 langbukse, vindtett
  • Regnjakke og regnbukse
  • 1-2 ulltrøyer, lange armer
  • 1 vindtett sykkeljakke
  • 1 par vanntette sykkelhansker
  • 1 par tynne sykkelhansker uten fingrer
  • Sykkelsalve til rumpa (fås på sykkelbutikk)
  • 2 tynne ullsokker
  • 2 par sportssokker
  • Buff
  • Hjelm
  • Joggesko
  • Førstehjelpsutstyr m/ gnagsårplaster og sportstape
  • Myggspray
  • Dopapir og antibac
  • Lite håndklede
  • Solkrem
  • Toalettsaker
  • 2 vannflasker (hadde to flaskeholdere på sykkelen)
  • Telt
  • Liggjeunderlag
  • Sovepose
  • Myggspray
  • Fyrstikker
  • Ei god bok
  • Ipod
  • Solbriller/sykkelbriller
  • Kart (jeg hadde med syklistenes landsforening sitt kart "Sykkelruter i Norge. Tunell- og planleggingskart for syklister". I tillegg hadde jeg med meg NAF boken)
  • Kamera
  • Bestikk, tallerken og kopp
  • Mat for dagen, noen steder er det langt mellom butikkene..
  • Primus

• Til sykkelen:
  • Lys framme og bak
  • Refleksvest
  • Sykkelcomputer
  • Punkteringsfrie dekk :-) (Bondtrager tripplepunkture)
  • 2 ekstra slanger
  • Pumpe
  • Lås
  • 2 vesker bak
  • 2 vesker framme
  • Ei liten eske under setet til verktøy

• Verktøy:
  • Strips
  • El-tape
  • Lommekniv
  • Kjedelås
  • Lappesaker
  • Håndverktøy m dekkspade og kjedekutter

Rutevalg- Norge på langs

REISERUTE

Dag 1: Honningsvåg. Kort dag pga. jeg ankom Honningsvåg klokken 15.00 og startet på Nordkapp klokken 18.00
Dag 2: Olderfjord
Dag 3: Langfjordbotnen For lang dag.
Dag 4: Storslett. Tung dag med mange bakker.
Dag 5: Tromsø. Ferje fra Olderdalen til Lyngseidet.
Dag 6: Senja- innergård. Syklet over Kvaløya og besøkte Sommerøya (vakker øy og kun 1 mil omvei tur/ retur). Tok siste ferje til Senja (fra Svensby til Breivikseidet) og satte opp telt 2 mil etter ferja.

Dag 7: Senja- Senjatrollet. Syklet over øya ogsov i gapahuk ved Senjatrollet. Skulle ta siste ferje over til Andøya, men fikk problemer med sykkelen som måtte fikses. Rakk derfor ikke ferja.
Dag 8: på Andøya. Sykle vestsiden av øya. Der er det nasjonal turistvei og utrolig vakkert! Kom meg bare til Bø pga. mye regn og familiebesøk. Halv hviledag
Dag 9: Svolvær. Lang dag- 16 mil. Men flatt føre. Ferje Melbu- Fiskebøl
Dag 10: Reine. Utrolig flott!!!!
Dag 11: Ferje fra Moskenes- Bodø (4 timer). Halv hviledag. Satt opp telt 5 mil etter Bodø ved Saltstraumen.
Dag 12: Rett etter Ågskaret. To ferjer i dag. Ørnes- Vassdalsvik og Halsos- Ågskaret.
Dag 13: Nesna. Ferje fra Jektvik til Kilborghavn

Dag 14: Sandnessjøen og fridag
Dag 15: Vennesund
Dag 16: Bjøra bru, 25 km før Namsos. Syklet veien om Høylandet.
Dag 17: Skjellstad (noen mil etter Malm). Kupert dag.
Dag 18: Trondheim. Ferje fra Vannvikan til Trondheim. Halv hviledag.
Dag 19: Magalaupet, 1 mil etter Oppdal
Dag 20: Dovrefjell halv fridag

Dag 21: Otta
Dag 22: Gjøvik. Besøkte Lillehammer på veien.
Dag 23: Hønefoss
Dag 24: Volltveit, 15 km etter Notodden
Dag 25: Treungen i Nissedal. Valgte å unngå E134 og syklet til Bø og Lunde. Tok en vei langs elva der til Kvitseid for så å sykle til Vrådal.
Dag 26: Hornes etter Evje
Dag 27: LINDESNES

Jeg syklet mellom 9 og 12 mil de første dagene. Etter Trondheim økte jeg dagsetappene til rundt 12 og 14 mil dagen. Det er viktig å begynne rolig og heller øke etappene når kroppen er godt vant.

OBS: Det er mange ferjer langs Helgelandskysten som går sjelden. Sjekk opp ferjetidene før avreise. Det samme med ferjene til Senja- Andøya og Lofoten.

Veien fra Trondheim og helt til Kongsberg var veldig traffikkerte. Skulle jeg valgt rute igjen ville jeg syklet over Valdresflye og Rjukan til tross for mange bakker. Bedre med hardt arbeid og mye fint å se, enn flatt og kjedelige (til tider skumle) veier.

Tenk... Jeg har syklet Norge på langs :-)

I går kom jeg til mål på Lindesnes etter 27 fine dager, 2.769 km og 184 timer på sykkel :-)

Dagen før dagen syklet jeg til Evje. Der satte jeg opp telt rett etter Evje- på campingplassen til Mineralparken. Far sitt søskenbarn eier den fine parken og campingplassen der, så jeg fikk overnatte gratis :-) Et fint sted med flott utsikt. Natta var kald så jeg våknet tidlig... Men da jeg kikket ut av teltet fikk jeg se den flotte utsikten.

Like etter at jeg våknet kom mamma og far kjørende. For et vakkert syn!!!
Far ville sykle sammen med meg inn til Lindesnes- og mamma var følgebil på turen. Utrolig deilig å få sykle siste dag med selskap og mindre baggasje på sykkelen.

Ganske godt å komme til Vest- agder. Turens siste fylke, og mitt oppvekststed. Men med en gang jeg kom over til Vest- Agder begynte mimringen fra de første dagene på tur. Jeg innså hvor utrolig fint jeg har hatt det på tur, og det at jeg snart var i mål føltes litt vemodig...

Uansett... Far og jeg syklet fort siste dag. 10 mil var unnagjort på en- to- tre. Vi havnet mitt inne i et sykkelritt og ble forbikjørt av to syklister. Både far og jeg har skikkelig konkurranse instinkt så det kunne vi ikke tillate. Vi tråkket på- og 20 min senere fikk vi syklet forbi de igjen. Deilig!!!

De siste 2 milene til Lindesnes var skikkelig mange bakker. Men det gikk fint. Jeg hadde masse energi, far tråkket på i motvinden og jeg fikk henge på bak ryggen hanshelt til de siste 5 km før mål :-)

På Lindesnes ventet mamma, bestemor, onkel Rolf og tante Vigdis med Norske flagg, jubel og champagne. Helt fatastisk!!! Tusen takk fo en super velkomst. Er så glad jeg ikke sto der helt alene....

Deilig å signere i boka :-)

Da vi kom ned igjen fra fyret møtte vi en ny heiagjeng. De skulle ta i mot ei jente som hadde gått Norge på langs alene- på 2,5 mnd. Jeg fikk lyst til å snu med en gang og gå tilbake til Nordkapp. Jeg elsker å være på tur, og det at ekspedisjonen min er over er ganske trist...

Hmmm... hva i alle dager skal jeg finne på i dag da????

Back to the mountains

Trafikkerte og kjedelige veier ble til nye, gode opplevelser blandt høye og flotte fjell etter at jeg passerte Notodden.

Telemarkveien fra Seljord til Vrådal var spesielt bratt med sikksakk veier i 6 km helt til Vrådal. Jeg måtte sykle over i motgående kjørefelt for å snike meg rundt de krappe og bratte svingene. En utrolig stilig vei med fin utsikt. ÅÅÅ!!! Jeg elsker fjellene :-)

Etter Vrådal kom jeg til Nissedal (for et koselig navn). DER var det fint DER. Dit vil jeg tilbake en gang, sammen med Jon. Nissedal er full av vakre fjell og vann, koselige veier og masse lemmen :-)

... Og utrolig mange fine teltplasser :-)

Livet på tur er DEILIG :-)

Jeg er intervjuet på radio, NRK P1

NRK P1 ringte meg 10 august og ville ha intervju med meg angående Norge på langs.

Vil du høre intervjuet kan du gå inn på

Trykk på Radio- så NRK P1. Derretter søker du på "Min sommer" i søkefeltet. Trykk på linken 10 august klokken 12.00- 13.00 så får du høre meg. Jeg ble intervjuet klokken 12.40, så trykk deg frem til ca. halvveis på linje :-) Du hører meg rett etter Maria Mena sin sang...

Morsom opplevelse !!!
Jeg høres ganske så fjollete ut ;-)

Time goes by a lot slower when you miss the one you love

Sykkelturen fra Dombås etter Dovrefjell til Kongsberg har vært... KJEDELIG og TRAFFIKKERT og litt ensomt... Det var fantastisk å få se Jon igjen, men det ble ekstra trist da han satte seg i bilen og dro hjem til Bergen.

Noen lysglimt har det nå iallefall vært...

Mange fine bondegårder

Pizza i Lillehammer (på restaurant og greier...)

Fossen i Hønefoss
(Den dagen regnet det SKIKKELIG og jeg klarte å sykle en mil i feil retning. Det blir hele to mil det. Godt jeg kom over Ringerike folkehøyskole på vei ut av Hønefoss med billig overnatting, varme rom og god frokost).

Dagen etter syklet jeg til Kongsberg og Notodden, og traffikkstyret var endelig over.

Skulle jeg valgt rute om igjen hadde jeg syklet over Valdresflye og Rjukan- selv om det er mer oppoverbakker der. Heller mye hardt arbeid og flott utsikt, enn lett sykling på flateog kjedelige veier...

Dovrefjell

I går syklet jeg ut av Trondheim og fulgte en flott sykkelsti parallelt med E6 helt til Støren. 5 mil etter Trondheim møtte jeg på en gjeng som satt på et jorde- jenter og gutter, 3 generasjoner fra ulike gårder i området. Jeg spurte om veien til Støren. De lo og sa jeg måtte sette meg ned sammen med dem og få litt ingefærøl før jeg syklet videre...  Det kunne jeg ikke takke nei til, og ingefærøl ble en ny hit hos meg :-)

Fin natur da...

Turen videre fra Støren til Oppdal var skikkelig kjip å sykle. Det var fredag ettermiddag og MASSE trafikk på E6. Det var faktisk ganske ekkelt å sykle med trailere og bobiler susende forbi meg...

Etter tips fra familien jeg bodde hos i Trondheim syklet jeg til Magalaupet, rett etter Oppdal for å kikke på noen jettegryter. Det var kjempemasse vann i elven, og store hull i fjellet. Jeg er glad jeg tok turen innom der på slutten av dagen. Tusen takk for godt tips :-)

Jeg fant ikke noen gode teltplasser rundt jettegrytene, så jeg banket på hos nærmeste nabo for å be om lov til å sette opp telt i den store hagen deres. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne slå meg løs på plenen OG låne dusjen deres!!! :-) Perfekt!!!

I dag har jeg bare syklet 3 mil- opp til Hjerkinn på Dovrefjell. Turen opp gikk overraskende lett, og Dovrefjell var deilig oppoverstigning i forhold til mange andre bakker jeg har vært gjennom. Jeg hadde masse energi i dag, og syklet kjappt til toppen. Jeg hadde nemlig verdens beste premie i vente... Planen for dagen var å møte Jon på Hjerkinn gjestehus til lunsjtider!!! Jeg kom altfor tidlig frem og måtte vente nesten to timer på han. Da ble det lunsj, og fruktsuppe på primus mens jeg ventet- så jeg kunne invitere mannen på mat når han kom frem ;-)

Nå er vi på gjestehuset og venter på at middagsbuffeen åpner. Kjempedeilig å slappe av i dag, sammen med verdens beste mann :-) Halv sykkeldag i dag tidlig, og halv i morgen ettermiddag. Det tror jeg lårene mine er takknemlige for...

Trondheim og "bare" 1.200 km igjen

På vei ut fra Brønnøysund lettet skyene ENDELIG og jeg fikk glimt av litt utsikt. Verden ble straks bedre.

På turen har jeg fått se ørn, sel, en rev og MASSE elg. Denne elgen her var ikke akurat sjenert... Lot seg fotografere på kloss hold i alle vinkler :-)

Strekket fra Vennesund til Trondheim har vært veldig... KUPERT!!! Endelig kommet meg opp en lang bakke, så kommer en lang nedoverbakke avbrutt av en ny oppoverstigning!!! Puh, jeg kjenner det veldig godt på fremsiden av lårene mine etter 3 dager med tung tråkking.

Inn til Tronheim valgte jeg raskeste vei. Jeg tok av til Malm før Steinkjær og syklet den veien inn til Trondheim. Kupert men vakkert.

Jeg stusset veldig over veivalget ved et kryss før ferja. En utrolig hyggelig mann kunne hjelpe meg med å finne riktig vei. Da jeg var like før ferja møtte jeg han igjen og jeg fikk haik over fjorden (ikke juks altså... skulle ta hurtigbåt inn til Trondheim, men nå fikk jeg skyss i stedet for passasjerbåt...). Etter å ha pratet med han en stund ble jeg invitert med hjem til han og familien!!!Det kunne jeg jo ikke takke nei til.

Jeg måtte bare møte Silje, damen bak getinspired.no som sponset meg med 4 Røhnish plagg i forbindelse med sykkelturen "Norge på langs" !!! Vi var på kafe sammen i dag. Så utrolig hyggelig å møte Silje. Hun er vikelig en fantastisk dame altså. Jeg glemte å ta bilde av møtet vårt men du kan jo klikke deg inn på bloggen til Silje ( her og her) for å lese om alt det flotte jeg fikk!!! Evig taknemlig!!!

Bildene over er fra Siljes blogg.

Nå har kommet meg til de hyggelige menneskene jeg får overnatte hos i dag. Jeg fått meg en dusj og huden føles helt fantastisk. OG den lukter godt :-) Klærne mine er i vaskemaskinen, og nå skal jeg nyte den vakre utsikten over Trondheim med godt selskap. LUKSUS!!! Jeg er så utrolig heldig som møter på så mange hyggelige og hjelpsomme mennesker. Tenk å åpne hjemmet sitt for fremmede på den måten...

Og vet dere hva???
Trondheim betyr at jeg har unnagjort 2/3 av "Norge på langs" og "bare" 1.100 km gjenstår

Halvveis i Brønnøysund

På bildet står det 840 km hver vei...
Men det må være i luftlinje... Da jeg kom dit hadde jeg syklet rundt 1.500 km...

Halvveis ble feiret med fiskeboller på en "gammel dame kafeteria".

Fra Bodø til Nesna

Se hvem som møtte meg i Bodø da :-)

Jepp, Pelle politibil himself :-)

Dagen jeg kom til Bodø tok jeg meg en halv hviledag og syklet et lite stykke forbi Saltstraumen og satte opp telt der ved et fiskevann.Jeg var skikkelig tung i beina den dagen, så det var fantastisk å få legge seg nedpå litt i teltet og få en god natts søvn...

Dagen etter syklet jeg videre nedover Helgelandskysten.
Et veldig tungt strekk for min del. Hele turen var med lavt skydekke og null utsikt!!!! Og jeg husker hele turen som ett jag- etter å nå neste ferje (var opp til 2- 3 ferjer HVER dag jo!!!). Ensom var jeg også og lengtet nok litt hjem...

Heldigvis møtte jeg på Svein Olav og sin nyforlovede på veien dagen etter!!! De var på campingtur med bobil og jeg ble invitert inn på en prat og litt kaffe!!! Ubeskrivelig god å se kjente ansikt :-) TUSEN TAKK

Spesielt tungt var det mot Nesna...
Og dagen der ble avsluttet med å bestige et eviglangt fjell. Da var det deilig å få låne hus i Nesna- av mammas venninne Trine (som hun ikke har sett siden jeg var bitte liten) sin svigermor som var på ferie. Tenk at folk er så gjestfrie!!!! Jeg er så taknemlig for all hjelp jeg får...

Mamma sa jeg bare MÅTTE ta bilde på moloen i Nesna, for der ble det tatt så fine bilder av meg og pappa da jeg var bitte liten (jeg er nemløig født i Mo i Rana...). So, here you go, mamma :-)

Lofoten og 1.000 km på sykkel :-)

Sukk, jeg har hatt noen utrolig fantastiske dager på tur siden forrige innlegg!!!
Etter å ha fått god hjelp av snille mannen på Senja, og intersport kom jeg meg til Senjatrollet. Der fikk jeg lov til å sove i parkens fine gapahuk :-)

Utrolig flott på Senja!!! Der må jeg tilbake en gang :-)

Da jeg syklet fra Senja ØSREGNET det og jeg var gjennomvåt på 30 min. Jeg måtte vente i 1,5 time på ferja fra Gryllefjord til Andenes, og ferja over tok hele 2 timer i store bølger. Brr... SÅ kaldt. Mannskapet ombord på ferja var helt fantastiske. Jeg fikk kaffe og godt selskap på turen over. Koste meg i bølgene (til tross for kulde) mens "alle" andre lå rundt på gulv og benker og kastet opp.

Da jeg kom over til Andenes på Andøya fristet det fint lite å sykle 100 km til. Jeg trillet inn på en bensinstasjon for å få litt varme og mat, allerede etter 10 km. Det er jeg glad for- for der dukket Anne og Johs (Jon sin tante og onkel) opp- helt uventet. SÅ godt å møte på kjente :-) Jeg ble invitert hjem til dem i Bø (på vestsiden av Andøya) hvor de lånte et hus- for en varm dusj, elgkarbonader, multer og en god seng. De tok baggasjen min, mens jeg syklet med lett sykkel de 50 km til huset med nytt pågangsmot og godt humør. Vest siden av Andøya er så flott!!! Veien der er nasjonal turveig og helt nydelig utsikt med hvite strender og spisse fjell.

Med et døgn med god oppvartning hos familie hadde jeg MASSE trøkk i beina, og dagen etter syklet jeg helt til Svolvær i Lofoten- hele 165 km!!! Deilig å være blandt høye fjell, men likevel forholdsvis flatt føre.

Camping i Svolvær. Røhnisch buksen fra getinspired.no

I går syklet jeg til Reine, helt sør i Lofoten. HELT FANTASTISK!!!! Så fint med bittesmå øyer, med hvite hus, høye fjell og svaberg. Jeg satte opp teltet mitt helt ute ved havet og har sovet godt i natt :-)

I dag tar jeg ferjen fra Moskenes til Bodø. Jeg har syklet til sammen 1.000 km og 1/3 av prosjektet "Norge på langs" er unnagjort. Livet som syklist er fantastisk. Mange fine folk å møte, masse flott å se, en god del hardt arbeid og MASSE kos.

Helgelandskysten neste. Gleder meg til "et nytt kapittel".

Tusen takk igjen for mange meldinger på blogg, facebook og SMS. Dere er så flotte. Føles godt med en heiagjeng. Jeg er glad i dere, kjære venner og familie :-)

Senja :-)

Jeg har hatt tre flotte dager på sykkel :-)

På fredag syklet jeg fra Sørkjosen til Tromsø. En helt fantastisk strekning. Jeg syklet langs en nydelig fjord blandt høye og flotte fjell :-) For en utsikt!!! Det ble to ferjer den dagen. Godt med litt hvile samtidig som jeg beveger meg fremover :-)

Da jeg kom til Tromsø var jeg både utrolig kald og sliten. Heldige meg fikk låne et helt hus av mine foreldres venner. Utrolig deilig med en varm dusj og en god seng.

Lørdag var jeg slitnere enn sliten og det gikk skikkelig sakte med meg. Jeg syklet fra Tromsø til Sommarøy. Der  var det helt fantastisk. Hvite strender, krystallklart vann og store blomsterenger . Planen var å overnatte der til i dag, men første ferjen til Senja i dag tidlig gikk ikke før klokken 11.00, så jeg tok siste ferje på lørdag i stedet.

I natt overnattet jeg ved nøstet til en utrolig hyggelig mann ved Innergård på Senja. Jeg ble invitert inn for å låne seng, men utsikten var så flott at jeg ville heller sove i telt! Nydelig kveld hvor jeg savnet mannen mitt litt ekstra.

I dag syklet jeg mot ferja over til Andenes. Rett før Finnsnesrøyk sykkelkjedet mitt!!! ER DET MUUULIG??? Nå har jeg vel hatt nok uflaks med sykkelen vel?? Heldigvis hadde jeg flaks i uflaks da- siden det faktisk hendte blandt folk. Jeg møtte på en utrolig snill og hjelpsom mann som syklet på tur. Han snudde straks for å hente bil og henger. Han hjalp meg med å få tak i en ansatt på Intersport som er villig til å hjelpe meg- midt på en søndag. Han er på seiletur i dag da, så han kommer ikke før i ettermiddag. Ja, ja. Flott med en hviledag på Senja i godværet. Og han som hjalp meg er utrolig hyggelig og varter meg opp med deilige jordbær fra hagen, lunsj med hjemmelagd multesyltetøy, kaffe og internett mens jeg venter :-) Kanskje var det like greit at dette hendte, så jeg fikk litt etterlengtet hvile...

Nå håper jeg resten av turen går smertefritt :-)

Storslett

Hei og hå
Jeg sykler av gårde i flotte reinsdyrland :-)

Jeg har fått fikset sykkelen min i Alta, og nå går alt så vanvittig mye bedre. Deilig å ha lette gir igjen :-) Føler jeg svever avgårde nå som sykkelen fungerer. Håper det bare varer heeelt til Lindesnes nå :-)

I går kom jeg meg helt til Langfjorden :-) 15 mil på sykkelsetet. Auch. Men jeg ble så ivrig etter at jeg fikk sykkelen fiksa, og det var så flott langs fjorden. Hadde mange pauser og koste meg. Det var en god del regnbyger, så jeg ble GJENNOMVÅT!!! Fristet ikke å sette opp telt, og ikke kunne henge noe til tørk. Så banket jeg like godt på døra til noen utrolig hyggelige eldre mennesker som sa jeg kunne få overnatte på sofan. Så fikk jeg en deilig dusj, røverhistorier fra en oppvekst i Finnmark og en god natts søvn. Tusen takk for gjestfriheten :-)

I dag er Finmark et tilbakelagt kapittel. Nord- Troms ønsket meg velkommen med HØYE fjell og tre tunge fjelloverganger. Pust og pes. Jeg er helt gåen i dag, og vil unne meg overnatting innendørs. Nå sitter jeg på biblioteket i Storslett, og de kunne fortelle at neste "rimelige" overnatting er 5 km unna. Jeg skal klare å tråkke meg dit, så skal jeg sovne FORT og lade opp til en ny etappe i morgen.

Tusen takk for SMS, mail og kommentarer på facebook og blogg.
Godt å ha noen som tenker på meg :-)

Nordkapp til Honningsvåg

Da var dag en unnagjort
Med plenty av problemer. Jeg har byttet fly tre ganger og sykkelen min har fått seg en skikkelig smell på flyturen. Kjedet hopper og låser seg når jeg girer. Flotte skramlelyder. Jeg syklet til Honningsvåg på Gsport, men de fant ikke ut av feilen.

Da tok jeg bare sjansen på å starte turen likevel. Jeg tok buss til Nordkapp platået. DER var det flott der.

Skikkelig flott lys klokken 18.00

Det var MYE vind fra alle kanter, og jeg sleit skikkelig med å holde meg på veien da jeg syklet til Honningsvåg. Veldig mye opp og ned MED gir som ikke virker på de letteste hakkene. ( 45 km i beina i dag og jeg kjenner det allerede) Møtte mange fine reinsdyr på veien da... HIPP HURRA

Nå er jeg inne på et fint vandrehjem i Honningsvaag. Fant en fra Canada som har jobbet med sykler i 20 år. Han sa at jeg trenger stor tang for å fikse, men at jeg bare får sykle til Alta i sakte tempo for å få hjelp der. "NOOOO, don`t take the bus" sa han. Hi, hi. Får satse på at det går fint.

Ikke superbra start, men da kan det vel bare gåen vei fra her... OPPOVER... Bokstavlig talt

Klar for avgang!!!

Det har ikke blitt så mye bogging de siste dagene.
All tiden har gått med til å fikse sykkel :-)

Vi har vasket og gnikket, jeg har lært å skifte dekk, ta av og på hjulene, ta av pedaler og styret. Mye dill- for sykkelen må flatpakkes til flyturen, og både hjulene og styret til sykkelen må skrus av. Jeg er litt nervøs for når jeg lander på flyplassen, og må starte med å fikse sykkelen igjen. Selv om mannen min lover meg at det er en enkel sak, er det likevel noe av det jeg gruer meg mest til på turen...

Men, men... Sykkelen er iallefall klar.
Det er vel jeg oså. Alt er som godt pakket, og om et døgn reiser jeg av gårde mot Nordkapp.
Eventyret mitt skal snart begynne :-)

Den nyvaskede og nymekkede sykkelen min er klar for avgang. Og det er jeg også!!!!

Her er de flotte klærne jeg fikk fra Røhnish og getinspired.no i forbindelse med sykkelturen min. Plaggene skal selvsagt være med på sykkelturen. buksen, toppen og treningsBHen er helt supre :-) Men jeg er spesielt fornøyd med den deilige jakken.

Jeg skal forresten prøve å få blogget så mye som mulig underveis på turen. Jeg vet bare ikke hvor ofte jeg får tilgang til internett, men håper det kan bli noen dager hvor jeg får opdatert :-)

Planlegging av Norge på langs

Jeg planlegger sykkeltur for fult nå. Jeg kjenner sommerfugler i magen, samtidig som jeg blir mindre og mindre nervøs :-) Dette skal jo gå så fint!!! Ruten min er planlagt og jeg er mentalt VELDIG klar. Tenk å få lov til å være ute på tur i 30 dager da. Jeg gleder meg så utrolig mye til å dra på nye eventyr !!!

Jeg sykler fra Nordkapp og langs kysten i nord, og innenlands fra Trondheim til Lindesnes.
Norge på langs- 2800 km alene på sykkel :-)

Bilde fra Rallarvegen, 2008

Det er overraskende mye som må gjøres før en sånn tur. Flybillettene til Honningsvåg er i boks. Men så må jeg jo lære meg å lappe dekk, bytte slange, skru litt på sykkelen... Det er godt det er 5 dager til avreise enda!!! Dessuten er det faktisk en ganske dyr tur...

Jeg trenger mye utstyr til turen, og jeg mangler bl.a:

• Sykkelbukse med padding
  • Sykkelveske
  • Overtrekk til sykkelsko
  • Sykkelregnbukse
  • Vanntette hansker

Jeg er iallefall superheldig!!! Jeg har sendt noen få mail hvor jeg har spurt om å bli sponset til sykkelturen min, Norge på langs. Silje Landevåg (en veldig hyggelig dame) fra getinspired.no svarte med en gang. De kunne sponse med med noen antrekk fra Røhnisch. Så utrolig snilt!!! Sjekk ut nettsiden- de har utrolig mye fint der.

Jeg skal sykle Norge på langs- alene

Da er det gjort...
Billetter opp til Nordkapp er kjøpt og betalt.

Jeg skal sykle fra Nordkapp til Lindesnes- helt alene.

12 mil dagen- i hele 4 uker.
Norge på langs- here I come!!!

*Skrekkblandet fryd*

christinestrening

31, Bergen

Hei. Jeg heter Christine, er gift og mamma til en gutt på snart 2 år. Jeg er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder og jobber som gründer i egen bedrift med utetrening; www.christinestrening.com. Hos meg finner du effektive bootcamper og babybootcamper ulike steder i Bergens vakre natur; året rundt. Selv lever jeg for trening og friluftsliv, og elsker det meste av aktiviteter som foregår utendørs. Langtur er tingen, og sommeren 2011 syklet jeg Norge på langs helt alene. Etter det har jeg blitt gira på å begi meg ut på enda flere vågale drømmer- og drømmer er det ikke mangel på! Jeg trener mot mitt første ironman 70,3 i Haugesund juli 2015 og fulldistanse ironman (Coastman) i august 2015. Følg meg gjerne på veien. Mer info om meg; hjemmeside- www.christinestrening.com. Du finner meg også på instagram og facebook ved å søke christinestrening. Mail: christinelystrup@gmail.com.